Ve světě létá asi tisíc airbusů A-330 a A-340, ale výměna se bude týkat asi jen 200 z nich. Ilustrační foto

Ve světě létá asi tisíc airbusů A-330 a A-340, ale výměna se bude týkat asi jen 200 z nich. Ilustrační foto | foto: Air France

Vyměňte senzory na letadlech, nařídil výrobce airbusů kvůli havárii

  • 3
Firma Airbus vyzvala letecké společnosti provozující její stroje, aby vyměnily čidla venkovních rychloměrů na strojích typu A-330 a A-340. Rozhodnutí souvisí s leteckou katastrofou Air France, jejíž letadlo spadlo 1. června do Atlantiku a nikdo z 228 lidí na palubě nepřežil. O tom, že příčinou mohly být vadné rychloměry, se hovoří už delší dobu.

Výrobce letadel vyzval aerolinky, aby na každém stroji vyměnily nejméně dva ze tří senzorů známých jako Pitotovy sondy, pokud jsou od francouzského výrobce.

Ve světě létá asi tisíc airbusů A-330 a A-340, ale výměna se bude týkat asi jen 200 z nich. Půjde o stroje, které používají senzory vyráběné ve francouzské firmě Thales. Nahradit je mají americké výrobky firmy Goodrich. Závazný termín pro změnu zatím výrobce nestanovil.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) poukazovala už krátce po nehodě na možnost, že se letadlo Air France z Rio de Janeira do Paříže zřítilo právě kvůli rychloměru, a doporučovala výměnu na celém parku airbusů.

Přesný důvod, proč letadlo spadlo, zatím není jasný, ale podle odborníků bude příčin několik, nejen rychloměry. - Airbus Air France se rozlomil o hladinu, řekli vyšetřovatelé

Mluvčí EASA řekl, že agentura chce vydat zákaz používat senzory firmy Thales na airbusech. Každý stroj má tři a povoleno bude prý použít od této firmy pouze nejnovější model, ale vždy pouze jeden na každém stroji. Zbylé dva senzory budou muset být od výrobce Goodrich.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video