Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Výbuch plynu v Iráku zabil Čecha

  20:04aktualizováno  20:04
Při výbuchu plynu v Iráku uhořel český inženýr. Další dva a Iráčan byli při čtvrtečním neštěstí v rafinerii v Bajdži zraněni. Šlo o nehodu, tvrdí česká diplomacie. Oba zranění Češi už jsou v péči lékařů z Vinohradské nemocnice.

K neštěstí došlo ve čtvrtek v rafinerii v Bajdži nedaleko Tikrítu zhruba 250 kilometrů severně od metropole Bagdádu.

"V žádném případě to nebyl terorismus či válečná akce, ale pracovní nehoda," řekl iDNES český velvyslanec v Iráku Martin Klepetko.

Neštěstí se stalo u chladících věží, kde unikal plyn. "Inženýři se snažili zjistit, co se stalo. Poté došlo ke vzplanutí, zřejmě když někdo nastartoval auto," popsal tragické chvíle Klepetko.

Prvním Čechem, který zemřel v souvislosti s invazí do Iráku a svržením diktátora Saddáma Husajna, byl voják. Při nehodě na cestě z Bagdádu do Kuvajtu vypadl z terénního auta.

Nadrotmistr Pavel M. si poranil hlavu a ruce. Přestože byl převezen do Ústřední vojenské nemocnici v Praze, nakonec mu selhal organismus. - více zde

Inženýr podlehl popáleninám
Tři čeští petrochemičtí inženýři - dva z firmy Prokop Engineering s.r.o. a jeden ze společnosti Chemoprojekt - působili v rafinerii jako experti pomáhající s vylepšením provozu.

Všichni zranění byli okamžitě vrtulníkem americké armády přepraveni do specializované vojenské polní nemocnice v Bagdádu. "Rodiny byly informovány," sdělil iDNES ředitel Chemoprojektu Tomáš Plachý.

Jednomu z inženýrů hořící plyn způsobil rozsáhlé popáleniny, kterým v noci z pátku na sobotu podlehl.

"Panu velvyslanci se ve spolupráci s asistenční službou pojišťovny podařilo zajistit převoz zraněných do Česka už dnes, to jest v pondělí," řekl iDNES mluvčí ministerstva zahraničí Vít Kolář.

Zranění jsou na Vinohradech
Do vlasti zranění inženýři dorazili v osm hodin večer. Oba jsou těžce zraněni, ale ve stabilizovaném stavu. Na letišti se jich ujali lékaři z pražské nemocnice Královské Vinohrady. Převoz ostatků mrtvého Čecha odmítl Černínský palác zatím komentovat.

České experty do Iráku pozvalo tamní ministerstvo ropného průmyslu kvůli prověrkám rafinérií. "Pět dalších našich lidí zatím zůstává v Bagdádu. Jsou v pořádku a čekají na návrat," podotkl ředitel Chemoprojektu.

Návratu zaměstnanců brání mimo jiné kvůli nepokojům uzavřená dálnice mezi Bagdádem a Ammánem. Při posledních nepokojích, z nichž USA obviňují šíitského duchovního Sadra, zahynuly v Iráku desítky lidí. - více zde

Češi se podílejí na obnově země
Chemoprojekt uvažuje o obnově rafinerie Bajdží, firma podala také nabídku na obnovu rafinerie Daura. V Iráku se také podílí na zakázce asi za 1,8 miliardy korun při výstavbě jedné z jednotek na zpracování ropy v Basře.

České firmy získaly v Iráku do ledna příslib kontraktů nejméně za 100 milionů dolarů, tedy asi za 2,6 miliardy korun. Zastoupení v zemi měla k tomuto datu podle ministerstva průmyslu a obchodu desítka českých firem. - více zde

V Iráku kromě českých firem působí na jihu země také osmdesát českých vojenských policistů, kteří cvičí své irácké kolegy. První střídání příslušníků kontingentu se uskutečnilo koncem března. - více zde







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Miloš Zeman se svým mluvčím Jiřím Ovčáčkem na tiskové konferenci na...
Zeman nehodlá počítat peníze za výjezdy do kampaně. Úřad to vidí jinak

Prezident Miloš Zeman bude i po vyhlášení volby hlavy státu pokračovat ve výjezdech do krajů, ale peníze utracené za ně přitom nehodlá započítávat do limitu...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Otázka pro prezidenta: Ptáme se, kdy by vítěz voleb neměl být premiérem

Do parlamentních voleb zbývají necelé dva měsíce. Přestože na ně povinnost jmenovat novou vládu ještě nepadne, uchazečů o Hrad se v dalším kole projektu Otázka...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.