VIDEO: Costa Concordia už „stojí“, pravobok lodi byl ve vodě 20 měsíců

  • 190
Operace na záchranu obřího vraku lodi Costa Concordia, která loni ztroskotala poblíž toskánského ostrova Giglio, byla úspěšně dokončena. Jeřáby vyzvedávaly vrak na hladinu již od pondělního rána a práce ustaly teprve po 19 hodinách, kdy se plavidlo podařilo stabilizovat na hladině.

Loď je nyní ve vzpřímené poloze, avšak podpíraná pod kýlem i podél něj. Až za několik měsíců bude odvlečena a sešrotována. Úspěch je, že se nerozlomila a zůstala vcelku, takže z ní neunikly toxické látky.

Právě kvůli nim nebylo možné loď rozřezat nebo rozmontovat na místě, což by bylo levnější. Dalším důvodem pro její vyzdvižení vcelku je i možnost, že v ní jsou stále ostatky dvou obětí ztroskotání, které se nepodařilo najít.

Na palubě bylo 4 200 lidí a 32 z nich přišlo o život. Těla italské ženy a indického číšníka se ale zatím najít nepodařilo, i když po napřímení vnitřek prozkoumávají robotické kamery.

Inženýři, kteří náročnou operaci vyzdvižení zajišťovali, sdělili, že plavidlo je nyní v ideální vertikální poloze. Předtím leželo nakloněno 65 stupňů od vertikální osy.

"Byla to dokonalá operace," zhodnotil vyzdvižení vraku šéf technického týmu vlastníka plavidla Franco Porcellacchia.

Kolos o hrubé tonáži 114 500 tun, z vody nejdříve táhla ocelová lana s více než 50 navijáky s řetězy. Když se podařilo loď nadzvednout o 25 stupňů, byla napuštěna voda do obřích kovových nádrží připevněných na boku nad hladinou. Tíha této vody pak pomáhala dostat loď do svislé polohy. Ta teď stojí na umělém dně, které bylo předem připraveno.

Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli popsal, že bok, který byl od loňského ledna ve vodě, je těžce poškozen a bude potřebovat opravu.

Velkou část práce podle něj ještě zbývá udělat. Poškození kýlu prozkoumá detailně miniaturní ponorka opatřená kamerou. Podle snímků, které dodá, budou vytvarovány vzduchové komory, které budou připevněny k pravému boku.

Pokud se to podaří, bude se postupně z komor na obou stranách vraku voda vypouštět a loď bude moci být odvlečena do hluboké vody. Odtud by pak mohla být odtažena k rozebrání a sešrotování. Zatím se počítá s tím, že to bude příští rok v létě.

"Zbývá nám zjistit v příštích dnech mnoho věcí, abychom tento riskantní podnik mohli dokončit," podotkl Porcellacchia. Starosta Giglia Sergio Ortelli prohlásil, že "operace neskončila, avšak podařilo se ukončit její důležitou část".

Vyzvednutím vraku vrcholily více než rok trvající přípravné práce, které se rozběhly už krátce poté, co Costa Concordia před 20 měsíci ztroskotala. Vyzdvižení tohoto plavidla představuje nejsložitější a nejdražší záchranu potopené lodi, která v dějinách námořnictva nemá obdoby.

S napřimováním lodi se mělo začít v pondělí brzy ráno. Ale po noční bouřce museli technici zkontrolovat podpůrné podmořské plošiny, na které se měla loď "posadit". Operace nakonec odstartovala s asi tříhodinovým zpožděním před desátou hodinou dopoledne středoevropského času (více o začátku operace nejdete zde). Plavidlo se během dopoledne nejdříve pohnulo asi o deset centimetrů. Teprve odpoledne začalo být napřimování lodi patrnější.  

Náročné vyprošťovací práce pokračovaly i po setmění. Úterní ráno však již přineslo pohled na napřímenou a stabilizovanou loď. Zrakům veřejnosti se tak také po dlouhých měsících odhalilo masivní poškození na boku plavidla.

Loď havarovala v noci 13. ledna 2012, kdy kvůli chybnému manévru plavidlo pod velením kapitána Franceska Schettina najelo na skálu poblíž toskánského ostrova a začalo nabírat vodu.

Vlastník luxusní výletní lodě, společnost Costa Cruises, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun).

Podívejte se na zrychlený záznam operace, která trvala 19 hodin.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video