Televize od září navýšila minuty reklamy na svém prvním programu, protože do celkového času zahrnovala i limit pro zpravodajský kanál ČT24.
Rada ale tvrdila, že se zpravodajský kanál ČT24 do celkového limitu přidat nemůže. S Českou televizí proto zahájila celkem 69 správních řízení za překročení reklamy. Každé řízení za jeden den, kdy byl limit překročen. Nyní je postupně ruší.
"Úřad RRTV si nechal zpracovat právní analýzu a z ní vyplývá, že rada s kanálem ČT24 zacházela jako s programem, který může být šířen, tudíž se může zahrnout jako třetí program do limitu pro reklamu," řekl iDNES předseda rady Václav Žák.
Rada totiž od června průběžně dovolila několika kabelovým společnostem, aby změnily svou programovou nabídku a zpravodajský kanál ČT24 do ní zařadily. Tím se podle Žáka RRTV chovala ke kanálu jako k samostatnému programu.
Zmýlili jsme se, říká rada
Původní stanovisko vysílací rady pod vedením předchozího šéfa Petra Pospíchala bylo k navýšení limitu reklamy zamítavé. Poté, co rada zahájila s televizí správní řízení, televize zvažovala žalobu. - více zde
Důvodem zamítavého stanoviska RRTV bylo to, že je ČT24 kanál digitální. Reklama se měla sčítat jen na analogových stanicích. Zákon o ČT to však nespecifikoval.
"Zákony nejsou tak přesné, aby poskytovaly jednoznačný výklad. Zejména teď, kdy nové technologie vytvářejí nové skutečnosti (např. digitální programy v ČT), musí se regulátor snažit odvodit pravidla, která v zákoně explicitně napsaná nejsou. Při tom se může pochopitelně zmýlit," vysvětluje předseda RRTV Václav Žák.
"Jsme rádi, že RRTV své postoje přehodnotila a správní řízení zastavila," uvedl pro iDNES obchodní ředitel České televize Pavel Krumpár.
"Předložili jsme mnoho podkladů a posudků, které dokazují, že pravda je na naší straně," řekl už dříve mluvčí České televize Martin Krafl.
Česká televize mohla podle zákona do konce roku 2005 každý den vysílat reklamy v objemu nejvýše jednoho procenta z celkového vysílacího času. V případě jednoho programu vysílaného 24 hodin denně to bylo 14 minut a 24 sekund pro reklamu.
Zákon také dovoloval přesouvat reklamní časy z jednoho programu na druhý. Novela zákona o České televizi to už neumožňuje a objem reklamy se od prvního ledna snížil na půl procenta z denního vysílacího času.