Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Všichni v letadle zřejmě zmrzli už před pádem

  18:04
Cestující a posádka zřejmě umrzli ještě před havárií. Vyplývá to ze svědectví očitých svědků, kteří se pohybovali v okolí tragédie. "Viděli jsme mrtvé, byli celí žlutí, zmrzlí. Nikde žádná krev," řekl řecké televizi ERT jeden z nich.

Trosky kyperského letadla - Ttrosky kyperského letadla, které se zřítilo severně od Athén. Na palubě bylo 121 lidí, nikdo nepřežil.(14. srpna 2005) | foto: Reuters

Záchranné týmy už na místě zřícení  našly mrtvoly zhruba stovky z celkového počtu 121 obětí, oznámila řecká média.

A zatím vše potvrzuje domněnku, že cestující i posádka za letu umrzli. "Mnohé mrtvoly vypadaly, jako by je někdo dal do mrazáku," hlásil jeden reportér.

Jiná těla jsou naopak ohořelá, protože po dopadu letadla na zem vypukl požár. Mrtvoly jsou odváženy do haly nedaleko Atén.

Tam je budou prohlížet soudní lékaři a identifikovat příbuzní, kteří by měli být dopraveni do Atén zvláštním letadlem z Larnaky.

Letoun podle jednoho z očitých svědků havárie narazil zádí na hřbet kopce a břichem se pak propadl do stráně. Poté, co se na svahu rozpadl, vypukl požár, který ihned zachvátil trosky, rozházená zavazadla i rozmetané kusy těl.

Mnoho cestujících mělo zapnuté bezpečnostní pásy, a tak jejich těla zůstala v urvaných sedadlech. To nasvědčuje tomu, že už se chystali k přistání anebo se ještě nestačili odepnout po startu.

O tom, že příčinou tragédie mohla být ztráta tlaku v kabině, informovala řecká televize Alpha. Stroj spadl před polednem severně od Atén krátce před přistáním.

Pokles tlaku v kabině jako příčinu neštěstí nevyloučil ani český expert Radomír Havíř z Ústavu pro odborně technické zajišťování příčin leteckých nehod.

Letadla Boeing 737 jsou ale podle něj vůči obdobným závadám dobře jištěné. Při poklesu tlaku automaticky vypadnou masky, případně je lze vyjmout i ručně. "Zatím se dá příčina jen hádat, důležité budou záznamy černé skříňky," řekl.

Ztráta tlaku v kabině přivodila ztrátu kyslíku a smrtelný mráz.

Po startu kapitán oznámil věži na aténském letišti vážné problémy s klimatizací. O tom je i sms, kterou poslal řecký cestující bratranci v Aténách. "Pilot zmodral. Loučím se, bratranče, mrzneme," citovala televize jeho poslední slova.

Ve výšce několika kilometrů nad Zemí se teplota pohybuje kolem minus 40 až 50 stupňů Celsia. Pokud byla stejná v kabině, zbývalo lidem na palubě jen několik minut života. Stejné množství času před upadnutím do bezvědomí ostatně měli při ztrátě kyslíku.

Možné tedy je, že už asi hodinu před zřícením se letadlo proměnilo ve vzdušného "bludného Holanďana", protože všichni na jeho palubě mohli být mrtví.

Spekuluje se, že kontakt s letounem ztratila už řídící věž na Kypru, a ne jak se doposud uvádělo řízení letového provozu v Aténách. Kapitán, který si stěžoval na problémy s klimatizací, ještě stačil přepnout na automatického pilota.

Dlouhá absence kontaktu s letounem mířícím do Atén vyvolala obavy úřadů, zda stroj někdo unesl a chystá teroristický útok. Řecká armáda proto vyslala dvě stíhačky F-16.

Protože se ale letadlo odchýlilo na sever od města, nezasáhly. Podle jejich pilotů kapitán nebyl v kokpitu vůbec vidět a druhý pilot seděl v sedadle zhroucený. V prostoru cestujících bylo vidět visící kyslíkové masky. 

Stroj ztratil výšku a narazil nedaleko historického Marathónu na kopec a rozpadl se. Jen náhodou se přitom vyhnul hustě obydlené zástavbě na mořském pobřeží.

Experti jsou zmateni
Prudká ztráta tlaku nebo nedostatek kyslíku v kabině, které zřejmě způsobily pád stroje, zmátl mnoho odborníků.

Taková porucha je podle nich vzácná a letadla mají dobré zajištění. Specialisté se kloní spíše k verzi, že se zkombinovalo několik příčin.

Je otázkou, proč piloti nepoužili náhradní kyslíkové zásoby. "Měli mít nasazené masky. Je záhadou, proč to neudělali," řekl agentuře Reuters nejmenovaný bývalý pilot.

"Dekomprese v kabině je velmi vzácný jev, ale že by vedla k vyřazení pilotů, to už je naprosto vzácné," podivil se.

Piloti zřejmě stačili zapnout autopilot, ale pak omdleli nebo zemřeli a stroj dlouho letěl sám. Pohyboval se prý po určité trojúhelníkové trase až do vyčerpání paliva a pak se zřítil.

Německý expert Daniel Holtgen soudí, že příčin katastrofy bylo několik. Je značně nepravděpodobné, aby havárii způsobila jen ztráta tlaku v kabině. Pokud ano, pak k ní muselo dojít buď velmi rychle, takže piloti nestačili ani zareagovat, nebo naopak pomalu, pak ale musela být ztráta tlaku kombinována poruchou výškového varovného systému.

Zprávy, podle nichž pasažéři zaznamenali velký chlad v kabině, nasvědčují tomu, že nefungoval systém cirkulace vzduchu. Nad tím se ale všichni podivují, protože letouny jsou proti takové poruše dobře zajištěny.

Autoři: ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Srážku dvou vrtulníků v Malajsii nikdo nepřežil

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:58

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...