Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vyřizování účtů, mávla Praha rukou nad nedostatkem kontrolorů na Blance

  13:33aktualizováno  13:33
Kvůli zprávě, která upozornila na nedostatek technických kontrolorů na stavbě tunelu Blanka, chtěl magistrát se supervizorskou firmou Grid ukončit spolupráci. Zpráva prý byla lživá a plná pochybení. Nyní si to úředníci rozmysleli a s firmou chtějí dál spolupracovat. Grid si prý přes zprávu jen řešil spory s jinou firmou.

Ústí severního a jižního tubusu tunelu Blanka, který spojí Letnou s Trojou (19. ledna 2009) | foto: Lenka Poláková, iDNES.cz

Supervizorská společnost Grid, která kontrolovala stavbu tunelu Blanka, ve zprávě pro magistrát uvedla, že na stavbě chybí desítky technických kontrolorů. Zatímco na Blanku mělo dohlížet 50 až 60 lidí, stavbu kontrolovalo jen 14 pracovníků. Správce stavby Inženýring dopravních staveb i šéf městského investora Jiří Toman však kritiku ostře odmítli. (čtěte také předchozí článek o nedostatku kontrolorů)

KONTROLY BLANKY

Stavbu kontroluje Inženýring dopravních staveb (42 lidí, v případě potřeby je počet kontrolorů na stavbě operativně posilován),
Rada monitoringu (inženýring, zhotovitel, projektant a specialisté na monitoring a tunelové stavby), Projektové organizace SATRAM PUDIS, METROPROJEKT(25 lidí), zhotovitel (40 lidí), Firma Nosta Hertz kontroluje bezpečnost práce (5 lidí) a nezávislá kontrola soudního znalce Františka Čermáka (zastupuje občany Letné)

Zdroj: Magistrát HMP

"Uvažujeme, že se supervizorskou firmou přestaneme spolupracovat," uvedl před časem v televizi ředitel odboru městského investora Toman.

Jenže nyní o spolupráci stojí. "Spolupráci ani smlouvu jsme s Grid neukončili. Magistrát má zájem se supervizorem nadále spolupracovat, firma dostala veškeré podklady ke své práci, nyní je to na nich," rozmyslel si tvrdý verdikt po dvou týdnech Toman.

A to i přes to, že podle magistrátu je zpráva plná chyb a se závěry Praha nesouhlasí. "Neztotožnili jsme se s osmi z desíti závěrů, dva z nich jsme napravili," dodal Toman.

Podle magistrátu byla zpráva především tendenční a společnost Grid si jejím prostřednictvím vyrovnávala účty s jinou soukromou firmou.

"Jedna firma si na úkor druhé touto formou řešila spory u úplně jiného zadavatele. Mělo jít o nějaké obchodněprávní či trestněprávní vztahy a o ukradené rezervy. Proto byla zpráva tendenční," uvedl zdroj z magistrátu.

Toto ale zase odmítá Grid. "Naše společnost si prostřednictvím svých zakázek nikdy nevyřizovala ani nevyřizuje žádné spory. Zachováváme pokud možno obchodní etiku a preferujeme slušné jednání," míní ředitel firmy Zdeněk Štefka.

Zpráva byla podle něj bez chyb, jen se zveřejnila pozdě. "Tuto zprávu jsme vydali před několika měsíci a město na ni reagovalo. Půl roku poté se to dostalo do médií, nyní je však se zpožděním vše v pořádku," dodal Štefka.

Město ale pochybení týkající se počtu kontrolorů nadále odmítá. "Jsou to nepravdivá tvrzení, investor ani zadavatel se neztotožňují se závěry medializované zprávy. Stavba je prováděna v naprostém souladu s platnými předpisy a zcela bezpečně. Výstavbu tunelů Blanka průběžně dozoruje 112 pracovníků," informoval mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Stavba je podle něj zneužívaná k předvolebnímu politickému boji. "Je to absolutizace výsledků jedné kontroly ze stovek, které naprosto standardně na každé velké stavbě probíhají," uzavřel Wolf.

ČÁST BLANKY NEMÁ STAVEBNÍ POVOLENÍ

Podle Nejvyššího správního soudu chybí části stavby tunelu Blanka stavební povolení. Verdikt se týká úseku ze Špejcharu do pražských Holešoviček (Pelc-Tyrolka). Město nyní musí provést nové stavební řízení a znovu přizvat všechny účastníky včetně občanského sdružení Za naši budoucnost, které proti stavbě dlouhodobě protestuje. Tomu vadí, že úřady nezanalyzovaly vliv stavby na životní prostředí a na zdraví obyvatel v Holešovičkách. Tím se může stavba tunelu výrazně zkomplikovat a protáhnout. Zatím však není jasné, jak dlouho bude vydání nového povolení trvat.

ČTK

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový úsek dálnice D11 u Hradce Králové (18.8.2017).
Na novém úseku dálnice u Hradce začal ostrý provoz, D11 teď měří 90 km

Silničáři otevřeli před patnáctou hodinou nový tříkilometrový úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Stalo se tak 39 let poté, co celé dílo začalo růst od Prahy....  celý článek

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Vláda koupí a nechá zbourat vepřín v místě, kde za války trpěli Romové

Vepřín v Letech u Písku zmizí. Vláda se jednomyslně rozhodla koupit ho a zbourat. „Není důstojné, aby na místě, kde zemřelo několik set obyvatel, z toho dvě...  celý článek

Jednou z hlavních postav Pražského jara 1968 a chystaných reforem socialismu...
Poslali děti pro zásoby a zmizeli ve studiu. Při okupaci pomáhal rozhlas

Před 49 lety začala okupace tehdejšího Československa vojsky Varšavské smlouvy. Do Žďáru nad Sázavou dorazily polské jednotky. Manželé Holoubkovi o dění...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.