Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Revoluce? Ne, e-voluce. Šesťáci z Říčan vyměnili učebnice za tablety

  20:35aktualizováno  20:35
Zvoní, šesťákům ve středočeských Říčanech právě začíná hodina matematiky. "Otevřete si učebnice na straně 32," vyzve je mladý učitel. Neslyšíte však šustění stránek, ale jen pár ťuknutí a vidíte několik letmých pohybů prstem. V této třídě totiž už tři měsíce probíhá experiment, místo učebnic se tu učí s pomocí iPadů.

Děti z 6.A v ZŠ U Říčanského lesa právě probírají osovou souměrnost. Každé má na lavici před sebou vlastní tablet. Ťuknou na dvě modré šipky a na obrazovce se objeví sova. Společně se svým učitelem Václavem Černým zkoumají, zda je či není souměrná. A hledají v přírodě další příklady: "Škeble, motýl, pavouk!" překřikují se žáci. 

Po chvíli služba smaže tabuli. Učitel ji zavře a začne na ní promítat obrázky ze svého tabletu. I dosluhující prezident Václav Klaus ze stěny sleduje, že dvě desítky dětí pracují s iPady po čtvrt roce natolik přirozeně a s takovou samozřejmostí, jako by je měly odjakživa. 

Staromilec může podobné novoty vnímat nelibě, ale není to žádná dramatická revoluce. Stejně jako normální učebnice, i tablety se využívají jen v části hodiny. Vedle nich leží na lavici normální pravítka a sešity na geometrii, do který teď žáci rýsují osy trojúhelníků a učitel chodí od jednoho k druhému a kontroluje, jak se jim to povedlo.  

Fotogalerie

Šesťáci mají tablety místo učebnic kromě matematiky i v češtině, zeměpise a přírodopise. "Nebráníme se novým trendům, tak jsme využili možnosti zapojit se do pilotáže tohoto projektu. Než jsme do něj vstoupili, tak jsme měli kratičkou schůzku s rodiči, ale neshledali jsme žádné velké výtky," líčí zástupce ředitele Tomáš Ort, který učí informatiku a má ve škole na starosti výpočetní techniku. 

Učitelé prošli krátkým školením. "Ale skoro to bylo zbytečné, protože používání tabletů je intuitivní záležitost. Jen je potřeba dělat trochu jinou přípravu na hodinu, protože se pracuje s interaktivními materiály," říká Černý. 

Jak zareagovali na nápad svých kantorů děti z šesté A, není těžké si představit. Když dnes hodnotí výuku s tablety, nejčastěji od nich uslyšíte slovo "super". Však už si od spolužáků z jiných tříd vyslechli mnohé frfňání, že oni by se také chtěli učit s pomocí podobných technických hraček. "Je to lepší než tahat tři papírové učebnice a je to větší zábava. Nejužitečnější je to asi v zeměpise," míní jeden z šesťáků Pavel Čamrda.

Díky znalosti počítačů a mobilů se děti naučily ovládat tablety velmi rychle. "Trvalo mi to dvě minuty," kasá se Míša Šedivá. "Každý den si je bereme domů. V pohodě si je poznáme, protože zezadu jsou na nich nalepená čísla a každý má také svoje heslo," dodává.

Rodiče se nebáli projektu, ale ztráty drahého přístroje

Používání dotykových obrazovek přináší i řadu ryze praktických starostí. Například je rozdíl ztratit brožurku za pár stovek a mnohonásobně dražší přístroj. Rodiče žáků se také trochu strachovali, co se stane, když se tablet rozbije. "Už k tomu došlo, ale nebyl problém to vyměnit," říká Ort. Potřeba je také si iPad čas od času nabít. "Ještě se nestalo, že by se někomu při vyučování vybil," podotýká Černý.

Technika ve výuce

Už od roku 2009 běží na šesti školách projekt Vzdělání21, v jehož rámci se kromě klasických učebnic používají i netbooky. Analýza dosavadního fungování tohoto projektu ale ukazuje, že přínos technologií ve výuce je zatím sporný. Experti z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy totiž zjistili, že klíčový vliv na výsledky výuky má stále především učitel.

Podle výroční zprávy České školní inspekce navíc situace s výpočetní technikou není na základních školách ideální. O jeden počítač se dělí osm žáků, třetina přístrojů je starší pěti let. V učebnách sice výrazně přibyly interaktivní tabule a dataprojektory, nejsou ale dostatečně využívané (více čtěte zde).

Na začátku také bylo nutné vymezit pravidla, aby žáci na přístrojích nebrouzdali na internetu nebo nehráli hry. "Nejdřív bylo těžké, aby je používali jen pro výuku, ale časem se to vypilovalo a dnes už s tím závažnější problémy nejsou," popisuje učitel.

V tabletech jsou jak "překlopené" do elektronické podoby klasické učebnice, tak aplikace s multimediálním obsahem (audio, video či animace). Matematikář připouští, že vzhledem k začátku projektu zatím výukových programů na tablety není dostatek. "Přiznám se, že jsem čekal, že to bude něco trochu jiného. Očekával jsem lepší grafiku i animace," zmiňuje další z žáků Tomáš Zavadil.

S tablety pracuje 19 škol, od září se projekt rozšíří

Stejně jako u říčanských šesťáků to nyní vypadá i na dalších osmnácti základních školách či víceletých gymnáziích, které se od listopadu účastní projektu Flexibook 1:1 nakladatelství Fraus. Cílem je ověřit přínos moderních technologií ve výuce. Do experimentu se mohla z každé školy zapojit vždy jen jedna třída, žáci se učí s pomocí iPadů v minimálně třech předmětech.

V létě se projekt vyhodnotí a znalosti a dovednosti dětí, které pracovaly s iPady, se porovnají s ostatními. Od září se má zapojit více žáků (nyní s tablety pracuje 528 dětí a 65 učitelů). Většinu iPadů poskytli partneři projektu, část si zaplatily samy školy (více o projektu čtěte zde).

V Říčanech si zatím nové učebnice pochvalují. "Je to přínosné minimálně v tom, že je to práce s novými technologiemi, což děti potřebují do budoucího života. Díky interaktivním prvkům si mohou osahat, co zrovna probíráme. Nemusí hned všechno rýsovat, nezdržuje to. Měl jsem obavy, ale považuji to za víceméně dobrý nápad," hodnotí účast v projektu Černý. 

Ort vítá i to, že tablety umožňují propojovat jednotlivé předměty. "Když píšete v češtině sloh o Karlu IV., můžete si překliknout na jeho dobu v dějepisu nebo zjistit, jaká architektura se tehdy stavěla. Nastartovali jsme něco, co by mohlo být přínosné a rádi bychom v tom pokračovali i v dalším školním roce. Nutností jsou ale sponzoři. Pořízení tabletu není pro každého rodiče schůdné," uvádí zástupce ředitele. Stát zavádění tabletů do výuky neplánuje.

Autor:






Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.