Výstavba dálnice okolo Prahy se zpozdí

  • 18
Praha - Výstavba dálnice kolem metropole se může zpozdit kvůli protestům ekologů o několik let. Lidi na Barrandově tak bude dále sužovat obrovské množství aut. Ekologické sdružení Ateliér pro životní prostředí hrozí, že zpozdí o měsíce a možná i roky důležitou stavbu dálničního obchvatu na jihozápadě Prahy v úseku mezi Lahovicemi a Slivencem. Podalo totiž odvolání proti odbornému posudku zásahu do krajinného rázu tohoto úseku. Kauzu bude nyní řešit ministerstvo životního prostředí.

Právní zástupce sdružení Petr Kužvart tvrdí, že stavba poškodí přírodu více, než je nutné. "Dálnice by narušila přírodní rezervaci Slavičí údolí u Radotína, my tvrdíme že by se tato lokalita dala podejít prodloužením plánovaného tunelu," řekl.

Sdružení podle Kužvarta nezpochybňuje význam obchvatu, ale pouze chce, aby se stavěl s rozumem.

Petr Laušman z Ředitelství silnic a dálnic uvedl, že zpoždění výstavby okruhu je velmi reálné. "Jedno takové odvolání se řeší měsíc až čtvrt roku, někdy i déle, a podobných rozhodnutí je hodně, takže pokud se budou chtít proti nim odvolávat, může se stavba oddálit až o několik let."

To je nepříjemná zpráva především pro obyvatele barrandovského sídliště, kterým otravují život desetitisíce aut, jež projíždějí v blízkosti obytných domů. Vzduch zde zamořuje obrovské množství škodlivých zplodin, kvůli ucpané komunikaci se zpožďují městské autobusy.

Dokud však nebude okruh, musí vozy mezi brněnskou a plzeňskou dálnicí jet ze Slivence přes Barrandovský most a Jižní spojku. Zdržení výstavby se velmi obává starosta Prahy 5 Miroslav Škaloud. "Pro naše občany na Barrandově by to bylo nejhorší řešení, ale  ekologové dělají pouze to, co jim umožňují platné zákony," řekl Škaloud.

Podle náměstka primátora Martina Hejla se může opakovat stejná situace jako v případě Plzně, kde protesty občanských sdružení zastavily stavbu tamějšího dálničního okruhu na několik let.

Pražský okruh je dálniční komunikací, která má za úkol odvést tranzitní dopravu mimo hlavní město. Zatím je dokončeno jenom několik úseků, jeho další výstavbu brzdí spory o vedení tras.

Jeho část mezi Slivencem a Lahovicemi se měla původně začít stavět již v příštím roce. Letos zde tuneláři začali razit průzkumné štoly, které mají v budoucnu usnadnit výstavbu tunelů. Podle původních předpokladů měly v tomto úseku projet první auta v roce 2005. Tento termín je však kvůli námitkám ekologů ohrožen.

Podobné problémy se stavbou Pražského okruhu jsou i na severu metropole v úseku mezi Ruzyní a Březiněvsí. Zatímco většina městských částí, magistrát a blízké středočeské obce preferují jižní variantu trasy blíže Praze, radnice Suchdola, Dolních Chaber a Lysolají chtějí, aby okruh vedl severněji.

Jak tuto situaci řešit? Změnit zákon a ztížit ekologům účast na rozhodováních o důležitých stavbách? Náměstek Hejl se domnívá, že by to nebylo nejšťastnější.

"Ale určitá omezení by asi byla žádoucí. Odvolání by třeba směli podávat jen lidé, kteří bydlí v blízkosti chystané stavby. A sdružení, u kterých by soud prokázal, že provádí bezdůvodné obstrukce, by mohla být potrestána pokutami," dodal.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video