Vyberte nejlepší snímek Země, NASA je ukazuje už deset let

Na konci dubna uplyne deset let ode dne, kdy americký Národní úřad pro letectví a vesmír zpřístupnil lidem satelitní snímky planety. Teď NASA pořádá hlasování, který snímek je nejhezčí. V užším výběru jsou například kresby na desce Nazca, Benátky nebo západní polokoule. Hlasovat můžete i vy.

Tři ze snímků, které pronikly do padesátky nejlepších: pohled na západní polokouli, obrazce na desce Nazca a atol Atafu v Pacifiku | foto: Nasa Earth Observatory

ZAPOJTE SE DO HLASOVÁNÍ NASa zde

Vyberte nejlepší snímek Earth Observatory

Stránka NASA Earth Observatory za desetiletí fungování publikovala přes pět tisíc fotografií a více než 320 článků (ty doprovázejí zejména novější snímky), na nichž spolupracovala s vědci a partnery z oboru školství.

Autorem všech snímků je NASA. Fotografie zvětšíte kliknutím.

Deska Nazca v jižní Americe (leden 2001)

Deska Nazca v Jižní Americe (leden 2001): Obrazce a čáry na desce Nazca (spirála v levé části snímku na úpatí hor) fascinují lidstvo od doby, kdy je spatřilo. Vznik geoglyfů kladou vědci do let 200 před Kristem až 600 našeho letopočtu. Díky suchému počasí a častému bezvětří se uchovaly dodnes.

Fotografie se týkají například změn klimatu, nabízejí pohled na modrou planetu očima vědců nebo prostě zobrazují její krásy. "Snímky se pravidelně objevují v masmédiích, populárních vědeckých magazínech, učebnicích a na blozích," konstatuje potěšeně NASA.

Krása Benátek (duben 2001)

Krása Benátek (duben 2001): Italské město Benátky, charakteristický Canal Grande a jeho "esíčko" od dóžecího paláce až k nádraží

Fascinaci snímky Země odstartoval let Apolla 8 v prosinci 1968. Astronauti tehdy po obletu Měsíce jako vůbec první lidé spatřili, jak vychází Země.

Útvar „Richat“ v Mauritánii (leden 2001)

Útvar „Richat“ v Mauritánii (leden 2001): Geologický útvar Richat připomíná impaktní kráter po dopadu meteoritu, "cibulové slupky" ale vznikly vulkanickou činností.

NASA nyní umožnila návštěvníkům webu Earth Observatory hlasovat, jaký snímek Země se jim líbí nejvíc. Zatímco v prvním kole (do 13. března) bylo možné vybírat ze všech dostupných snímků, do druhého kola se dostalo jen padesát nejlépe hodnocených.

Atol Atafu v jižním Pacifiku (leden 2009)

Atol Atafu v jižním Pacifiku (leden 2009): Osmikilometrový atol zůstává za přílivu v průměru jen asi dva metry nad mořem. To ho činí zranitelným při cyklonech, jeho dlouhodobé osídlení (všimněte si vesnice na jihozápadě ostrova) je nejisté.

Hlasovat je možné do 27. dubna, o dva dny později - přesně v den výročí spuštění webu - NASA zveřejní desítku vítězných fotografií.

Dunové moře v Libyi (prosinec 2008)Inaugurace Baracka Obamy (leden 2009)Barvy podzimu v Pennsylvánii (říjen 2001)

Vlevo dunové moře v Libyi, uprostřed prezidentská inaugurace Baracka Obamy, vpravo "barvy podzimu" v Apalačském pohoří, Pensylvánie, USA.

Barcelona: Demonstrace proti zásahu španělské policie během referendu o...