Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Výstavba metra do Motola změní pražské čtvrti

  13:46aktualizováno  13:46
Podzemní dráha do pražského Motola, která se začne za dva měsíce stavět, nezmění jen mapy městské hromadné dopravy v celé Praze 6. Výrazně se kvůli ní promění i čtvrti, jež protne.

Metro do Motola promění i čtvrti, které protne. (Ilustrační foto) | foto: Metroprojekt

V okolí budoucích stanic se plánuje rozsáhlá výstavba nejen objektů souvisejících s metrem, ale také nových domů, parků, autobusových stanovišť, překládat se budou i silnice.

Veleslavín: terminál autobusů

V místě, kde dnes motoristé tankují benzin u čerpací stanice OMV, vznikne malý autobusový terminál, jemuž bude muset benzinka ustoupit, stejně jako sklady u železniční trati. Autobusové nádraží se roztáhne podél Evropské ulice mezi Veleslavínskou ulicí a hotelem Krystal.

Vyplývá to z dokumentace stavby vytvořené pro posouzení vlivu na životní prostředí, s níž pracoval magistrát a kterou má MF DNES k dispozici. Autobusové nádraží ve Veleslavíně není jedinou změnou, která lokalitu čeká.

Projekt počítá s mírným vychýlením jízdních pruhů v Evropské ulici tak, aby mohl být na zdejší tramvajové zastávce vybudován vstup do metra. Další vstupy budou také po obou stranách Evropské ulice a i v přilehlém parku.

Až pojedou lidé za čtyři roky Evropskou ulicí, nepoznají ani okolí Bořislavky. Zde, vedle nového moderního obchodního a kancelářského komplexu, vznikne stanice Červený vrch. Tato stanice bude mít východy z podzemního vestibulu na dvě strany. Z jedné se cestující dostanou k Nigerijské ulici, z druhé k ulici Liberijské. Zde má vzniknout také nová konečná stanice pro autobusy městské hromadné dopravy. Ty se budou otáčet po nové silnici kolem budovy Uniqa Centra.

Motol: prosklené nástupiště

Další stanice s názvem Petřiny vznikne na křižovatce ulic Na Petřinách a Brunclíkova. Zde vznikne povrchový vestibul, upravena bude i vozovka s parkovacími zálivy.

Druhou velkou povrchovou stavbou na celé trase bude ještě konečná stanice u nemocnice Motol. Prosklený tubus s nástupištěm se stane novou dominantou lokality a vyroste v nynějším lesíku při Kukulově ulici přímo před vchodem do nemocnice.

Výstavba metra se dotkne Pražanů minimálně ve srovnání s výstavbou podzemky v sedmdesátých a osmdesátých letech. Je pochopitelné, že na uzavírky silnic a plechové ohrady lidé narážet budou.

"Stavební práce budou postupně probíhat v místě budoucích stanic, tedy na Červeném vrchu, ve Veleslavíně, na Petřinách a v Motole. Vlastní trasa je ražená, a to převážně pomocí mechanizovaných razicích štítů. Totéž platí o prvních třech stanicích," popisuje František Polák ze společnosti Metrostav, která se na stavbě bude podílet.

"Povrchové práce se budou týkat jen podchodů a vestibulů. Pouze stanice Motol je hloubená, a bude spojena s větším dopadem na povrch," dodal Polák.

Kvůli výstavbě vestibulů bude omezen provoz v Evropské ulici v místě obou nových stanic a také na Petřinách.

Místo Dejvic na Veleslavín

Ve stanici Dejvická vystupuje nebo nastupuje do metra každý den skoro 117 tisíc lidí. Je to po stanici I. P. Pavlova nejvíce ze všech stanic v celé pražské síti podzemní dráhy.

Lidé se sem při cestě do centra sjíždějí z celé Prahy 6, ale také z velké části středních Čech - zejména z Kladna a okolí. Většina z nich přijede na Dejvickou meziměstskými autobusy, kterých se tu denně vystřídá na 350. Spolu s městskými autobusy nyní končí nebo začínají na Vítězném náměstí či v přilehlých ulicích na improvizovaných zastávkách pod okny dejvických činžáků.

Přítrž tomu má učinit autobusový terminál, který vznikne s výstavbou metra do Motola u železničního nádraží ve Veleslavíně.

K tomu se upínají i zraky politiků, kteří slibují, že Dejvicím umožní dýchat.

"Metro s konečnou platností osvobodí centrum Dejvic - Vítězné náměstí - od náporu městských i příměstských autobusů," řekl třeba při podpisu smlouvy mezi Dopravním podnikem a stavebními firmami, jež budou metro do Motola stavět, primátor Pavel Bém. "Věřím, že projekt uleví přetížené dopravě v Praze 6," přidal se i ředitel podniku Martin Dvořák.

Z dokumentace ke stavbě, kterou má MF DNES k dispozici, lze ale vyčíst, že terminál není dostatečně velký, aby dokázal zmiňované stovky autobusů za den odbavit.

Konečná stanice metra A Motol bude částečně na povrchu. Nástupiště bude pod sklem.

Ve Veleslavíně sice budou mít autobusy samostatný ovál se zastávkami a dispečerským stanovištěm, ale parkovat zde bude moci jen minimum vozů.

Prý to postačí. Je totiž nutné brát v potaz, že i dnešní konečná v Dejvicích mnoho stání nenabízí, stejně jako například konečná meziměstských autobusů Na Knížecí u metra Anděl - a také fungují.

Na druhou stranu obrovský terminál v Letňanech nyní působí skoro opuštěně, což dokazuje, že rozsáhlá nádraží metropole příliš nepotřebuje.

Navíc se počítá s výstavbou rychlodráhy na trase Praha - Letiště Ruzyně - Kladno se zastávkou na Dlouhé míli, kde je v plánech výstavba velkorysého přestupního terminálu, který má zadržet autobusy přijíždějící do metropole od Rakovníka a Slaného. Terminál bude hotov nejdříve za tři roky.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Libor Václavík přejíždí s Tatrou 810 4x4 nejvyšší technickou překážku na světě...
Tatra přejela nejvyšší překážku na světě. Z jedné i druhé strany

„Strašné,“ to bylo první, co vyslovil Libor Václavík, když vystoupil z Tatry 810 4x4, se kterou dokázal ve středu odpoledne přejet nejvyšší technickou překážku...  celý článek

Předseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka (vpravo) a prezident České...
Lékař: Ministr zdravotnictví nadržuje nemocnicím, protesty mohou přitvrdit

Praktičtí lékaři ve středu protestují proti byrokracii a připojili se k nim i lékárníci, aby upozornili na ohroženou dostupnost lékárenské péče. Předseda...  celý článek

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

Grafton Recruitment Praha
REFERENT OBCHODU - oblast farmacie a kosmetiky

Grafton Recruitment Praha
Pardubický kraj
nabízený plat: 25 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.