"Pokusili jsme se problém vyřešit organizací práce. Zjistili jsme ale, že v organizaci práce to není. Je to přetlakem pacientů. Objednávání po internetu by mohlo pomoci," konstatoval šéf jihlavské nemocnice Martin Šuma. Právě počítačoví specialisté z jihlavské nemocnice se podílejí na rozjezdu internetového objednávání. "Do projektu jsme zapojeni především personálně," potvrdil Šuma.
Odborníci z krajského úřadu a nemocnice se vypravili na zkušenou do italského Terstu, který je centrem oblasti Furlandsko-Julské Benátsko. Jeho obyvatelům už objednávání přes síť usnadňuje návštěvy lékařů.
Itálii navštívil i David Zažímal, vedoucí informačního oddělení jihlavské nemocnice. "Příprava projektu probíhá intenzivně mezi několika státy," potvrdil Zažímal. Za Česko se ho účastní právě kraj Vysočina.
Projekt s celkovým rozpočtem kolem 15 milionů korun má podpořit Evropská unie. Krajští informatici ho chystají spolu s italskými, polskými a rakouskými kolegy.
Začít se má v lednu příštího roku. Do roku 2011 se objednávání rozšíří do celého kraje. V první fázi bude fungovat tak, že praktičtí lékaři objednají přes internet pacienta k odbornému vyšetření. Ten bude vědět přesný den a hodinu, kdy má dojít za specialistou. Měl by se tak vyhnout zbytečnému lelkování v čekárně.
Kraj bude nejdříve zjišťovat, u kterých lékařů se čeká nejdéle. "Banky a některé úřady už zavedly systémy zjednodušující čekání, tak proč by to nemohlo jít u lékařů," poznamenal Petr Pavlinec, vedoucí krajského odboru informatiky.
Úspěch projektu musí být podložen dvěma pilíři: dotací EU a hlavně dobrou vůlí lékařů, protože objednávání přes web přinese změnu jejich práce.
Zástupce praktických lékařů: Je to perspektivní cesta
Karel Pospíšil z Třebíče, který musí k lékařům na české návštěvy, se podivuje: "S čekáním u doktorů už by se mělo konečně něco změnit. Platíme poplatky, tak proč ještě čekat hodiny na ošetření? Nechápu, že se s tím za posledních dvacet let nic neudělalo."
Lékař Jiří Havránek z jihlavského sdružení praktických lékařů považuje využití internetu pro objednávání za velice dobrou a perspektivní cestu. "Kraj slíbil, že by nás do projektu zařadil, když jim pomůžeme. Elektronické propojení by bylo bezvadné," podotkl lékař.
V jeho ordinaci se pacienti už nějaký čas objednávají, ne ale elektronickou cestou. Přesto nemusejí čekat hodiny na přijetí. Objednávání je podle lékaře Havránka dobré pro obě strany. Pacienti neztrácejí čas a lékaři nepracují pod tlakem s vědomím, že mají za zády plnou čekárnu lidí.