Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Vysoká škola doučuje budoucí studenty, mají stále méně znalostí

  • 116
Radši nastávající studenty prvních ročníků doučíme, než aby po pár měsících kvůli špatným výsledkům odcházeli. S tímto vysvětlením začala Vysoká škola báňská - Technická univerzita v Ostravě připravovat některé středoškolské absolventy, protože zvláště v matematice a chemii jsou vědomosti absolventů středních škol stále horší.

"V posledních letech si pedagogové hodně stěžují. Tyto předměty tvoří základ odborného studia a stávají se v prvních dvou ročnících příčinou neúspěchu řady studentů," popisuje mluvčí Vysoké školy báňské Táňa Kantorková.

Dalším výrazným trendem je podle Kantorkové prohlubování rozdílů mezi absolventy jednotlivých typů středních škol. Smyslem přípravných kurzů je proto i tyto rozdíly setřít.

"Jde nám o to dostat všechny na gymnaziální úroveň. Gymnazisté mívají výrazně lepší znalosti než ostatní. Chodí k nám i studenti z průmyslovek a učebních oborů s maturitou - a ti by prvním ročníkem neprošli," uvádí Kantorková.

Absolventi průmyslovek na gymnazisty nestačí

To se loni stalo například Martinovi Volnému z Opavska. "Třikrát jsem neudělal zkoušku z matiky. Nechápal jsem integrály, nikdy jsme se je neučili, neměl jsem základy. Na výšce jsme ale začali hned počítat složité příklady. Viděl jsem obrovský rozdíl mezi mnou a lidmi z gymplu," popisuje dvaadvacetiletý mladík. Maturoval na nástavbovém studiu.

Podle vedoucího odboru školství Libora Lenča je snižování úrovně vzdělání obecným trendem. "Potvrzují to výsledky přijímacích zkoušek i státních maturit. Právě matematika letos byla nejproblémovějším maturitním předmětem. Snížení kvality na školách v kraji registrujeme. Je méně dětí, velká nabídka škol, které o žáky bojují, berou je bez přijímaček," soudí Lenčo.

Ilustrační snímek

Na školách se učí podle rámcových vzdělávacích programů. Obsah předmětu si každá škola tvoří sama a každá ho má jiný. Lenčo doufá, že zavedení jednotných přijímacích zkoušek na střední školy a právě státní maturity tento problém postupně vyřeší.

Pedagogové upozorňují, že klesla úroveň i základních škol

Pedagogové středních škol však upozorňují, že celý systém je provázaný a klesla i úroveň škol základních. "Kvadratické rovnice se před časem učily v posledních ročnících základní školy, dnes se s nimi studenti seznámí až v prvním ročníku u nás. Celý první ročník je jakési doučení toho, co se kdysi učilo na základních školách," vysvětluje ředitel Wichterlova gymnázia Antonín Balner.

Dodává, že složitější matematické úkony, jako jsou třeba integrály a derivace, se studenti učili v posledních ročnících gymnázia. Teď je berou jen ve specializovaném semináři.

Podle zástupce ředitele Střední průmyslové školy v Ostravě-Vítkovicích Tomáše Řežába mají studenti čtyřletých odborně zaměřených oborů s maturitou problémy proto, že nemají na teoretické předměty dost času. "Polovinu hodin jim zaberou odborné předměty a praxe. Nemají to jak dohnat, nikdy se nedostanou na úroveň gymnazistů," říká Řežáb.

Budoucí studenti oborů na Vysoké škole báňské mají o přípravné kurzy velký zájem. "Zjišťujeme si i výsledky. Studentům to pomáhá a už z prvních ročníků tolik neodcházejí," uzavírá Táňa Kantorková.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video