Vyhlášku o skútrech zachránil Rychetský

  • 61
Vyhláška zakazující provoz vodních skútrů a motorových člunů na nádržích Slapy a Orlík vyjde zřejmě do soboty, od kdy má zákaz začít platit. Nad vyhláškou se v pondělí sešli ministři životního prostředí Miloš Kužvart a dopravy Jaromír Schling. Kužvart po asi devadesátiminutovém jednání řekl, že větu zakazující provoz obou druhů plavidel nakonec musel formulovat vicepremiér Pavel Rychetský.

Kužvart hodnotí výsledek jednání jako vítězství svého úřadu. Ještě v pondělí musí Schling vyhlášku podepsat a v úterý půjde do tisku, uvedl. Po další hodině z Úřadu vlády, kde se schůzka uskutečnila, vyšel Schling a řekl, že vyhlášku podepsal.

Výsledek jednání ale nepovažuje za prohru. "Odjakživa jsme chtěli, aby provoz byl omezen," řekl novinářům. Výhrou podle něj bude, že zákaz se nebude vztahovat na jiná plavidla. Aby zamezil dvojznačnému výkladu několika formulací ve vyhlášce, upravil podle Kužvarta Rychetský několik paragrafů vyhlášky.

Nemělo by se už stát, že předpis bude vykládán tak, že zakáže plavbu takřka všech lodí na území státu po celou letní sezónu. S tímto výkladem přišel minulý týden Schling. Zdůvodnil tak, že vyhláška, o které již předtím dvakrát jednala vláda, nemůže nabýt platnosti.

Pokud vláda vyhlášku do soboty nevydá, mohou na obou nádržích v hlavní rekreační sezóně skútry či motorové čluny jezdit.

VÝVOJ SPORU:

Vyhláška nerozlišuje mezi nákladními a rekreačními loděmi
Vyhlášku navrhovalo Kužvartovo ministerstvo a před 14 dny ji schválila vláda. Zákaz měl začít platit od 15. června.

Vyhláška ale nerozlišuje mezi nákladními a sportovními plavidly. "Stoprocentně se to už změnit nestihne," tvrdí Schling.

Ministr dopravy tvrdí, že návrh ministerstva životního prostředí by vedl k zákazu plavby všech lodí včetně nákladních, což by poškodilo stát.

Kužvart: Schling lže
Schling se netají tím, že by rád provoz skútrů v hlavní sezoně na Slapech a Orlíku povolil. Tvrdí, že regulovaná plavba by neohrozila ani plavce ani čistotu vody v nádržích.

"Vláda ale podlehla argumentaci Miloše Kužvarta," konstatoval. Na chybu podle něj upozornilo jeho ministerstvo Kužvartův úřad, ale nedostalo odpověď.

"Je to lež, že by nás Schling dopisem upozorňoval na zákaz i ostatních plavidel," reagoval prostřednictvím své mluvčí Rity Gabrielové Kužvart. Ministra, který je na zahraniční cestě, šokuje, že Schling nebo jeho zástupce na nepřesnost neupozornil při jednání vlády.

Když se podle Kužvarta Schlingovi nepodařilo prosadit výklad, že vodní skútr není plavidlo, pokouší se o absurdní výklad vyhlášky přijaté vládou, sdělila Gabrielová.

"Díky neschopnosti ministerstva dopravy bude velký počet lidí v rekreačních oblastech vystaven sobectví některých majitelů vodních skútrů a rychlých člunů," vrátil Kužvart obvinění ministru dopravy.

Skútrů na Slapech se místní obávají

Vyhlášce předcházela bouřlivá debata
Na výjezdním zasedání v Českých Budějovicích 22. června přitom Zemanův kabinet po bouřlivé debatě odhlasoval vyhlášku, která zakazuje letní jízdy motorových člunů přes některé vodní nádrže.

Podle nařízení by nesměla soukromá plavidla se spalovacími motory od 15. června do 15. září jezdit například po Orlíku či Slapech.

Kužvart byl spokojený, Schling protestoval
Předpis zakazuje používat motorové čluny a skútry na stanovených vodních tocích. Ministr životního prostředí Kužvart, jehož návrh znění nakonec kabinet schválil, neskrýval o přestávce jednání vlády spokojenost.

Naopak jeho odpůrce, šéf resortu dopravy Jaromír Schling, nešetřil kritikou. "Je to špatné řešení a myslím si, že nebude mít dlouhý život," komentoval rozhodnutí.

Ministerstvo dopravy úplný zákaz provozu motorových plavidel na stanovených vodách odmítalo. Jeho kompromisní řešení, podle něhož by vodní lyžování a provoz vodních skútrů na vodních nádržích byly možné jen po dohodě s příslušnými obcemi a úřadem, zase odporovalo zákonu.

Ministr Kužvart slavil
i druhé vítězství

Vláda schválila i návrh zákona o obchodování s ohroženými druhy. Obchody s ohroženými druhy divokých rostlin a živočichů by měly být v budoucnosti přesněji evidovány. Návrh reaguje na vývoj evropské legislativy, řekl ministr životního prostředí Miloš Kužvart.

Kužvart: Racionalita a slušnost zvítězily nad lobbismem
Ministr životního prostředí je s rozhodnutím vlády spokojený. "Racionalita a slušnost zvítězily nad lobbismem, byla přijata varianta ministerstva životního prostředí," oponoval Kužvart.

Diskusi o motorových člunech charakterizoval jako velmi dlouhou a velmi bouřlivou. "Není pochopitelně nijak postižena nebo redukována veřejná doprava," dodal.

Obě ministerstva se nemohla na znění vyhlášky shodnout. Proto se právní předpis dostal až na jednání kabinetu.

Vyhláška je přísnější než zákon
Zákaz plavby například na vodách, které jsou zdrojem pitné vody nebo slouží chovu ryb, už ukládá zákon o vodách. Vyhláška restrikce ještě rozšiřuje. Její nepřijetí by ovšem znamenalo, že plavba po nádržích nebude regulována vůbec.

Z toho měly obavy i některé obce z okolí Slap a Orlíku. Tam původně platil zákaz pro plavbu motorových lodí od roku 1976, k 1. lednu jej ale zrušil nový vodní zákon.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video