Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vyšetřovatelé: Vlak se vznítil od vařiče

  13:53aktualizováno  13:53
Vyšetřovatelé určili konečnou příčinu největší tragédie za 150 let železniční dopravy v Egyptě. Požár, při němž minulý týden zahynulo 363 lidí, způsobil malý vařič. Ne, tedy zkrat, jak se původně domnívali. V troskách dvou nejvíce poškozených vagonů se našlo několik malých vařičů, na nichž si pasažéři navzdory zákazu ohřívají během cesty vodu na čaj nebo kávu.

Detaily vyšetřovací zprávy zveřejnil egyptský tisk. Podle vládního listu Al-Achbár vyšetřovatelé původní teorii, podle níž za požár mohl zkrat, zavrhli.

Ze zprávy rovněž vyplývá, že dva vagony hořely ještě za jízdy, ostatních pět se vzňalo, když vlak zastavil. 

Po nehodě odstoupil ministr i ředitel drah
Ihned po nehodě podali demisi ministr dopravy a ředitel drah.  Jeho nástupce Abdal Kádir připomněl, že dráhy nemají zákon, který by umožnil regulovat počet pasažérů. Podle posádky vlaku bylo hlavní příčinou tak rozsáhlé katastrofy množství cestujících. "Dráhy nemohou nikomu bránit nastoupit do vlaku," řekl Kádir.

Egyptská železnice se potýká s nepřiměřeným množstvím personálu a mizivými investicemi. Protože asi pětina Egypťanů žije pod hranicí bídy, vláda odmítá zvyšovat nízké jízdné.

Vyšetřovací komise také odhalila, že ve vlaku nebyl poplašný systém, který by na požár upozornil strojvůdce. Rovněž chyběly hasící přístroje, záchranné brzdy. Mnoho lidí uhořelo kvůli tomu, že v oknech byly železné mříže, které znemožňovaly vyskočit.

Prezident Husní Mubarak prohlásil, že každý, komu bude prokázána odpovědnost za neštěstí, bude potrestán. "Nepovolíme žádný pokus skrýt pravdu," řekl. Vláda zatím rozhodla, že pozůstalým obětí zaplatí odškodné 665 dolarů. Těm, co se při požáru zranili, připadne částka 220 dolarů.

Káhira se loučila s oběťmi neštěstí
Stovky lidí se v neděli v Káhiře zúčastnily hromadného pohřbu 109 neidentifikovaných obětí tragického požáru. Při pohřbu, který doprovázela silná bezpečnostní opatření, nedošlo k žádnému incidentu kromě tlačenic v davu, který se snažil proniknout na hřbitov mučedníků v Káhiře. Pohřbu se zúčastnil také politický poradce egyptského prezidenta.

Identifikace obětí
Den po tragedii se sjeli do Káhiry příbuzní obětí, aby identifikovali svoje blízké. Vzhledem k tomu, že mnoho ostatků je ohořelých k nepoznání, zatím se jim podařilo identifikovat 175 těl.

Abdal Atti Muahmmad, který přijel do márnice pro tělo svého 22letého synovce, potvrzuje nemožnost úkolu. "Spousta těl je jenom zuhelnatělým kusem čehosi," říká. "Mamdúha jsem poznal jenom díky tomu, že u sebe měl pořád svůj osobní průkaz."

České velvyslanectví v Káhiře nemá zprávy, že by ve vlaku byli Češi.

Kodolence přišly do Egypta snad z celého světa;  soustrastný telegram zaslal prezidentovi Husnímu Mubarakovi i český prezident Václav Havel.

Hasiči bojovali s plameny čtyři hodiny
Osobní vlak, který vyjel ve středu 20. února kolem půlnoci z egyptské metropole Káhiry do Luxoru na jihu země, začal hořet asi po 90 minutách jízdy.

Nejméně 44 lidí zemřelo, když se pokusili zachránit skokem z oken. Jedním z těch šťastnějších, co pád přežili, je dvaadvacetiletý Saíd Amin, který se probral až v nemocnici v Ajjátu se zlomenou rukou.

Amin vypověděl, že nejprve bylo slyšet výkřiky a lidé si mysleli, že se někdo pere. Pak se ale objevily plameny a Amin spatřil běžící lidi, některým hořelo oblečení. Rozběhl se také a uviděl rozbité okno. Chvilku váhal, protože vlak jel rychle. "Potom jsem si ale řekl, že stejně umřu, a tak jsem skočil," vypráví.

Strojvedoucí, který si požáru nevšiml, jel s hořícím vlakem dalších sedm kilometrů, než zastavil v Ajjátu asi 75 kilometrů jižně od Káhiry.

Podle Ahmada Šarífa, ředitele egyptských státních železnic, je to nejhorší neštěstí na egyptských tratích za několik desetiletí. "Nic takového tady ještě nebylo," říká. "Pracuji na železnici dvaatřicet let a nikdy jsem o ničem takovém neslyšel."

Nejméně 25 hasičských vozů bojovalo s plameny asi čtyři hodiny. Na místě zasahovalo přes 30 sanitek. "Je to peklo," vyjádřil se lakonicky jeden z policistů. Některé vagony shořely až na kovový podvozek.

