Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Z pražských tramvají zmizí část polstrovaných sedaček, budou dřevěné

  20:29aktualizováno  20:29
Ve vozech pražských tramvají bude přibývat dřevěných sedaček, jako jsou v nových tramvajích ForCity. Naopak budou z tramvají mizet často špinavá polstrovaná sedadla - úklidová firma totiž čištění zanedbávala. Počet "tvrdých" a polstrovaných sedadel by měl být nakonec stejný.

V tramvajích přibudou dřevené sedačky. (Ilustrační snímky) | foto: Yan Renelt, MF DNES

"Stalo se nám třeba, že tramvaj, která jezdila na noční lince, nebyla druhý den čistá. Takhle to rozhodně nešlo a firma vzápětí vyměnila všechny lidi, kteří v té vozovně čistili tramvaje," řekl šéf jednotky Správa vozidel tramvají Milan Slunečko.

Tento případ je sice extrémní, ale právě čistotu cestující pokládají za jednu z důležitých věcí při hodnocení komfortu.

"Polstrované sedačky čistíme při denních úklidech vozu, pokud to jde učinit na místě. Což někdy není možné. V takovém případě polstry měníme za čisté a nepoškozené. Jinak je čistíme při velkém úklidu, což se dělá jednou za měsíc až zhruba za pět týdnů, důkladněji takzvanou mokrou cestou," uvedl Slunečko.

Polstrovaná sedadla jsou dnes ve zhruba v šesti stech vozů. Přes tři sta padesát tramvají má buď plastové, nebo dřevěné sedáky.

Jaké sedačky v tramvajích preferujete?

celkem hlasů: 3864

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 19. listopadu 2012. Anketa je uzavřena.

Plastové 2408
Dřevěné 1108
Látkové (polstrované) 348

Povrch "tvrdých" sedaček se snadno čistí a ve skutečnosti také čistší zůstává. Dopravní podnik bude v příštích letech zvyšovat podíl nepolstrovaných sedadel, a to tak, aby byla spolu s polstrovanými ve výsledku půl na půl. S novými tramvajemi ForCity, jejichž 250. kus by měl do Prahy dorazit kolem roku 2018, se totiž bude zvyšovat podíl dřevěných sedaček.

Výhody a nevýhody sedadel

Plastová sedadla

Výhody: snadno udržovatelná, relativně čistá
Nevýhody: vytvarování je někdy na obtíž (pro rodiče s dětmi na klíně).

Látková (polstrovaná) sedadla

Výhody: měkká, lépe se přizpůsobí tvarům těla, nekloužou
Nevýhody:
obtížněji se čistí

Dřevěná sedadla

Výhody: snadno udržovatelná, relativně čistá
Nevýhody: někteří cestující si stěžují, že z nich kloužou (DP nechal povrch části z nich zvrásnit)

Polstrované sedáky v tramvajích nejsou zrovna ekonomickým vybavením. Jejich údržba vyjde dráž než údržba těch plastových či dřevěných.

MF DNES měla možnost být u čištění látkových sedadel. Čistí se vysavačem s funkcí mokrého čištění. V čalounické dílně Dopravního podniku obnovují sedáky velmi poškozené vandaly: proříznutá sedadla, ale i sedadla politá barvou - taková jsou v dílně častým úkazem.

Za loňský rok podnik zaplatil za materiál pro opravu poničených tramvají přes milion korun. Částka zahrnuje všechny nutné opravy po vandalech.

Hygienička: Viry a bakterie v sedadlech nepřežijí

Někteří cestující si na látkou potažené sedáky ani nesednou. Nejen proto, že jsou třeba zrovna špinavé, ale také ze zažitého pocitu, že se v nich mohou držet různé mikroby či viry.

"Mikroby a viry žijí na předmětech, které jsou vlhké, jinak velice rychle hynou. Nebudou ani na polstrovaných sedadlech, která jsou zavlhlá třeba při velikém lijáku. Vlhké prostředí by muselo trvat déle než do doby, kdy sedadlo vyschne. Jinak tam virus nepřežije, nemá se čím živit," říká hygienička Zdeňka Jágrová.

Podle designéra Jiřího Španihela, který je autorem sedadel z vlaků Leo Express, je pro pohodlné sedadlo nejdůležitější jeho tvar a materiál.

"Pohodlnost sedadel ovlivňují na prvním místě přísné bezpečnostní normy. Také materiály a tvar sedadla, ale i odolnost proti vandalismu. Komfort sezení je také ovlivněn tím, jak velký má člověk prostor pro nohy, ale každý provozovatel se snaží o co největší kapacitu soupravy a tím prostor omezuje," říká Španihel.

Podlaha i sedadla se musí po ukončení provozu vyčistit.
V ústředních dílnách DP mění čalounění ze sedátek z tramvají.
Muzeum městské hromadné dopravy v Praze

Podle něj každý z typů sedadel v pražských tramvajích nabízí jen část z toho, co by cestující chtěli. Cestující však na nich, na rozdíl od vlaku, netráví dlouhou dobu.

"Jsem přesvědčen, že na prvním místě je pro cestující čistota, proto je důležité řešit design sedadel s ohledem na jejich snadnou hygienickou údržbu. Údržba textilních sedadel je obtížná, a to je jejich nevýhoda. Mnohdy vás ani neláká si na ně sednout. Z toho pohledu jsou hladká plastová a dřevěná sedadla výhodnější. Důležitá je vzdušnost, teplota sedadla, příznivý estetický dojem," řekl.

S výběrem vhodného tvaru sedadla je to složitější. Designér prý u nich volí hlavně jednoduchost a univerzálnost.

"Hmotnostní a velikostní rozdíly mezi lidmi jsou velké. Já osobně dávám při navrhování sedadel pro hromadnou dopravu přednost tvaru obecnějšímu, který cestujícím umožňuje zvolit si co nejpohodlnější polohu," dodal Španihel.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Miloš Zeman vystoupil na Žofínském fóru (22. června 2017)
Zemanův zdravotní stav je velmi dobrý, trápí ho jen neuropatie, uvedl Hrad

Zdravotní stav prezidenta Miloše Zemana je podle komplexního vyšetření ze závěru července velmi dobrý, uvedla v tiskové zprávě Správa Pražského hradu....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na jihu Moravy vedro, v Čechách bouřky, varují meteorologové. Víkend proprší

Závěr týdne bude deštivý, v pátek večer přijdou do Čech bouřky a nejvíce srážek se objeví v sobotu, kdy bude pršet na celém území. V neděli se začne postupně...  celý článek

Politolog a historik žijící v USA Igor Lukeš hostem diskusního pořadu Rozstřel.
Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu

Prezident Donald Trump záměrně polarizuje společnost, jak ukázal během svých dvou vystoupení k násilnostem ve virginském Charlottesville. Hlava USA zároveň...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.