Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Costa Concordia se napřimuje, už sedí na umělé plošině

  6:01aktualizováno  16:06
Odborníci uvolnili vrak ztroskotané Costy Concordie z útesu. Jeho vyprošťování zatím pokračuje bez potíží. Vrak leží od loňského ledna u břehu toskánského ostrova Giglio. Největší vyprošťovací operaci v dějinách musí odborníci zvládnout na první pokus.

V pondělí po poledni už bylo vidět, že se loď zvedla zhruba o metr. | foto: AP

Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli už potvrdil, že kýl lodi se podařilo uvolnit z útesu a že nyní spočívá na uměle vytvořené podmořské plošině. Právě tento krok byl považován za jednu z nejnáročnějších částí celé akce. Podvodní kamery prý však ukázaly, že loď je značně deformovaná. Celkově se zatím podařilo z původního náklonu lodi ubrat asi tři stupně, napsala agentura ANSA.

Napřimování lodi, které sledují tisíce diváků na místě, je dokonce viditelné i pouhým okem. Z vody už vystoupila o několik metrů. Na tiskové konferenci to potvrdili zástupci úřadu civilní ochrany, která na akci dohlíží. 

Fotogalerie

Plavidlo se během dopoledne nejdříve pohnulo asi o deset centimetrů. Odborníci poté začali zjišťovat, jak loď na tažné síly reaguje, zda podpůrné podmořské plošiny fungují tak, jak mají, a zda je možné ve vyzvedávání pokračovat. Teprve poté začalo být napřimování lodi patrnější.

Celkově by narovnávání lodi mělo trvat deset až 12 hodin, a skončí tedy zřejmě až kolem deváté hodiny večerní.

Začátek vyprošťování zpozdila noční bouře

Vyprošťovací práce měly původně začít v pondělí v šest hodin ráno. Ještě o víkendu ujišťovali organizátoři akce, že podmínky jsou vhodné. V noci z neděle na pondělí se však nad oblastí prohnala bouře. Inženýři proto start prací posunuli. "Na operaci to nic nemění, jde pouze o zpoždění kvůli okolním podmínkám," vysvětlil v pondělí ráno agentuře Reuters vedoucí úřadu pro civilní obranu Franco Gabrielli.

Operace nakonec odstartovala s asi tříhodinovým zpožděním před desátou hodinou dopoledne středoevropského času. "Všechny kontroly skončily a operace je v běhu," oznámil Fabrizio Curcio z civilní ochrany.

Vyzdvižení vraku představuje operaci, která v dějinách námořnictva nemá obdoby. Costa Concordia váží 114 500 tun a je dvakrát těžší než Titanic. Plavidlo u ostrova Giglio ztroskotalo loni v lednu se 4 200 cestujícími na palubě. Z nich 32 nehodu nepřežilo.

Díky umělému dnu, které pod lodí vytvořili potápěči pomocí pytlů s cementem, a plošinou zapuštěnou do mořského dna, byl stroj až do pondělního rána stabilizován.

INFOGRAFIKA: Jak vyprostit loď Costa Concordia

S pomocí několika jeřábů a hydraulických zařízení má být nyní Concordia pootočena a pomalu napřímena. Posléze ji bude třeba stabilizovat a vypouštěním vody z obrovských postranních nádrží dostat na hladinu. Pokud se vše podaří, bude loď pravděpodobně na jaře odvlečena do šrotu.

"Na napřímení lodi bude potřeba šest až sedm hodin," řekl televizní stanici Sky Tg24 koordinátor prací Sergio Girotto. Zbylý čas se bude věnovat potřebným kontrolám a ověřování stavu lodi.

Na vytahování vraku se akreditovalo 400 novinářů. Náklady na vyzdvižení lodi už překročily 600 milionů eur, což je asi 15,4 miliardy korun. Její napřímení se muselo už jednou o půl roku odkládat kvůli problémům s žulovým podložím. Šly na něj špatně upevnit podpůrné pilíře, na něž se má převrácené plavidlo přemístit.

U vyprošťování je i česká firma

Na vyprošťování vraku se podílí i česká firma. "Naše firma dodala norné stěny, které jsou vyrobeny z polypropylenu. Je to výrobek válcovitého tvaru, je to takový rukáv naplněný sorpčním materiálem a tyto materiály zabraňují tomu, aby se ropné produkty při likvidaci této havárie dostaly dál do moře," vysvětlil pro Český rozhlas obchodní ředitel neratovické firmy Ecotextil Petr Ledvina. 

Firma se k zakázce dostala i díky tomu, že je jednou z mála výrobců sorbentů v Evropě. 

Šéf společnosti Titan Salvage, jež má vyproštění lodi na starost, už dříve přiznal, že celá operace má řadu rizik. Pokud se navíc něco pokazí, "plán B" neexistuje.

Hrozí únik „toxického koktejlu“

Jednou z hrozeb po narovnání lodi je znečištění nyní průzračného moře v okolí ostrova. Když loď havarovala, byla plně naložená čerstvými potravinami, nápoji a dalšími věcmi nezbytnými pro 4 200 lidí na palubě a posádku.

To dělá téměř jedenáct tun ryb, těstovin, dvě a půl tuny sýra, téměř tunu cibule, více než dva tisíce plechovek džemu, sedmnáct tisíc balíčků čaje a další tuny syrového vepřového, vajíček, vína a dalších nápojů. Většina z toho je uložena v obřích lednicích a mrazácích hluboko v útrobách lodi, informoval Telegraph.co.uk.

Kromě jídla jsou na lodi další chemikálie, například hubící přípravky proti hmyzu nebo čisticí prostředky. A to všechno včetně trosek a ostatních věcí z lodi může uniknout do moře. Kolem lodi jsou proto plovoucí zábrany, které mají úniku toxických látek do moře zabránit.

Chci svou ženu pohřbít doma na Sicílii

Experti loď na vyzdvižení připravovali už měsíce a dospěli k závěru, že věci z plavidla nemůžou dostat. "Vytažení směsi teď už odpadků z nitra vraku by přineslo více rizik než pozitiv. Proto jsme se rozhodli nejdříve loď vyzdvihnout a potom se rozhodnout, co dál," uvedli v prohlášení.

Kromě věcí, které po cestujících na lodi zbyly, se stále pohřešuje tělo italské ženy a indického číšníka. Čtyřiašedesátiletý učitel matematiky Elio Vincenzi ze Sicílie, jehož manželka Maria Grazia Trecarichiová při havárii zemřela, uvedl, že necítí nenávist. "Jen chci najít tělo své ženy, pohřbít ji doma na Sicílii a dozvědět se, co se stalo v posledních minutách jejího života," prohlásil.


Autoři: , , ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.