Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

VV ovlivňují diskuse na webu placenou gerilou, tvrdí exmanažerka strany

  12:28aktualizováno  13:55
Věci veřejné si platí skupinu mladých lidí, kteří pod přezdívkami skrytě vstupují do diskusí internetových zpravodajských portálů a ovlivňují tím jejich čtenáře. Tvrdí to bývalá šéfka public relations poslaneckého klubu VV Alena Maršálková.

Najatí diskutéři měli ovlivňovat diskusi pod texty na webu vesměs ve prospěch Radka Johna. | foto: Martin Adamec, MAFRA

"V době, kdy jsem pro stranu pracovala, si Věci veřejné platily skupinu lidí, kterým na poradách říkaly gerila. Byli to vesměs mladí lidé, kteří měli za úkol ovlivňovat ankety nebo diskuse pod texty na webu převážně ve prospěch Radka Johna," řekla iDNES.cz Alena Maršálková.

Alena Maršálková

Alena Maršálková

Maršálková patřila od loňského července do týmu, který měl na starosti veřejný obraz politické strany Věci veřejné. Od listopadu 2010 do letošního dubna byla manažerkou public relations poslaneckého klubu VV.

Podle Maršálkové v jeden okamžik pracovalo v centrále VV na ovlivňování diskusí nebo anket například pět lidí. Jejich počet se snižoval nebo zvyšoval podle toho, kolik na internetu vycházelo textů o VV. "Ty, které byly pozitivní, u těch diskuse ovlivňována nebyla. U ostatních ano. Texty si diskutéři vymýšleli sami, někdy si ke mně chodili pro radu v souvislosti s věcnými záležitostmi strany," popsala Maršálková.

Gerilový marketing

Je forma propagace, která má ovlivnit veřejné mínění, aniž by na první pohled bylo patrné, že jde o placenou reklamu nebo placené public relations. Slovo gerila původně označuje partyzánský způsob boje.

Věci veřejné si podle Maršálkové hledaly členy gerily pomocí inzerátů v tisku. V nich poptávaly brigádníky na monitorování obsahu médií. Gerila pracovala v ranní a odpolední směně včetně víkendů. Politickou stranu stáli brigádníci měsíčně desítky tisíc korun podle toho, kolik jich zrovna zaměstnávala.

Partaj nyní podle Maršálkové takové lidi už nezaměstnává přímo. Gerila včetně brigádníků a pracovníků, kteří monitorují mediální výstupy o VV, prý má pracovní smlouvy s firmou, jež zajišťuje public relations pro VV nyní.

Hlavní představitelé strany o gerile mlčí, mluvčí mlží

Na odhalení Maršálkové upozornil server Česká pozice. Mluvčí strany Jakub Žižka iDNES.cz potvrdil, že Maršálková pro VV pracovala, existenci gerily nepopřel. Hovořil o ní ale vyhýbavě.

"Jedna z hlavních náplní PR služeb, které si strana objednává, je monitoring tisku a internetových médií včetně zpracovávání mediálních analýz. Pravidelně také vyzýváme své členy a příznivce, aby podpořili internetové diskuse a články," popisuje Žižka.

Předseda strany Radek John ani neformální lídr Vít Bárta na otázky iDNES.cz nereagovali. Zdrženliví jsou ke komentáři i poslanci strany. "Starám se o sociální sítě jako Facebook, ale na toto se musíte zeptat šéfa PR nebo tiskového mluvčího," sdělil České pozici poslanec Viktor Paggio. Zároveň připustil, že existují "dobrovolníci", kteří reagují na příspěvky v diskusních fórech.

Maršálkové došla trpělivost, pracuje pro odpadlíky VV

Bárta o gerile

O gerile se veřejnost dozvěděla okrajově v polovině května z tajně pořízeného záznamu vedení členů VV. Na poradě o placené skupině hovořil někdejší ministr dopravy Vít Bárta, který sice ve VV nemá žádnou formální funkci, pro stranu ale je hlavním vyjednavačem a neformálním lídrem.

"Já jsem jakoby třebas jenom na gerile (nahrávce není rozumět) osm lidí, který si myslím, že fakt jsou vidět, že makaj na tý gerile," řekl Bárta svým politickým kolegům ve chvíli, kdy řešili náklady strany a to, jakým způsobem ušetřit.

