Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobci léků si kupují přízeň lékařů méně nápadně

  11:55aktualizováno  11:55
Farmaceutické firmy se snaží zavázat si lékaře, aby předepisovali právě jejich léky. Jejich metody se však v poslední době mění. Už to nedělají tak okatě jako kdysi. Nejnovějším trikem je vysvětlit lékaři, že výrobce zkoumá, jaké má jeho výrobek vedlejší účinky. A požádat ho, aby pomohl.

Farmaceutické firmy našli nový způsob, jak ovlivnit rozhodnutí lékaře, které léky předepíše. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

"Všichni už všude byli, takže zaplatit lékaři dovolenou v Dubaji už není takové lákadlo," říká jeden z šéfů farmaceutické firmy.

Zpřísnily se i etické zásady výrobců léčiv, a firmy proto volí elegantnější způsoby, jak lékaře ovlivnit. Nově jsou to třeba za pomoci různých "studií".

Pod záminkou, že zjišťuje účinky svého léku, nechá firma lékaře, aby vyplnil dotazník u každého, jemuž lék předepíše. A za to lékaři zaplatí. Nejde přitom o výsledky, ale spíš o to, aby si zdravotník zvykl lék předepisovat.

Pacient pak nemá šanci zjistit, jestli pilulky, které dostává, jsou pro něj ty nejvhodnější, nebo zda má jen lékař sympatie k výrobci.

Spokojení jsou takto totiž všichni. Lékař se cítí dobře, protože nemá pocit, že jej někdo uplácí. Naopak. Zdá se mu, že napomáhá dobré věci. A firma si také mne ruce. Získala nový odbyt, protože "správně" motivovaný lékař si často zvykne předepisovat její výrobek.

Léků je moc, hájí se firmy
Výrobci se hájí, že každý lékař si je schopen zapamatovat jen omezený okruh pilulek - zhruba tři sta. Ty pak používá a nasadit mu do hlavy jiný lék je problém.

Léků je totiž v Česku osm a půl tisíce a v řadě případů jsou jejich účinky stejné, a léky tak jsou zaměnitelné. Což je případ antikoncepce nebo inzulinu.

"Jak jinak máme přesvědčit lékaře, že náš lék je stejně dobrý a přitom levnější?" říká Lumír Kroček, výkonný ředitel České asociace farmaceutických firem, která sdružuje výrobce generických léků. Tedy ty, kteří vyrábějí léky, jež vyvinuli jiní výrobci a skončila jim patentová ochrana.

Kroček přiznává, že cílem těchto studií je hlavně motivace lékaře. "Jde o to, zasadit jim do hlavy jiný algoritmus. Oni jsou často konzervativní a berou to takto: Funguje to? Pak to nech plavat a používej, co se ti osvědčuje léta. A teď někdo přijde a řekne jim, že existuje ještě jiný lék. Chceme jen, aby měli šanci si vyzkoušet, jak funguje," vysvětluje.

"I já se s tím už setkal. Byla mi naznačena možnost získání procent z nákupu léků. Samozřejmě jsem to odmítl," říká známý kardiochirurg Jan Pirk.

Způsoby, jak firmy ovlivňují lékaře

1. Intervenční studie
Často jde spíš o pseudostudie. Lékaři vyplňují jednoduchý dotazník, jak pacient snáší daný lék, a za to dostanou od firmy zaplaceno.

2. Procenta z předepsaných léků
Firmy nabídnou lékaři podíl na lécích, které předepíše nebo které pro zdravotnické zařízení nakoupí.

3. Kongresová turistika
Výrobci běžně sponzorují lékařské kongresy. Potíž je, že vzdělávání lékařů je leckdy jen záminkou, aby firma lékaře odměnila pobytem v atraktivní zemi se zajímavým (a zaplaceným) zábavným programem.

4. Vybavení ordinace
Firma odmění lékaře coby sponzorským darem počítačem, polohovacím křeslem či dalším nákladným vybavením ordinace.

5. Rekreační pobyty
Odměnou pro nejlepší - rozuměj vůči firmě nejloajálnější - lékaře je dovolená v exotické zemi.

6. Odměny za nové pacienty
Za každého nového pacienta, kterému lékař předepíše daný lék, dostane odměnu v řádu stokorun.

7. Zábavné turnaje
Firma pro lékaře uspořádá třeba golfový turnaj s bohatými cenami pro vítěze.

8. Drahé věci jako dar
Lékař od výrobce léků dostane na darovací smlouvu třeba mobilní telefon nebo moderní notebook.

9. Placené přednášky
Firma sezve lékaře na tiskovou konferenci nebo na výlet spojený s přednáškami a přednášející lékaře bohatě odmění.

10. Poskytování vzorků léků
Lékaři dostanou zdarma vzorky, aby si zvykli léky používat.
Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nosorožec dvourohý
Pojišťovny řešily i sražení Čecha nosorožcem. Obří účty za léčbu chodí z USA

Češi se letos výrazně častěji pojišťovali na cesty do zahraničí. Některé pojišťovny v průběhu léta uzavřely až o třetinu víc pojistných smluv než loni. Nejvíc...  celý článek

Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin a Jiří Zíka, ředitel Centra pro...
Pomohly jednotné přijímačky? Odpoví šéf Cermatu a konzultant EDUin

Letos proběhlo 1. kolo plošného jednotného testování. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) teď pracuje na podobě dalšího kola. I o tom bude řeč...  celý článek

Pavel Šrytr u Krajského soudu v Praze, kde čelí obvinění z vraždy mafiánského...
Vražda šéfa podsvětí Běly zůstává bez trestu, proti obžalovaným chybí důkazy

Vražda jednoho z šéfů tuzemského podsvětí Antonína Běly z roku 1996 zatím nebude potrestána. Krajský soud v Praze v úterý zprostil obžaloby Pavla Šrytra a Jána...  celý článek

Okurková limonáda v 7 minutách!
Okurková limonáda v 7 minutách!

Vyměňte kupované limonády za domácí.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.