Problém byl v tom, že podle současných zákonů musí dát souhlas s podzemní stavbou (velká část trati povede v pětadvacetikilometrovém tunelu) i všichni vlastníci domů a bytů, které jsou postaveny nad plánovanou tratí.
Poslanci však ve čtvrtek ve zrychleném režimu schválili novelu stavebního zákona. Podle ní stavitelé podzemních staveb, například železničních a silničních tunelů nebo metra, nebudou muset získávat souhlas majitelů pozemků nad budovanou stavbou.
Souhlas nyní budou vydávat jen vlastníci pozemků, na nichž se bude stavět cokoliv v souvislosti se stavbou, například portály, nebo se tam budou razit podzemní štoly.
Oproti současnému stavu tak bude stačit souhlas jen minimálního počtu vlastníků. Novelu ještě musí schválit Senát a podepsat prezident.
Majitelé pozemků nad tunelem jsou proti
Jen v úseku mezi Prahou a Berounem se problém týká 4 200 lidí. A zdaleka ne všichni jsou superrychlé železnici nakloněni.
"Nechci to tady, mám z toho strach. Stačí si vzpomenout, jak se při stavbě dopravního tunelu propadla v Praze louka ve Stromovce," řekl muž z Berouna, který si nepřál být jmenován, prý aby neměl potíže s úřady.
Investor stavby, kterým je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), potvrdil, že podobných kritiků plánované stavby je víc. Jsou i tací, kteří ji blokují tím, že s investorem nekomunikují.
Ochránci přírody kupodivu neprotestují
Česká republika přitom stavbou nového železničního spojení splácí dluh Evropské unii. Před časem se zavázala, že vytvoří čtyři transevropské železniční sítě, kde vlaky budou jezdit rychleji, než je v tuzemsku obvyklé.
Na nové trati do Berouna pojedou vlaky v některých úsecích rychlostí 250 až 300 kilometrů v hodině. V budoucnu se počítá s tím, že bude prodloužena přes Plzeň a Cheb až do německého Norimberku.
Přes údolí Berounky povede také nový most. Ochránci přírody jsou s ním smířeni. Povede prý na samé hraně Českého krasu místy, kde se už beztak stavělo.
"V podstatě teď bojujeme jen o to, aby ten most neměl protihlukové stěny. Projektant je navrhoval, my je ale nechceme, protože ten most by zmohutněl," prohlásil Tomáš Urban ze Správy chráněné krajinné oblasti Český kras. Chtějí také, aby v blízkosti mostu byla vysazena zeleň.
Dobrou zprávou pro všechny lidi z Berounska je, že stávající trať nebude zrušena. Dopravní experti počítají s tím, že ji i nadále budou využívat především obyvatelé Řevnic, Černošic a Radotína, tedy oblastí, které leží blízko hranic metropole či už za ní.