Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kauza Savile dál tíží BBC, na její zaměstnance míří desítky obvinění

  15:16aktualizováno  15:16
Vyšetřování kauzy moderátora Jimmyho Savilea pokračuje i po více než půl roce od jejího propuknutí. Britská policie dosud eviduje více než 150 obvinění ze sexuálního obtěžování zaměstnanci televizní stanice BBC. Mezi obviněnými jsou velké hvězdy, dávno zapomenutí moderátoři i stávající zaměstnanci.

Následky kauzy Savile stále tíží bitskou televizi BBC. | foto: AP

Právě proti současným pracovníků slavné britské televize byla vznesena téměř polovina ze všech obvinění. Někteří z nich jsou vyšetřování policií, jiní stanuli před komisí svého zaměstnavatele. Třiadvacet případů je spojeno s otevřeným sexuálním násilím, ostatní obvinění směřují na nevhodné sexuální chování.

Kauza Savile: Jako kdyby se ukázalo, že Dáda zneužívala děti

Mediálně propíraná kauza tvrdě dopadla jak na atmosféru v BBC, tak na zpřísnění tamního režimu. "Spustili jsme celou řadu vlastních vyšetřování, jejichž cílem je pochopení stávajících problémů a jejich historického původu, který podle všeho sahá až do roku 1965. Na základě závěrů z tohoto zkoumání bychom rádi učinili některá opatření, která by podobným skandálům v budoucnosti zabránila," uvedl tiskový odbor BBC pro server telegraph.co.uk.

Společnost v rámci vyšetřování podrobuje analýze veškeré archivní záznamy, dále pak vedení vyzvalo bývalé i současné zaměstnance, aby se přihlásili s informacemi o možných případech sexuálního obtěžování.

Policie rozsáhlé zneužívání dětí Savilem vyšetřuje v rámci velké Operace tis (Operation Yewtree), kterou rozdělila do tří kategorií. První se týká jen Savilea, druhá Savilea a dalších a třetí jen těch, kteří se Savilem přímo nesouvisí.

Savile, Hall a bývalá elita BBC

V rámci této operace už policie zadržela několik lidí, včetně slavných osobností jako třeba komika Freddieho Starra či někdejšího zpěváka zpěváka Garyho Glittera, který byl v 90. letech odsouzen za dětskou pornografii a o několik let později šel za mříže ve Vietnamu kvůli sexuálnímu obtěžování mladistvých. Policie všechny muže propustila, ale pouze na kauci, což znamená, že zcela osvobození stále nejsou. Někteří z nich se hájí, že jejich případ se netýká dětí.

Fotogalerie

Samotný Savile údajně spáchal 214 sexuálních zločinů včetně 34 znásilnění. Ve 126 případech se jednalo o "obscénní chování". Nejstarší nahlášený případ se datuje do roku 1955, poslední se odehrál v roce 2009. Savile své oběti zneužíval v televizních studiích BBC, ale i v nemocnicích včetně léčebny pro duševně choré či hospicu pro umírající děti. Do zdravotnických zařízení měl přístup i díky tomu, že se na ně zaměřoval ve své charitativní činnosti (více o kauze Savile čtěte zde).

Zatím posledním úlovkem Operace tis je proslulý moderátor televize BBC Stuart Hall. Ten se přiznal k tomu, že sexuálně zneužíval mladé dívky, nejmladší z nich bylo údajně pouhých devět let. Hall se u soudu doznal celkem ke 14 případům znásilnění během let 1967 až 1985. Soudce jej propustil na kauci až do vynesení rozsudku, který se očekává 17. června (více o přiznání Halla čtěte zde).

Hall tak následoval jiného slavného kolegu z řad moderátorů BBC, na kterého si v posledních týdnech došlápl Scotland Yard. Ten totiž v březnu letošního roku zadržel Davea Lee Travise. "Policie mi sdělila obvinění, která důrazně odmítám. Poskytl jsem na ně úplné odpovědi... Odmítám jakékoli provinění," uvedl tehdy Travis (více o případu čtěte zde). Po výslechu byl propuštěn na kauci.

Savile, Glitter. Británii táží pedofilní skandály

Autor:


Témata: mladiství




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.