Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stasi nutila vězně k odběrům krve, tu pak prodávala Červenému kříži

  10:43aktualizováno  10:43
Někdejší obávaná východoněmecká tajná policie Stasi nutila v 70. a 80. letech vězně k odběrům krve a následně ji prodávala na Západ. Uvádí to nová studie německého úřadu pro dokumentaci činnosti Stasi. Tento týden je to již druhý případ zveřejnění pobuřujícího zacházení s vězni v NDR.

V listopadu 2006 se v Berlíně konala výstava o bývalé německé tajné policii zvané STASI. | foto: Profimedia.cz

Studie mapující aktivity Stasi uvádí, že v 70. a 80. letech minulého století tajná policie nutila vězně k odběrům krve. Tu následně přes švýcarského prostředníka prodávala bavorskému Červenému kříži, aby pro komunistickou NDR, která se pohybovala na hraně státního bankrotu, zajistila potřebné devizové prostředky.

Zástupci bavorského Červeného kříže televizi ARD potvrdili, že organizace v minulosti krev z východního Německa nakupovala.

Stasi si o obchodování s krví vězňů vedla složky pod heslem "Dárcovství krve pro bavorský Červený kříž". Získaná krev se shromažďovala na východoněmeckém ministerstvu zdravotnictví, které ji následně prostřednictvím státní exportní agentury prodávalo švýcarským obchodníkům. Ti zajišťovali dodávky do Bavorska.

Praxe Stasi dosáhla vrcholu v polovině 80. let. Lékaři tehdy v nepravidelných časových intervalech navštěvovali několik věznic a pokaždé vzali krev až od 70 lidí. Někdejší šéf transfuzní stanice v Erfurtu Rudolf Uhlig nyní přiznal, že "dárci" byli pouze vězni. "Nevěřím, že tehdy krev daroval někdo ze zaměstnanců (věznic), byli to všechno jen zadržovaní," řekl Uhlig televizi ARD.

Sestry se zdráhaly krev odebírat

Podle studie německého úřadu pro dokumentaci činnosti Stasi (BStU) se v některých případech zdravotní sestry zdráhaly krev odebírat. V archivu je zaznamenáno svědectví jedné z nich, podle níž bylo zřejmé, že vězni k odběru nepřistupovali dobrovolně, ale byli k němu nuceni.

Bavorský červený kříž přiznal, že krev z východního Německa v minulosti nakupoval. "Hluboce litujeme, že se bavorský Červený kříž pod jiným vedením v 80. letech na této činnosti podílel," sdělil ARD tiskový mluvčí zdravotnické organizace. Podle něj už nyní nelze zjistit, zda tehdejší vedení bavorského Červeného kříže vědělo o původu krve, tedy že jde o krev vězňů, kteří byli k odběru přinuceni.

V posledních letech se vynořuje stále více informací o tom, že Stasi zneužívala východoněmecké vězně s cílem získat pro komunistický režim devizové prostředky. V minulosti vyšlo najevo, že vězně jako levnou pracovní sílu zprostředkovaně využívaly západoněmecké zásilkové služby Quelle a Neckermann a také švédský nábytkářský gigant IKEA. Ten se loni za tuto praxi omluvil. Tento týden BStU upozornil, že výrobky východoněmeckých vězňů kupovaly i západoněmecký potravinářský řetězec Aldi a automobilka Volkswagen (více čtěte zde).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Protitah Katalánců: den před omezením autonomie projednají nezávislost

Katalánští poslanci ve čtvrtek projednají jednostranné vyhlášení nezávislosti na Španělsku. Rozhodlo o tom vedení katalánského parlamentu. Mimořádná schůze se...  celý článek

OBRAZEC. Muž hraje basketbal na obrazci vyhotoveném v atriu Woodwardovy budovy...
TÝDEN OBRAZEM: Robozápasník, ruská přípravka a prchající Rohingové

V severošpanělské Galicii řádily požáry, keňská policie tvrdě zasáhla proti opozičním politikům a na Havaji se konal tradiční závod Ironman. I tuto neděli se...  celý článek

Kresba Empire State Building, kterou v 90. letech stvořil Donald Trump
Donald Trump, umělec. Prezidentovy malůvky se prodávají za statisíce

Jednoduchá kresba Empire State Building, kterou před lety černou fixou nakreslil Donald Trump, se ve čtvrtek v Los Angeles vydražila za 16 000 dolarů, tedy asi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.