Maršálková v minulosti pracovala jako investigativní reportérka pro televizní pořady. Mimo jiné i pro pořad Na vlastní oči, kde se setkala s Radkem Johnem. Tato vazba ji loni přivedla do Věcí veřejných. Po stoupajícím množství afér u strany skončila a nahradil ji bývalý ředitel kabinetu pražského primátora Pavla Béma Tomáš Jirsa. Ten pro stranu již také nepracuje, smlouva mu skončila v dubnu. "Mohu jen uvést, že v rámci strany působil tým monitorující média. Další skutečnost ale může komentovat jen mluvčí VV, protože já už pro ně nepracuji," řekl iDNES.cz Jirsa.

Maršálková nyní pracuje jako asistentka poslankyně Kristýny Kočí. PR podle jejích slov zajišťuje i dvou dalším poslancům, kteří původně patřili stejně jako Kočí do klubu Věcí veřejných. Později z něj ale byli vyloučeni. Poslanec Jaroslav Škárka a poslankyně Kočí museli odejít kvůli tomu, že promluvili o obálkách s penězi, které jim dával Vít Bárta údajně kvůli zachování loajality. Oba podali trestní oznámení. Poslanec Stanislav Huml po delší kritice politiky VV vystoupil z klubu v dubnu sám.

Maršálková o praktikách při ovlivňování veřejného mínění informovala, protože ji server Česká pozice požádal o rozhovor. "A také jsem promluvila, protože jsem zhnusena z diskusí na internetu, které čtu. Trojici poslanců, pro které pracuji, je už zakazuji číst, protože jsou stupidní, hloupé a řízené. Řekla jsem dost, toto není kultura komunikace," dodala.

Podobné praktiky používají i další strany

Podobnou taktiku využívají podle odborníků na politický marketing i ostatní strany. Placení lidé nebo dobrovolníci diskutují pod články a blogy, aby změnili nebo podpořili jejich vyznění, případně odvedli pozornost diskutérů jinam.

Podle politoložky Evy Lebedové z Univerzity Palackého záleží na tom, zda při podobných praktikách jde straně jen o ovlivnění toho, co se děje na internetu, nebo zda strana chce ovlivňování následně použít i při své mediální sebeprezentaci. Tedy například při poukazování na množství příznivců nebo kladných reakcí.

"Věci veřejné od svého vzniku staví na tom, že jsou první stranou, která pracuje s technikami přímé demokracie. Jestliže staví svoji image na tom, jak pracuje se svými sympatizanty, jak zapojuje vlastní členy, a pak se ukáže, že si je za to platí, je to další z příkladů, jak strana něco na jednu stranu proklamuje, pak ale v praxi dělá něco úplně jiného," míní Lebedová.

Ovlivňování diskusí se zřejmě dotklo také iDNES.cz. Podezření na placené přispěvatele zesílilo v dubnu, kdy vyšla série článků MF DNES odhalujících fungování Věcí veřejných a působení Víta Bárty.

"Najednou se objevilo obrovské množství příspěvků, které byly vulgární nebo napadaly práci MF DNES. Jejich počet byl naprosto unikátní, nikdy předtím, ač deník poukazoval i na kauzy jiných politických stran, se nic podobného nestalo," řekl šéfredaktor iDNES.cz Michal Hanák. Redakci to přimělo k úvahám nad změnami podmínek diskusí. Zpřísnila podmínky pro vstup do diskusí, ale anonymitu přispěvatelů zatím omezovat nechce.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalá místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková z ČSSD.
Gajdůšková se vrací do vysoké politiky.. Lidé nepochopili naše hesla, říká

Přes volební mizérii ČSSD zažívá Alena Gajdůšková velký návrat do vysoké politiky. Bývalá senátorka přeskočila z druhého místa kandidátky ve Zlínském kraji...  celý článek

Mimořádný sjezd německé SPD. Poslední kancléř strany Gerhard Schröder. (25.6....
Zeman ocení další velká jména, na Hradě vyznamená Schrödera a Lopraise

Prezident Miloš Zeman hodlá podle MF DNES při příležitosti státního svátku 28. října na Hradě vyznamenat bývalého německého kancléře Gerharda Schrödera....  celý článek

Vrtulník UH-1Y Venom
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků armádě ČR

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas se zamýšleným prodejem 12 vojenských vrtulníků UH-1Y od americké firmy Bell české armádě. V pondělí o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.