Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Žáci plavou v testech z fyziky i chemie. Chybí jim základy v počtech

  10:13aktualizováno  10:13
Čeští žáci v testování České školní inspekce neuspěli ve fyzice, chemii a biologii. Očekávání splnila jen čtvrtina studentů třetích ročníků středních škol a pětina deváťáků. Jedním z důvodů, proč žáci neuspěli právě v těchto předmětech, je podle inspekce jejich úzké propojení s matematikou, která dětem dělá tradičně problémy.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Zjišťování výsledků žáků devátých tříd ZŠ a třetích ročníků středních škol v přírodovědných a společenskovědních předmětech provedla Česká školní inspekce (ČŠI) v průběhu května na vzorku 2 311 škol. Jen 25 procent žáků třetího ročníků vybraných oborů středních odborných škol a 21 procent žáků na úrovni devátého ročníku dosáhlo v testech dvoutřetinové úspěšnosti.

„Výsledky žáků zůstaly za očekáváním, zejména v oblasti přírodovědných předmětů, jakými je fyzika, chemie a biologie, zejména u žáků devátých ročníků,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.  Pozitivní však na druhou stanu je, že pouze necelé jedno procento dětí v testu dopadlo velmi špatně, tedy s úspěšností pod dvacet procent. Velmi dobrých výsledků však bylo také poskrovnu.

Deváťáci a žáci odpovídajících ročníků víceletých gymnázií dopadli lépe ve společenskovědním testu. V zeměpisu, dějepisu a občanské nauce jich uspělo 61 procent. Jen polovina však obstála u přírodovědného přehledu, tedy v chemii, biologii a fyzice. Ve stejném testu přírodovědného přehledu dosáhli žáci třetího ročníku středních škol úspěšnosti 57 procent, společenskovědní test neabsolvovali.

Za bídné výsledky ve fyzice, chemii a biologii může podle Zatloukala mimo jiné úzké propojení těchto předmětů s matematikou. „Nám se ukazuje, že výuka matematiky ne úplně odpovídá tomu, co pak žáci mohou využívat v dalších předmětech. Z tohoto důvodu ČSI doporučuje upravit způsob výuky matematiky,“ dodává Zatloukal. Teoretických pouček by podle něj mělo ve výuce ubýt ve prospěch nácviku praktického využití matematiky.

Kromě toho je podle Zatloukala na základních školách věnována výrazně větší pozornost profilovým předmětům, tedy matematice, češtině a cizímu jazyku. Doplácí na to právě „vedlejší“ předměty, jakými je fyzika, chemie, či zeměpis.

Inspekce doporučuje rozšířit debatu o jednotných přijímacích zkouškách a diskutovat hlavně o jejich obsahu. Podle ní by se měl orientovat na obecné studijní předpoklady. Pokud by se přijímačky zaměřovaly jen na češtinu a matematiku, mají děti obtížnější přístup ke středoškolskému vzdělání, říká Zatloukal.



Témata: testování




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.