Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Výzkum: Politici se dali na internetovou kampaň, fanouškům ale neodpovídají

  12:35aktualizováno  12:35
České politické strany rozjely předvolební kampaň na internetu a sociálních sítích. Virtuální potenciál ale nedokáží dobře využít, protože s fanoušky ani odpůrci téměř nediskutují. Upozornil na to výzkum Masarykovy univerzity v Brně. Co ještě vyšlo najevo? Programy stran jsou čím dál podobnější a největší útoky míří od ČSSD k ODS a naopak.

Politici na Facebooku. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Výzkum předvolebních kampaní odstartovala katedra politologie Masarykovy univerzity v Brně pět týdnů před volbami. Zkoumá ČSSD, ODS, KDU-ČSL, KSČM, SZ, VV, TOP 09 a SPOZ. Sledovala volební mítinky, programy, inzeráty, bilboardy nebo například televizní debaty.

Výzkum: Aktivita jednotlivých politických stran na internetu

Podle výzkumníků jsou čeští politici s výjimkou KSČM aktivní na internetu a sociálních sítích, kde své kampaně vedou. Potenciál přímé komunikace s voliči ale zdaleka nevyužívají tak, jak by mohli. Největší problém mají s interaktivitou a s ochotou reagovat na otázky svých příznivců i odpůrců. Naopak aktivita fanoušků pod aktualizovanými statusy stran je podle politologů překvapivě vysoká.

VÝZKUM MUNI

Výzkum, který stále probíhá, realizuje Katedra politologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v rámci projektu specifického výzkumu "Volební cyklus ve střední a východní Evropě". Zaměřil se na strategie ČSSD, ODS, KSČM, TOP 09, KDU-ČSL, SZ, VV a SPOZ. Analýza zahrnovala volební programy sledovaných stran, 1903 vyjádření v TV debatách, 561 inzerátů, 260 tiskových zpráv, 290 billboardů, 2731 článků a 36 mítinků a dalších akcí ve třech krajích, na nichž se voliči mohou s kandidáty setkávat. Výzkum odstartoval pět týdnů před volbami.

"Politické strany aktualizují své webové stránky, statusy na Facebooku, Twitteru, nahrávají videa na YouTube, ale až na vzácné výjimky se neúčastní diskuse s těmi, kdo na jejich profilech zanechají zprávu," uvedl vedoucí výzkumu Roman Chytilek.

Své stránky mnohé ze stran neaktualizují tak, jak by mohly. Na všech sledovaných sítích jsou nejaktivnější Strana zelených a TOP 09.

Pozitivní přístup

Podle politologů je také současná předvolební kampaň daleko méně negativní, než jak se jeví v médiích. Například celkové vyznění stranických mítinků je pozitivní, i když zde dochází ke kritice soupeřů.

"Lidé vnímají volební kampaň nejvíc právě prostřednictvím inzerce. Letáky, billboardy, tiskové inzeráty nás obklopují všude a neustále. Mítinky a politické diskuze, které až tak negativní nejsou, vidí jen část diváků. Pouze ti, kteří se o tuto problematiku aktivně zajímají. Proto může většina lidí vidět předvolební kampaně stran jako výrazně negativní," uvedl odborník na reklamu Martin Charvát.

"Z jednotlivých vystoupení si návštěvník neodnáší jen vizi temné budoucnosti, ale i různobarevnou pozitivní vizi, již jednotlivé strany nabízí," dodal další z členů výzkumného týmu Otto Eibl.

V televizních debatách převažuje podle politologů pozitivní prezentace programu nad útoky proti soupeřům. V negativitě se nejvíce činí ČSSD a ODS. Slabší útoky pak proudí od ČSSD směrem k TOP 09 a k Věcem veřejným a od Věcí veřejných k starším politickým stranám.Výzkum: negativita jednotlivých politických stran na mítinzích

Stranám chybí jedno dominantní téma kampaně, i když ty stěžejní problémy nastolila samotná ekonomická krize. A možná díky tomu se programy jednotlivých politických stran stále více podobají a ideologická vzdálenost mezi jednotlivými partajemi se neustále zmenšuje.

"V praxi to znamená, že většina stran v programech přináší kombinaci pravicových a levicových hodnot, respektive opatření," popisuje Eibl. Voliči prý potřebují mix pravicových i levicových řešení a strany se takto snaží vyhovět poptávce.

Výzkum: Ideologická vzdálenost jednotlivých politických stran

Svá témata umí lépe prosadit zavedené politické strany.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řetězový most v Budapešti
100 POHLEDŮ: Skladiště pod elegantním mostem v Budapešti

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Iniciativa Pestrá strava bez chemie učí školáky, jak si připravit zdravou...
Přibývá obézních dětí. Kopírují stravovací návyky rodičů, varují odborníci

Každé čtvrté dítě má nadváhu, každé sedmé je obézní a každé čtvrté dítě ze sta je dokonce extrémně obézní. Za tuto nepříznivou statistiku může špatný životní...  celý článek

Lubomír Zaorálek a Andrej Babiš při volební superdebatě iDNES.cz a MF DNES v...
Babiš pomocí státu ničil oponenty, tvrdí Zaorálek. Výmysl, opáčil šéf ANO

Podle volebního lídra ČSSD Lubomíra Zaorálka jsou v Česku pomocí zajišťovacích příkazů likvidovány firmy, které jsou konkurencí pro podnikatelské aktivity...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.