Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V tureckých volbách vede strana premiéra Erdogana, ten zřejmě neodstoupí

  21:01aktualizováno  21:49
V nedělních komunálních volbách v Turecku jasně vede islámsky orientovaná Strana spravedlnosti a rozvoje premiéra Recepa Tayyipa Erdogana. Podle průběžných výsledků získala až 48 procent hlasů.

Turecký premiér Recep Tayyip Erdogan | foto: Reuters

Volby se považují za test premiérovy popularity. Erdogan již dříve prohlásil, že hodlá odstoupit, pokud jeho strana nezvítězí. Erdoganův kabinet řeší množství skandálů, jedním z nich je korupční aféra, do které byli údajně zapleteni někteří ministři. Kritiku si turecký premiér vysloužil i za zablokování komunikační sítě Twitter a portálu YouTube.

AKP se dostala k moci v roce 2002. Od té doby neprohrála jediné volby. V komunálních volbách v roce 2009 získala 39 procent hlasů a letos chtěla obdržet alespoň stejné množství. Hlavní opoziční uskupení, Lidová republikánská strana (CHP), popisuje Erdogana jako zkorumpovaného diktátora, který je odhodlán udržet se všemi prostředky u moci.

Napětí v Turecku v posledních dnech před volbami narůstalo. Při střetech, které nedělní volby doprovázely, zemřelo podle agentury Reuters na jihovýchodě země osm lidí.

Erdogan tvrdí, že obvinění z korupce je spiknutím organizovaným jeho ideologickým protivníkem, umírněným islámským duchovním Fethullahem Gülenem, který žije ve Spojených státech. V souvislosti s policejním vyšetřováním proto začal tvrdě bojovat s justicí, kterou viní z předpojatosti, a v rámci tohoto boje dal propustit či přemístit několik tisíc policistů, státních zástupců a soudců. Vláda si také zajistila větší vliv nad Nejvyšší radou soudců a prokurátorů (HSYK), která patří k nejvyšším justičním orgánům v zemi.

Blokování Twitteru a YouTube

Kontroverze vzbudily i vládní zásahy na internetu. Minulý týden zablokovaly turecké úřady sociální síť Twitter , a i když soud ve středu nařídil blokádu ukončit, tak vláda v kontroverzních zásazích pokračovala. Ve čtvrtek vydala příkaz k zablokování portálu YouTube. a odebrala celostátní licenci televizní stanici Kanaltürk, která je k premiérovi kritická.

Erdogan boj s internetovými platformami zdůvodňuje tím, že zveřejňují nelegální obsah. V případě Twitteru šlo o odposlechy údajně usvědčující z korupce osoby blízké vládě. V případě YouTube o údajnou nahrávku ze setkání vysokých vládních představitelů, kteří debatovali o případném vojenském zásahu v Sýrii. Kabinet však dlouhodobě kritizuje také fakt, že lidé využívají sociální sítě ke svolávání protivládních protestů.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kevin Wilshaw
Jsem gay s židovskými předky, přiznal v televizi vlivný britský neonacista

Jeden z čelních představitelů britské neonacistické scény Kevin Wilshaw se odhodlal k velkému kroku. Před pár dny veřejně prohlásil, že je homosexuál a jeho...  celý článek

Italský politik a zakladatel Hnutí 5 Hvězd Beppe Grillo na archivním snímku
Itálie chce bojovat proti fake news, zavádí do škol nový předmět

Italská vláda zavádí do škol předmět, v němž se budou studenti učit, jak rozeznat fake news a konspirační teorie na sociálních sítích. Jedním z důvodů je, že...  celý článek

Ve vodách okolo Grónska plave stále více ker, které ohrožují lodní dopravu.
Stometrová tsunami nebo obří kry. Grónské vody jsou stále nebezpečnější

Na ochranu vesnic na grónském pobřeží se ročně vynakládají miliony dolarů. Podobnou sumu spolkne také monitoring a odstraňování rostoucího počtu obřích...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.