Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Školákům jde lépe čeština než matematika, zjistilo plošné testování

  17:39aktualizováno  17:39
Páťáci i deváťáci uspěli v plošném testování lépe v češtině než matematice. Většina dětí test z počtů napsala na 41 až 60 procent, z češtiny na 61 až 80. Tuto poslední generálku vyhodnotí ministerstvo školství a rozhodne, zda se bude plošně testovat i naostro.

Páťáci i deváťáci uspěli v plošném testování lépe v češtině než matematice (ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Ve třetím povinném předmětu, angličtině, uspěli lépe žáci pátých tříd, třicet devět procent z nich zvládlo test na 81 až 100 procent, informovala Česká školní inspekce, která generálku testování pořádala. 

Testy žáci vyplňovali na počítači. Když první část ověřující základní znalosti napsali alespoň na 67 procent, automaticky přešli do těžší verze. V češtině do ní postoupilo 45 procent páťáků a téměř 63 procent deváťáků, v matematice jen 19 procent páťáků a necelých 21 procent žáků devátých tříd.

Velké rozdíly byly v angličtině, kde excelovali páťáci, do vyšší verze jich postoupilo 69,5 procenta. Ze žáků posledních ročníků základních škol to bylo jen 42 procent.

Ministerstvo rozhodne, zda bude testování probíhat i naostro

Pokusné testování se konalo od 13. května do 7. června. Na 3 759 školách je absolvovalo 166 150 žáků. Účast pro školy byla povinná, u žáků dobrovolná, někteří rodiče své dětí z testování omluvili. Zkoušky v posledním týdnu konání poznamenaly povodně, kdy některé školy musely být uzavřeny a nemohly testování dokončit.

Ministerstvo počká na podzimní analýzu generální zkoušky a poté rozhodne, zda bude testování žáků 5. a 9. tříd pravidelně provádět i naostro. Inspekce počítá v budoucnu s využitím testů bez ohledu na verdikt resortu, ale spíše jen na vzorku škol. Jednotlivé školy či třídy také budou mít od podzimu možnost dělat podobná testování pro vlastní potřebu. Úlohy si budou vybírat z připravované databáze.

Podle inspekce není cílem testování školy či žáky srovnávat, ale zjistit, zda děti mají potřebné minimum znalostí (zhruba na úrovni čtyřkařů). A pomáhat tam, kde mají problémy. Výsledky testování mají posloužit jako zpětná vazba pro žáky a jejich rodiče, učitele či vedení škol.

Část odborníků však srovnávací testy kritizuje, podle nich vedou ke zbytečnému memorování učiva. Někteří rodiče se už dříve sdružili v iniciativě Stop plošné testování žáků 5. a 9. ročníků. Proti je i stínový ministr školství za ČSSD Marcel Chládek.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.