Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Děr na silnicích je po zimě víc než loni, opravy přijdou na stamiliony

  13:13aktualizováno  13:13
Krajští správci silnic sice začnou počítat „zimní účty“ až od dubna, už nyní je ale jasné, že látat díry bude letos dražší. Silnice jsou totiž po zimě s mrazy a sněhem ještě děravější než jiné roky.

Tento výtluk na silnici R10 způsobil nehodu šesti aut. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

„Škod způsobených na vozovkách je v této zimní sezoně v porovnání s tou loňskou více, a to o 50 až 60 procent,“ potvrdil iDNES.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Náklady na odstranění výtluků či opravu utržených krajnic na silnicích první třídy ŘSD odhaduje přibližně na 100 milionů korun. Věří, že většinu oprav stihnou do konce dubna.

Tak rychlí ale zřejmě nebudou v Brně. „Škody po zimě budou odstraněny do poloviny roku,“ odhadla mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová.

Na stav silnic má neblahý dopad především kolísání denních a nočních teplot. „Výtluky se tvoří důsledkem oscilace teplot kolem bodu mrazu, přesněji vlivem opakovaného zamrzání a rozmrzání vody obsažené v horní vrstvě vozovky,“ objasnila mluvčí pražské Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

V zimě TSK silnice opravuje hlavně směsí kameniva obaleného asfaltovou emulzí zpracovatelnou za studena a používá i další méně trvanlivé metody. „Jedná se o opravy, které budou mít zkrácenou životnost, je tedy třeba počítat i s následnými zásahy po zimním období,“ podotkla Lišková.

VIDEO: Originální záplatování děravé silnice. Hlavně pořádně udupat

Díky oteplení už v Praze začali s opravou některých hlavních tahů. Kromě „látání“ kritických míst v úterý začali pokládat nový povrch například v ulici Přátelství, v sobotu přijde na řadu Českobrodská a další mají následovat.

Pro silničáře v Libereckém kraji je na závěry ještě brzy. „Škody po letošní sezoně budou určitě vyšší, tři předchozí zimy silnicím tolik zabrat nedaly. Na území našeho kraje zatím zima ještě úplně neskončila, takže je těžké přejímat - jen na malé opravy výtluků ale máme vyčleněno asi 50 milionů korun,“ řekl iDNES.cz Petr Šén, ředitel společnosti Silnice LK.

Brněnské komunikace, které mají kromě místních silnic na starosti i lokální opravy těch krajských, letos vyčlenily na opravy děr zhruba 21 milionů. „U nás ale evidujeme přibližně stejný počet požadavků na lokální opravy výtluků jako ve stejném období roku 2016,“ doplnila Navrátilová.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Na konci září může být i 20 stupňů, naznačuje měsíční předpověď

Měsíční předpověď počasí potvrzuje, že Česko čeká zřejmě krátké babí léto. Na počátku října ale teploty klesnou pod dlouhodobý průměr.  celý článek

Prezident Miloš Zeman jmenoval ministrem spravedlnosti Roberta Pelikána (12....
Zeman přijal v Lánech Pelikána. Je třeba zlepšit výběr soudců, shodli se

Prezident Miloš Zeman se svými experty a ministrem spravedlnosti Robertem Pelikánem ocenili, jak se za uplynulé roky zrychlilo soudní řízení a zlepšilo...  celý článek

Architekt Jakub Cigler, jehož studio stojí za projektem obnovy Václavského...
Václavák protnou pásy z dob Karla IV. Stánky s buřty nechci, říká architekt

Dvanáct let ladil architekt Jakub Cigler se svým týmem projekt obnovy spodní části Václavského náměstí. Požadavky se měnily a trvala i jednání s památkáři....  celý článek

Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak
Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak

Chcete porod bez léků a věčného vyrušování, jenže lékaři vás označí za alternativní matku.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.