Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kluci chtějí sílu medvěda, holky chytrost lišky. Všichni rádi třídí odpad

  19:09aktualizováno  19:09
Většina dětí si do školy nosí svačinu z domova, kapesné dostává jen necelá polovina. Informace o sexu děti získávají od kamarádů nebo z internetu. Po webu také komunikují častěji než mobilem. Vyplývá to z výsledků letošního minisčítání, které má děti zábavnou formou zasvětit do základů statistiky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Letos se minisčítání zúčastnilo 16 tisíc dětí ve věku 8 - 17 let, tedy žáci 4. až 9. tříd. Zapojilo se 225 škol po celé republice. Projekt pořádá Český statistický úřad již podruhé. Historicky první minisčítání proběhlo před dvěma lety (o výsledcích čtěte zde).

Minisčítání 2012

Projekt Minisčítání 2012 letos probíhal od 1. října do 15. listopadu. Zapojit se mohly zdarma všechny základní školy a nižší třídy gymnázií. Tři vylosované třídy byly odměněny výletem do libereckého IQparku.

Pořadatelé dětem prostřednictvím internetových dotazníků položili celkem 18 různorodých otázek. Kolik lidí žije ve tvé domácnosti? Jak často se vídáš s babičkou a dědou? Třídíš odpad? Co by sis vybral k přežití na pustém ostrově?

Na tyto a další otázky statistiků děti odpovídaly výběrem z několika možností nebo číslovkou. "Bylo to jednoduché. Řekla bych, že vyplnění dotazníků nám trvalo maximálně deset minut," říká Jitka Procházková, třídní učitelka osmáků z pražské ZŠ Sázavská.

Vyplněné dotazníky poté školy mohly od začátku října do poloviny listopadu odesílat Českému statistickému úřadu, který na webových stránkách průběžně zveřejňoval výsledky. Eva Kortanová z ČSÚ zdůrazňuje, že výsledky jsou anonymní, děti nikde nevyplňují své jméno.

Odpad třídíme, protože to je správné

Odpovědi byly často překvapující. Statistiky potěšilo, že 62 procent dětí ze zásady třídí odpad, protože je to tak správné. Když však porovnáme výsledky v různých regionech, zjistíme, že se často velmi liší. Například v průmyslovém okrese Most netřídí ani polovina dětí.

Regionální rozdíly pořadatele pobavily u odpovědi na otázku, co by si děti s sebou vzaly na pustý ostrov. Zatímco pražští žáci volili kamaráda, rodinu nebo mobil, děti z podkrkonošské Vysoké nad Jizerou by se vybavily jídlem, nožem a sirkami. "Možná to je tím, že v drsném podhůří často není signál," spekuluje Kortanová.

Svoji fantazii mohly děti vyřádit u otázky, jakou zvířecí schopnost by si vybraly. Většina by chtěla být rychlá jako gepard. Chlapci by si kromě toho přáli sílu medvěda, dívky spíše chytrost lišky. U Pražáků pak vede maskování chameleona. "V určitých situacích se to hodí. Třeba při testu ve škole," vysvětluje osmák Hynek.

Mezi chlapci a dívkami jsou rozdíly ve zdrojích informací o sexu. Holky čerpají především od kamarádek či z časopisů, kluci spíše z internetu. "Překvapilo mě, že hodně dětí odpovědělo, že žádné informace nemají. To přece zajímá každého," pozastavuje se osmačka Karolína.

Děti porozumí statistice a nebudou se bránit sčítání lidu

Minisčítání podle pořadatelů představuje dětem i učitelům "jak se dělá statistika" zábavnou formou. Vyzkouší si sběr údajů, jejich zpracování i prezentaci výsledků a jejich interpretaci. Zároveň o sobě zjistí spoustu zajímavostí.

Sčítání v zahraničí

Minisčítání je inspirováno zahraničním projektem školního sčítání Census At School. Tento projekt vznikl v roce 2000 ve Velké Británii v rámci informační kampaně ke sčítání lidu 2001. Postupně se do Census At School zapojily i jiné anglicky mluvící země např. Kanada, Nový Zéland, Jižní Afrika, Austrálie a Irsko. Dále se k projektu přidalo také Japonsko a Jižní Korea. Hlavním mezinárodním garantem i nadále zůstala Velká Británie. Čeští organizátoři se inspirovali těmito projekty, otázky však přizpůsobili českému prostředí a školám.

Podle Evy Kortanové z ČSÚ má projekt mezi dětmi kladnou odezvu. Zažijí totiž netradiční vyučovací hodinu, dozvědí se nové informace o své třídě a škole a přitom nenásilnou formou porozumí statistice. To oceňuje i učitelka Jitka Procházková. "Myslím, že tím děti bezděčně čerpají vědomosti o statistice, aniž by to byl hlavní cíl. Navíc tak mohou pochopit smysl statistických údajů a nebudou se možná v budoucnu bránit například sčítání lidu," říká Procházková

Pozitivně prý projekt přijímají i učitelé. "Od pedagogů máme výbornou zpětnou vazbu, akci si chválí a velmi je zajímají výsledky za konkrétní třídy, s nimiž minisčítáním prošli. Mnozí se jím inspirovali natolik, že podnikli vlastní konkrétně zaměřenou statistiku hrou. Od dětí jsme zaslechli i takové reakce, že matematika s minisčítáním byla první zajímavou hodinou matematiky ve škole vůbec," říká Kortanová.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

Grafomotorička Martina Simonidesová.
Děti neumí správně psát, radši sedí před televizí, říká grafomotorička

Stovky dětí se učí nejen správně mluvit u logopeda, ale i správně psát a držet tužku v ruce u grafomotorika. „Třetina předškoláků by potřebovala intenzivně...  celý článek

Jednou z hlavních postav Pražského jara 1968 a chystaných reforem socialismu...
Poslali děti pro zásoby a zmizeli ve studiu. Při okupaci pomáhal rozhlas

Před 49 lety začala okupace tehdejšího Československa vojsky Varšavské smlouvy. Do Žďáru nad Sázavou dorazily polské jednotky. Manželé Holoubkovi o dění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.