Stát chce ve školách rozšířit tablety a další moderní technologie (snímek je ze ZŠ U Říčanského lesa ve středočeských Říčanech).

Stát chce ve školách rozšířit tablety a další moderní technologie (snímek je ze ZŠ U Říčanského lesa ve středočeských Říčanech). | foto:  Petr Topič, MAFRA

Výuka s tablety děti baví. Časem by mohly být v každé škole, zvažuje stát

  • 71
Učit se pomocí tabletů má smysl. Shodli se na tom žáci a učitelé, v jejichž školách iPady minulý rok školní rok vystřídaly klasické učebnice. Tablety ve výuce navíc nemusejí být v budoucnu takovou raritou. Ministerstvo školství chce totiž s "digitalizací" výuky co nejvíce pokročit.

Tablety se osvědčily například při domácí přípravě. "Zatímco iPady využívalo 67 procent žáků, učebnici a notebook jen 40 procent," uvedl autor výzkumu Martin Chvál z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

Vyměnit klasické učebnice za tablety by svým kolegům doporučily tři čtvrtiny zúčastněných učitelů. Výzkum ale není úplně reprezentativní. Projektu Flexibook 1:1 Nakladatelství Fraus se totiž zúčastnily především školy, jejichž učitelé mají k moderním technologiím dobrý vztah.

Tablety v říčanské škole

Projekt probíhal na šestnácti základních školách a víceletých gymnáziích minulý školní rok. S tablety pracovalo 528 žáků a 65 učitelů, a to vždy minimálně ve třech předmětech (přečtěte si reportáž ze školy v Říčanech).

Dát žákům do ruky atraktivní učební pomůcky ale přináší i rizika. Děti totiž iPady podle výzkumu stále vnímají především jako prostředek ke komunikaci na sociálních sítích. Díky tabletům se navíc nezlepšil jejich vztah ke škole, ani aktivita při vyučování.

Tvůrci projektu zjišťovali názory ředitelů, učitelů a žáků pomocí rozhovorů a dotazníků. Původně chtěli v letošním školním roce počet zúčastněných škol rozšířit a srovnat dovednosti a znalosti dětí pracujících s tablety s těmi ostatními. Kvůli malému zájmu škol a jejich nechuti k testování ale projekt předčasně končí.

Stát se zaměří na lepší zasíťování, přístroje i obsah učebnic

Ministerstvo se ale nyní rozhodlo podobné aktivity zastřešit a věnovat se jim systémově. Počítá s tím strategický záměr Digitální vzdělávání/Touch your future, o kterém resort ve středu informoval vládu. Cílem je rozšířit do výuky v Česku nejmodernější digitální technologie. Zaplatit by je měla zejména Evropská unie, částečně stát a soukromý sektor.

"Máme v plánu tři velké oblasti - zasíťování škol, aby měly lépe přístupný internet, vybavení škol dotykovými zařízeními a zajistit obsah elektronických učebnic," podotkl ředitel odboru vzdělávání na ministerstvu školství Petr Bannert.

Konkrétní termíny, plány ani odhad jejich ceny ale zatím neexistují. Uplatnění technologií na školách nejprve posoudí expertní skupina, ministerstvo také po vzoru projektu Flexibook 1:1 tablety vyzkouší na některých základních a středních škol (jen jich má být větší počet).

Později by se iPady podle plánů ministerstva mohly nabídnou školám plošně. "Nepředpokládáme ale, že se všechny školy vybaví tablety jednorázově. Nejdříve je nutné ověřovat, jak je využít," uvedl Bannert. "Když bychom teď dali tablety všem, minimálně v polovině případů by to byly vyhozené peníze," míní Chvál.

Podle Ladislava Čásy, ředitele základní školy Horní Bříza, která se projektu Flexibook 1:1 zúčastnila, by se tablety měly zavést na všechny školy povinně. "To je to samé, jako kdyby Marie Terezie nezavedla povinnou školní docházku. Nemůže se to nechat na dobrovolnosti," míní ředitel školy z Plzeňského kraje.

Učit se pomocí tabletů na jeho škole zkoušeli šesťáci v matematice, češtině a dějepisu. Ujaly se natolik, že je dostane všech 350 žáků. "Peníze jsme získali z evropských fondů, zbytek doplatil náš zřizovatel, tedy město. Někde budeme mít správu tabletů, kde budou dobíjeny. Nenahradí ale tištěné učebnice. Využívat se budou pro všechny předměty, jen když to bude potřeba," doplnil pro iDNES.cz Čása.

Učitelé často neumí nové technologie smysluplně využít

Zastánci rozšíření technologií do škol argumentují například tím, že dnešní žáci jsou na ně zvyklé od útlého věku. Jejich přínos při výuce je ale zatím sporný. Když odborníci z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy hodnotili starší projekt Nakladatelství Fraus Vzdělání21 (žáci vedle klasických učebnic používali i netbooky), zjistili, že klíčový vliv na výsledky má stále učitel a jeho způsob výuky či jeho vztah s třídou.

Někteří kantoři navíc nepřizpůsobili novým technologiím styl výuky. "Největší brzdou digitalizace české školní výuky je motivace pro učitele. Učit starými metodami s využitím moderních technologií je neefektivní. Zapojení výpočetní techniky musí jít ruku v ruce se změnou stylu výuky," míní Pavel Kubů ze společnosti Intel, která se na projektu Vzdělání21 podílela. 

Podle výroční zprávy České školní inspekce za loňský rok situace s výpočetní technikou není na základních školách ideální. O jeden počítač se dělí osm žáků, třetina přístrojů je starší pěti let. V učebnách sice výrazně přibyly interaktivní tabule a dataprojektory, často ale nejsou dostatečně využívané.

Ministerstvo se chce více zaměřit na vzdělávání učitelů v oblasti informačních technologií. "Je potřeba s tím více pracovat už na pedagogických fakultách," uvedl Bannert. Odborníci také upozorňují, že by každá škola měla mít vlastního správce IT.

Podívejte se, jak se pomocí iPadů učí školáci v Říčanech u Prahy

10. února 2013


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video