Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za pád boeingu v Kazani zřejmě může porucha řízení či slabý tah motorů

  10:16aktualizováno  18:55
Ruští vyšetřovatelé považují za nejpravděpodobnější příčinu nedělní nehody ruského boeingu při přistání v Kazani chybu pilotů či případné selhání techniky. Novinářům to v pondělí sdělil náčelník vyšetřovatelů dopravních nehod v Povolží Alexandr Poltinin. Při nehodě zemřelo všech 50 cestujících a členů posádky.

Podle agentury Interfax, odvolávající se na zdroj z operativního štábu, se mohla porouchat mechanika křídla, anebo při druhém pokusu o přistání byl nedostatečný tah motorů.

Na místě nehody se v pondělí dopoledne našly dvě "černé skříňky", zachycující údaje o letu a komunikaci posádky, ale obě jsou podle zdroje Interfaxu silně poškozeny. "Našly se dva záznamníky: datový a řečový. Je ale předčasné sdělovat, v jakém jsou stavu," uvedla Taťjana Anodinová, šéfka Mezistátního leteckého výboru, který v Rusku a postsovětských zemích vyšetřuje letecké nehody (více o nehodě čtěte zde).

Dříve vyšetřovatelé nevylučovali žádnou verzi: vliv počasí, chybu pilotů, poruchu, problémy s palivem i teroristický útok. Podle agentury RIA Novosti však již experti vyloučili, že by zkázu letadla způsobili teroristé.

Letoun se podle náčelníka zřítil mezi přistávací dráhu a dráhu určenou pro rolování. Nezřetelný videozáznam nehody ukazuje, že stroj se zřítil prakticky střemhlav a po dopadu na přistávací plochu explodoval.

"To letadlo prostě spadlo, svisle narazilo do země," řekl novinářům ruský ministr dopravy Maxim Sokolov. Hovořit o tom, že letadlo vybuchlo ještě ve vzduchu, je podle ministra "předčasné". Z jaké výšky se stroj zřítil, není podle vyšetřovatelů zatím jasné. Po dopadu vybuchly palivové nádrže a vzplál požár, který se podařilo uhasit až k ránu.

Zahynulo šest členů posádky a 44 cestujících, včetně dvou dívek ve věku 11 a 15 let a dvou cizinek, Britky a Ukrajinky. Mezi oběťmi je i starší ze dvou synů prezidenta autonomního Tatarstánu, šéf republikové tajné služby či manželka známého sportovního komentátora. Během noci se podařilo nalézt všechny mrtvé, některá těla jsou však silně ohořelá.

Poltinin připustil, že není jasné, proč letoun nepřistál hned napoprvé a proč posádka podruhé oblétala letiště. Na otázku, zda piloti hlásili věži nějaké potíže, náčelník jen řekl, že posádka byla ve spojení s letištěm.

Experti se přiklánějí k chybě pilotů

Podle Interfaxu posádka asi 500 metrů před začátkem přistávací dráhy ohlásila, že není připravena přistát, a pokusila se odletět na druhý okruh. Ale stroj zavadil o zem a zřítil se. V tu dobu bylo počasí na letišti normální.

Fotogalerie

Dispečer Kirill Kornišin televizi Rossija 24 řekl, že jeden z pilotů, Rustem Salichov či Viktor Gucul mu hlásil, že letadlo se chystá na druhý oblet letiště. "Řekl, že není v konfiguraci pro přistání. Dal jsem mu kompletní údaje, jak by to mělo normálně vypadat. Potvrdil. Ale neodletěl. Odehrálo se to doslova během pár vteřin," řekl.

Vyšetřovatelé odeslali do Moskvy k testům vzorky paliva a maziv, jakož i zabrali u letecké společnosti Tatarstan všechny dokumenty týkající se technického stavu letounu a přípravy pilotů.

Experti a zákonodárci, dotazovaní médii, se přiklánějí spíše k verzi o chybě pilotů, údajně bez velkých zkušeností s daným letounem, než o selhání techniky. "Zatím nic není jasné," usoudil naopak Magomed Tolbojev zkušební letec vyznamenaný titulem Hrdina Ruska. K tragédii podle něj mohlo vést množství faktorů a možnou příčinu bude možné zjistit až po rozluštění záznamů z "černých skříněk".

Milionové odškodné pro pozůstalé

Na místě neštěstí působí komise pod vedením federálního ministra pro mimořádné události a experti na letecké nehody. Letiště zůstává uzavřeno.

Havarovaný letoun poprvé vzlétl v roce 1990. Tatarstan, který si stroj vzal na leasing v roce 2008, byl sedmým uživatelem. Skoro pět let stroj provozovaly Uganda Airlines. Letoun měl v roce 2001 vážnou nehodu v Brazílii, obešla se však bez obětí. Oba piloti podle své firmy létali 21 a 23 let.

Pozůstalí po obětech dostanou dva miliony rublů (1,2 milionu korun) od pojišťovny. Další milion rublů přislíbila všem rodinám místní vláda.

Po pádu boeingu v Tatarstánu zahynulo 50 lidí:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.