"A tak jsme si s kolegy řekli, že se pokusíme prvovoliče a vůbec lidi ve věku do pětadvaceti let přitáhnout k volbám tím, co je baví a co je teď hodně v módě - komiksem," říká Martin Kotas, produkční grafického studia Mowshe, které se před časem zapojilo do kampaně Trikem proti komunismu.
To, že mladí lidé nemají moc zájem jít k volbám, potvrdil nedávno i sociolog Jan Hartl, když v LN vysvětloval, že současná zvýšená podpora Strany zelených nemusí dlouho vydržet: "Mezi stoupenci této strany je mnoho mladých lidí a všechny výzkumy v Evropě ukazují, že mladý volič je nejméně disciplinovaný."
Grafici dali dohromady sedm karikaturistů včetně Štěpána Mareše, Marka Douši či Nenada Vitase, každý z nich nakreslil jeden tří- až čtyřobrázkový takzvaný strip.
Ty budou tento čtvrtek zveřejněny na webových stránkách s adresou www.helevol.cz (už jen název webových stránek má být dvojznačností zkratky "vol" pro mladé lidi chytlavý).
"Princip je v tom, že každý komiks bude mít svou speciální stránku, kde budou moci návštěvníci webu napsat svůj vlastní text. Samozřejmě že vulgární a jiné nevhodné texty rovnou vyřadíme. Zároveň poběží hlasování čtenářů, který text jim připadá nejlepší," popisuje připravená pravidla Martin Kotas.
"Paralelně s tím budou hlasovat i sami kreslíři. Průběžné výsledky hlasování nebudou na stránkách vidět, aby se lidé navzájem neovlivňovali. Nicméně v polovině května, tedy pár týdnů před volbami, výsledky veřejně vyhlásíme," dodává.
Pro účastníky hry z toho sice nakonec žádná odměna nekouká ("Máme pro ně připravený jen speciální zájezd do volební místnosti," vtipkuje Kotas.), ale karikatury s vítěznými texty budou v závěrečné fázi předvolební kampaně vytištěny jako samolepky, které si budou moci lidé libovolně vylepovat.
Nápad s webovými stránkami a komiksy se zrodil u lidí sdružených kolem grafického studia Mowsche nedávno, když zjistili, jak úspěšná byla jejich loňská kampaň zaměřená proti sílící KSČM.
Tehdy přišli s akcí Trikem proti komunismu. "A jelikož jsme nezisková organizace a triček s různými symboly se prodalo opravdu hodně, a tudíž jsme měli zisk, tak jsme přemýšleli, jak ty peníze před volbami investovat. A nakonec se z toho zrodilo toto," vysvětluje Martin Kotas.
"Jestli to přispěje k tomu, že mladí půjdou volit, budeme spokojení," dodává.