Záchranáři vyprošťovali k nepoznání spálená těla z ohořelých vagonů od časných ranních hodin. Mnohá z nich byla vmáčknutá pod sedadla, jako by se tam cestující snažili najít úkryt. Někteří měli ruce přiškvařené ke kličkám dveří, které se nepodařilo otevřít. V blízkých nemocnicích lékaři ošetřili 65 zraněných.

Egypťané jeli domů na svátky
Vagony byly nacpané k prasknutí. Mnozí pasažéři seděli na zemi. Ve vlaku jelo odhadem asi 1200 lidí. Vagony byly třetí třídy, vybavené dřevěnými lavicemi. Většina z nich cestovala do jižního Egypta na oslavu íd al-adhá (svátek obětování), který patří k nejvýznamnějším svátkům islámského kalendáře.

Největší případy požárů vlaků 

13. ledna 1985 - Zkrat na elektrickém vedení způsobil požár ve vlaku asi 320 km od bangladéšské metropole Dháky. Zahynulo 300 lidí, 50 bylo zraněno.

18. listopadu 1987 - Při požáru ve stanici metra King's Cross v Londýně ve Velké Britániu zemřelo 34 lidí.

5. června 1988 - Explodovaly tři vagóny s průmyslovými výbušninami při vjezdu soupravy do stanice Arzamas v bývalém SSSR. Tlaková vlna zničila osobní a nákladní automobily, obytné i průmyslové objekty v okruhu 500 metrů. Zahynulo 91 lidí, 229 jich bylo zraněno.

3. června 1989 - Na železničním úseku Transsibiřské magistrály mezi Samarou a Ufou v bývalém SSSR vybuchl zkapalněný  plyn unikající z poškozeného dálkového potrubí a zasáhl dva projíždějící osobní vlaky. V nich nalezlo smrt 575 lidí.

16. dubna 1990 - Po výbuchu a následném požáru ve vlaku poblíž města Patna v indickém státě Bihár přišlo o život až 100 lidí.

9. října 1990 - Levičácká bojůvka založila požár ve vlaku u města Haidarábád v Indii: 100 až 150 mrtvých.

28. října 1995 - Při požáru v metru v ázerbájdžánském hlavním městě Baku zahynulo 291 lidí a 269 jich  bylo zraněno. Podle expertů požár zavinila technické závada na jednom vagoně.

14. února 1998 - Na předměstí kamerunského Yaoundé se srazily dva vlaky s cisternami s benzínem. Výbuch zranil 130 a zabil 150 lidí, kteří si v místě havárie chtěli nabrat benzin. Mnoho dalších podlehlo v nemocnici popáleninám.

19. února 2000 - Při požáru vlaku, který vypukl v západoindickém státě Maháráštra asi 455 kilometrů od Bombaje, 18 lidí zahynulo a 15 bylo zraněno. 

20. srpna 2000 - Celkem 25 lidí zahynulo při výbuchu cisternového vlaku s plynem na jihu Keni asi 25 kilometrů jihovýchodně od hlavního města Nairobi. Vlak vykolejil, explodoval a zasáhl řadu domů v okolí dráhy.

20. února 2002 - Na 300 lidských životů si vyžádal požár, který v Egyptě vypukl v přeplněném osobním vlaku směřujícím z Káhiry do Luxoru.

Nejméně 100 lidí zahynulo při požáru osobního vlaku v Egyptě. Dalších více než sto cestujících záchranáři pohřešují. Z některých vagonů zbyl pouze podvozek. (20. února 2002)

Při požáru osobního vlaku v Egyptě uhořelo přes 100 lidí. Dalších až 150 záchranáři pohřešují. (20. února 2002)

Při požáru vlaku, který jel z egyptské Káhiry do Luxoru, zahynulo nejméně 100 lidí. (20. února 2002)

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Katalánská policie prohledává trosky domu v Alcanaru, kde teroristům zřejmě pod...
Od výbuchu plynu po řežbu v Cambrils. Teror v Katalánsku krok za krokem

Útok v Barceloně byl činem teroristické buňky mladíků s kořeny v Maroku. Z chronologie událostí vyplývá, že původně chtěli vraždit ve velkém pomocí plynových...  celý článek

Younes Abouyaaquoub, jeden z podezřelých z teroristického útoku v Barceloně
Španělé mají nového podezřelého z útoku, posílí bezpečnost v letoviscích

Řidič dodávky, který ve čtvrtek při teroristickém útoku v Barceloně zabil 13 lidí, je možná stále naživu a na útěku. Podle zpravodajského serveru BBC News to...  celý článek

V Bostonu se sjeli příznivci krajní pravice, proti nim demonstrovalo 40 000...
V Bostonu demonstrovala krajní pravice, postavily se jí desetitisíce lidí

Při sobotních demonstracích v americkém Bostonu zadržela policie 27 lidí. Na sobotu ohlásili pochod konzervativní aktivisté, kteří akci označili za shromáždění...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.