Vyšetřování trvalo tři roky a vedl ho bývalý šéf Scotland Yardu John Stevens. Výsledkem je zpráva o téměř 850 stranách, která v hlavních bodech nepřináší v podstatě žádné překvapení.
Diana se nestala obětí vraždy. Zemřela při tragické nehodě, za kterou mohl řidič Henri Paul. Do auta usedl opilý a v podjezdu, kde se tragédie stala, jel téměř dvakrát tak rychle, než měl.
Výsledek britského vyšetřování má definitivně vyvrátit konspirační teorie, které se po princeznině smrti objevily. Spekulovalo se, že se Diana a její přítel Dodi al Fayed stali obětí vraždy, za níž prý dokonce mohl stát princ Charles, Dianin bývalý manžel.
To ale lord Stevens popřel. "Nyní si můžeme být jisti, že tato tvrzení jsou neopodstatněná a nezakládají se na pravdě," řekl na tiskové konferenci, kde obšírně vykládal o podrobnostech vyšetřování.
"Nepochybuji ovšem, že spekulace přetrvají. V případu dál zůstávají některé věci, které nikdy nebudeme schopní definitivně objasnit," prohlásil Stevens. Jednou ze záhad je například bílý fiat, kterému se Henri Paul vyhýbal. Policie ho nikdy nenašla.
Zarputilým zastáncem spiklenecké verze zůstává hlavně Mohammed al Fayed, otec Dianina milence. Závěry vyšetřování označil ještě před jejich zveřejněním za odporné a lorda Stevense obvinil, že se nechal ovlivnit šéfy britských tajných služeb.
Al Fayed, majitel proslulého londýnského obchodního domu Harrods, je přesvědčen, že Dianu a Dodiho zavraždily právě tajné služby, protože jejich vztah škodil královské rodině.
Princezna nebyla těhotná
Šestatřicetiletá Diana, o šest let starší Dodi al Fayed a řidič Henri Paul zemřeli poslední srpnový den roku 1997, když jejich auto narazilo do pilíře v pařížském silničním tunelu. Vraceli se z zrovna z hotelu Ritz do al Fayedova bytu, pronásledováni fotografy. Ve voze s nimi cestoval ještě Trevor Rees Jones, kterému nejspíš život zachránil airbag.
Princezna v době nehody nebyla těhotná, uvedl nyní lord Stevens. Nechystalo se prý ani její zasnoubení s Dodim.
Řidiče Paula už jednoznačným viníkem nehody označilo dřívější francouzské vyšetřování. Šofér byl prý nejen pod vlivem alkoholu, ale také antidepresiv. Vyšetřování na nejvyšší britské úrovni pak v roce 2004 nařídil koroner Michael Burgess.
Lord Stevens strávil pátráním tři roky. Vyslechl na čtyři stovky lidí včetně prince Charlese. Žádné napojení na zpravodajské služby ale neobjevil.