Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Všudypřítomné kamiony: přátelé, nebo vrazi?

  1:00aktualizováno  1:00
Přesvědčují nás, že nám vozí čerstvé rohlíky a růže. A že by se snad udusili pachem nafty, jen aby dojeli včas. Řidiče malé škodovky, který uhýbá do příkopu před světélkující a řičící obludou, která ho předjíždí šílenou rychlostí, však nepřesvědčí.
Náklaďáky přivážejí to nejdůležitější - bohatství. Ilustrační foto.

Náklaďáky přivážejí to nejdůležitější - bohatství. Ilustrační foto. | foto: Ondřej LitteraMF DNES

Nepřesvědčí ani obyvatele měst a vesnic, jimž dělá nepřetržitá řada kamionů život těžším. Naopak nákladním autům chtějí politici život usnadnit, tím, že jim povolí víc jezdit i o víkendu.

Počet náklaďáků projíždějících přes republiku vzrostl po vstupu do Unie. V patách jim vznikají sklady a mezisklady, kterých se tak štítí Václav Havel. Reklama na kamiony je však paradoxně blíž pravdě. Náklaďáky sice ničí silnice, komplikují dopravu a špiní okolí, ale přivážejí to nejdůležitější - bohatství.

Bez rostoucího obchodu s Evropou by český tygr spíše kňučel než řval. A i když to zní cynicky, bohatství teď potřebujeme víc než volné silnice a krásné životní prostředí, nemluvě už o skladech lahodících Havlovu vkusu.

Kamiony nejsou našimi nepřáteli. Jsou jimi čeští politici. Sociálnědemokratickým vládám patří zásluhy o bezchybný vstup do Unie a předvedly legislativní smršť. Přes prognostickou minulost pana Zemana však neuvěřitelně podcenily fakt, co bude Unie znamenat pro zdejší silnice.

Na stavbu dálnic a klíčového obchvatu Prahy se vlády prakticky vykašlaly. Kousek polootevřené dálnice na Hradec, po které nikdo nejezdí, je smutným pomníkem vládního selhání.

Jeho součástí je i opožděné zavádění mýtného. Mělo být už dávno, ne proto, aby kamiony odradilo, ale aby zemi přinášelo další oprávněný zisk. Z toho by bylo možno financovat rychlejší stavbu dálnic.

Selhává i dopravní policie, která není schopna kamiony donutit k dodržování pravidel. Jejich řidičům musí být jasné, že se v Česku nedá jezdit stejně jako v Německu, že se musí přizpůsobit.

Zákaz předjíždění, který navrhuje nový silniční zákon je rozumný. Naopak je nesmyslné pouštět víc kamiónů na víkendové silnice - nepotřebují to.

Vyhánět náklaďáky z Česka je stejně pošetilé jako spálit tisícikorunu, protože je umazaná. Učinit život s obludami na kolečkách pro občany snesitelným je však plně v moci politiků a úřadů. Až vás příště ohrozí čadící netvor, netrubte a nenadávejte na něj, nýbrž na vládu.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Slavící hejtman Martin Půta.
Nechci sedět na dvou židlích, říká hejtman Půta. Místa ve sněmovně se vzdá

Od voličů v Libereckém kraji dostal téměř čtyři a půl tisíce hlasů. Ze sedmnáctého, posledního místa kandidátky Starostů a nezávislých se tak hejtman Martin...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se 12. září v Praze zúčastnil jednání tripartity. Na...
Babiš dostane šanci sestavit vládu. Zeman by byl proti jeho vydání policii

Prezident Miloš Zeman počítá s tím, že šéfa hnutí ANO Andreje Babiše jmenuje premiérem. „Není to populista, je to pragmatik,“ uvedl Zeman v rozhovoru pro Blesk...  celý článek

Politici přicházejí na povolební vyjednávání do Poslanecké sněmovny (22. října...
Babiš oťukává partnery. Přijal komunisty a Švejnara, Gazdík mu řekl ne

Hnutí ANO vybralo pět lidí, kteří budou jednat o povolebním uspořádání Sněmovny a možné vládě. Andrej Babiš a spol. už mají za sebou první schůzky. V...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.