Nejlépe si vedli čtvrťáci, kteří dělali úlohy ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Minimální požadavky nesplnila jen čtyři procenta dětí. Necelé tři čtvrtiny žáků 4. tříd zvládly úspěšně víc jak šedesát procent úloh. Na pondělní tiskové konferenci to uvedl ministr školství Marcel Chládek.
O něco horší výsledky měli osmáci, kteří vyplňovali testy z přírodovědné gramotnosti a jazykové gramotnosti v cizím jazyce (98 procent si vybralo angličtinu, zbytek němčinu). Přírodovědný test jich nezvládla zhruba desetina.
Totožné testy z cizího jazyka měli také žáci 2. ročníků středních odborných škol, kteří dopadli nejhůře. Například v němčině dosáhli slabších výsledků než osmáci. "To je téma, kterému se budeme muset věnovat detailněji," uvedl na pondělní tiskové konferenci ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Podle Chládka testy ukázaly, že velká část žáků na sobě nepracuje. "Nemá to ale být bič na školy, výsledky testů se pro ně využijí jako zpětná vazba. Ukazuje to některé dlouhodobější trendy," řekl Chládek.
Testy na počítači psalo od 19. května do 6. června 16 996 žáků z 305 základních škol a víceletých gymnázií. Testování si vyzkoušelo i 3 064 studentů 80 středních odborných škol. Inspekce vybrala vzorek škol proporčně podle jejich počtu v jednotlivých krajích, zřizovatele či velikosti.
Každý rok se bude testovat část škol
Kromě úloh žáci vyplňovali i stručný dotazník, který zjišťoval jejich vztah k předmětu a případné překážky pro dosahování lepších výsledků. Na stejné dotazy odpovídali i učitelé.
V hodnocení možných bariér se ale kantoři s dětmi rozcházeli. Zatímco podle žáků by prospěly kvalitnější pomůcky, větší využívání internetu a méně kroužků, učitelé se domnívají, že je nutné zlepšit přístup dětí při vyučování a spolupráci rodičů. Každý čtvrtý žák také přiznal, že se ostýchá zeptat učitele, když něčemu nerozumí.
Úlohy si od pondělí můžou pro vlastní potřebu vyzkoušet i školy, které do testování nebyly zařazeny.
Podobné testování bude na vybraném vzorku škol v různých ročnících probíhat každý rok. Původně se počítalo s tím, že testy budou dělat žáci všech škol. V letech 2012 a 2013 se kvůli tomu konaly dvě generálky plošného testování žáků 5. a 9. tříd (více čtěte zde). Nakonec se ale od záměru upustilo. Inspekce loni na podzim navrhla, aby se plošné testování pořádalo jen jednou za čtyři roky (více čtěte zde).
Část odborníků srovnávací testy kritizuje, protože podle nich vedou ke zbytečnému memorování učiva. Někteří rodiče se už dříve sdružili v iniciativě Stop plošnému testování žáků 5. a 9. ročníků.