Na spolupráci středních a vysokých škol se zástupci univerzit a Cermatu shodli na úterním semináři. Společnost má o spolupráci velký zájem, ale univerzity zatím výsledky jednotných maturit při přijímacím řízení neuznávají.
"Musíme mít možnost do toho procesu vstoupit," konstatovala děkanka Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni Jana Coufalová. Obsah zkoušek prý musí být upraven tak, aby maturity ověřovaly ty znalosti a dovednosti, které vysoké školy potřebují.
Její fakulta už proto plánuje, že u letos přijatých studentů porovná po prvním semestru a prvním roce studia jejich úspěšnost na vysoké škole s jejich výsledky u státní maturity.
Podle Kateřiny Novákové z Cermatu ale tato spolupráce vysokých a středních škol potřebuje nějaký rámec, peníze na tento projekt se prý pokusí získat z EU.
Určí akademici požadavky na vzdělání středoškoláků?
Univerzity by do budoucna chtěly mít své zástupce v komisi sestavující katalogy požadavků na znalosti středoškoláků. Dohled chtějí mít zejména nad maturitami vyšší obtížnosti a také nad maturitami z nepovinných předmětů.
Šéf Cermatu Pavel Zelený ale řekl, že do přípravy testových otázek by vysoké školy zasahovat nemohly.
To, aby výsledky sloužily jako vstupenka na vysokou školu, bylo jedním z hlavních cílů státních maturit. Pro vysoké školy je příprava vyvážených přijímacích zkoušek často obtížná, mnohé z nich proto využívají třeba testů firmy Scio. V prvním roce konání jednotných zkoušek dospělosti ale k výsledkům maturit přihlíželi jen na Fakultě informačních technologií pražského ČVUT.
Kromě vysokých škol ale záleží na kvalitě středoškolského vzdělávání i podnikatelům. "Výchova a vzdělávání musí být zajišťovány institucemi, které se řídí principy podnikatelského myšlení," uvedl Zbyněk Pitra z České manažerské asociace s tím, že od absolventů očekávají kromě znalostí i logické myšlení, schopnost pracovat s informacemi a komunikovat.