"Dokáže vyjmenovat všechna možná zvířata, ovoce, školní pomůcky, ale zeptat se na cestu či popovídat si s kamarádem nedovede," stěžuje si čím dál víc rodičů. Jak je to možné, když se o nutnosti zvládat cizí jazyk neustále mluví? "Na školách se učí podle překladatelské metody. S žáky si nikdo nepovídá," vysvětluje prezident Asociace jazykových škol a agentur ČR Vítězslav Bican. Problémů je však několik.
Jaký vliv má na výuku angličtiny okolní prostředí a nátura národa Čtěte v sobotu, 19. 10.
MF DNES v počítačiMF DNES pro iPad a iPhone
Tím prvním je samotná kvalifikovanost učitelů. Jazyky děti totiž v mnoha případech stále učí pedagogové, kteří nemají kvalifikaci pro výuku angličtiny. "Viděla jsem učitelku s kvalifikací pro první stupeň. Čtvrťákům diktovala, jak se tvoří přítomný průběhový čas, a potom je z toho zkoušela. Takhle by to vypadat nemělo," uvedla Klára Kostková, která učí na Karlově univerzitě budoucí angličtináře didaktiku.
Do určité míry je to vina státu. Rozhodl, že se na všech školách začne povinně vyučovat angličtina, ale učitelé nebyli. Udělil tedy jazykářům výjimku, až do roku 2014 jako jediní nemusí mít plnou kvalifikaci. Podle šetření České školní inspekce v roce 2011 ještě třetina pedagogů na středních školách a čtvrtina na základních kvalifikována nebyla.
Motivace učitelů a podmínky na školách
Neméně významným problémem je pak také příprava a motivace učitele. Na pedagogických fakultách už se minimálně deset let učí jazyky podle nové metody, kde se neklade tak velký důraz na gramatiku. "Není cílem, aby žák uměl vyjmenovat nepravidelná slovesa, ale aby uměl dosáhnout svého komunikačního cíle, tedy například koupit si na dovolené zmrzlinu," vysvětluje Kostková.
Absolventi tak mají průpravu dobrou, důležité jsou však i podmínky na školách. Musí mít ředitele, který jim umožní další vzdělávání a podpoří je i finančně, aby měli motivaci ve školství zůstat. "Na začátku kariéry by potřebovali pomoc také od mentorů, například z univerzity. To je v současných podmínkách nereálné," uvádí Kostková.
Není jednoduché stoupnout si před třídu plnou dětí, proto je jednodušší, "schovat" se za učebnici. Navíc zvládnout pětadvacet dětí ve třídě s různou úrovní je pro učitele velmi náročné samo o sobě. Pro mladé a motivované učitele je pak výhodnější začít učit třeba na jazykové škole. "Pokud jsou dobří, vydělají si u nás až 45 tisíc. To by na žádné škole nedostali," uvádí Bican.