Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Výtvarník Černý musí zaplatit Knížákovi sto tisíc za vulgární nadávku

  10:38aktualizováno  11:01
Výtvarník David Černý musí zaplatit bývalému řediteli Národní galerie Milanu Knížákovi sto tisíc korun za vulgární urážku v dokumentu, který odvysílala Česká televize. Černý v něm Knížáka označil za "kriploidního čů...". Stejnou částku musí podle rozhodnutí pražského vrchního soudu zaplatit i samotná televize.

Výtvarník David Černý u soudu | foto: ČTK

"Výtvarník Černý i Česká televize musí zaplatit po sto tisících. K tomu ještě musí uhradit Milanu Knížákovi náklady řízení," řekl iDNES.cz mluvčí soudu Jan Fořt.

Vulgární nadávka zazněla předloni v lednu v televizním dokumentu Cena Jindřicha Chalupeckého, kde Černý vystupoval. Výtvarník v něm mluvil o tom, jak ho Knížák nechal před jednou z výstav vyvést z galerie.

Moderátor se ho zeptal, proč se tak stalo, a Černý na to odvětil: "Protože je to čů... Nafoukanej, kriploidní čů... To je úplně jednoduchý, ne? To přece víme všichni."

Knížák se u soudů domáhal finančního zadostiučinění a omluvy. Argumentoval, že ho Černý úmyslně znevážil a zasáhl tak do jeho práva na čest a důstojnost.

Právo na omluvu přiznal Knížákovi už pražský městský soud, který dospěl k závěru, že hrubý vulgarismus do oprávněné kritiky nepatří a že použití obdobných výrazů by omlouvala pouze velmi vyhrocená situace. Zároveň nepravomocně rozhodl, že omluva bude pro Knížáka dostatečným zadostiučiněním. Zdůvodnil to tím, že vulgární výrok zazněl v dokumentu, na nějž se dívala pouze specializovaná skupina lidí, kteří oba muže znají a vědí, jaké mají vzájemné vztahy.

ČT i Černý se Knížákovi omluvili, a odvolací senát tak řešil pouze nárok na případné finanční odškodnění. Na rozdíl od prvoinstančního soudu došel vrchní soud k názoru, že Knížák má na finanční zadostiučinění nárok.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.