Vraky aut zbytečně brání čištění ulic

  • 7
Praha - Blokové čištění je pohromou pro řidiče. Za špatné parkování jim hrozí odtažení a pokuta. Pracovníci Technické správy komunikací (TSK) totiž kvůli údržbě ulic odtahují auta, která jim brání v úklidu. Umožňuje jim to silniční zákon, který čištění definuje jako veřejný zájem. Nepojízdné vraky ale v ulicích zůstávají. Vedení TSK tvrdí, že vraky odtahovat nemůže. Hlavní důvod: žádný zisk.

Podle mluvčího TSK Libora Sosnovce nepojízdná vozidla podléhají jiné vyhlášce a správce komunikací proto u nich nemůže odtah nařídit. Čistící vozy tak musejí odstavená vozidla objíždět a prostor kolem nich zůstává neuklizený.

Správa komunikací může auta odtahovat jen díky dočasně umístěné značce zákaz zastavení. Ta musí být v ulici minimálně týden před čištěním. "Stojící vraky během blokového čištění odtahovat nemůžeme, protože tyto odtahy podléhají jinému režimu než u pojízdných aut," říká Sosnovec.

Odbor dopravy pražského magistrátu však tvrdí něco jiného. "Blokové čištění ulic se řídí silničním zákonem, který na vybraných komunikacích ve veřejném zájmu zakazuje stání vozidel," uvedl ředitel odboru Jan Heroudek. "Při neuposlechnutí je vlastník komunikace oprávněn odtáhnout všechna vozidla," dodal.

Odtahy během úklidu ulic magistrát pověřil městskou policii, která s pracovníky TSK u čištění asistuje. Strážníci ale tvrdí, že si s nepojízdnými vozy také nevědí rady. "Vrak neblokuje během komplexního čištění provoz v dopravě, takže my nemůžeme nařídit jeho odtažení," vysvětluje náměstek ředitele městské policie Ludvík Klema.

Podle pražského radního Rudolfa Blažka však vlastník komunikace je oprávněn během čištění odtáhnout každé vozidlo, tedy i trvale nepojízdné. Věc podle něj nejvíc komplikuje, že vraky většinou nemají státní poznávací značky, a proto je obtížné zjistit majitele. "Veškeré náklady spojené s odtahem tak jdou k tíži města, které o odstranění vozidla z komunikace rozhodlo," uvedl Blažek.

Na parkovišti, kam se vozidla během čištění odtahují, se totiž musí vrak nechat nejméně dva měsíce na náklady města. Magistrát tak musí vyhovět zákonu, podle kterého má vlastník vozidla dvouměsíční lhůtu na jeho odstranění. "To vede k tomu, že správce komunikace o odstranění vraku z čištěné ulice raději nerozhodne a postupuje podle jiného ustanovení zákona," tvrdí radní.

Vrak proto podle něj TSK nechává stát na ulici a vylepí na něj výzvu k jeho odstranění. Nepojízdné auto tak na místě stojí během dvouměsíční lhůty. Po jejím uplynutí TSK vrak odtáhne rovnou do šrotu. "V tomto případě vznikají pouze náklady spojené s odtahem, nikoli s uložením vraku na hlídaném parkovišti. Na vlastníkovi vraku je můžeme vymáhat pouze tehdy, pokud se nám podaří zjistit jeho totožnost," řekl Blažek.

Jeho slova potvrzuje i právní poradce pro motoristy Ladislav Malý. Podle něj by totiž správce komunikace měl zajistit, aby z ulice během čištění zmizela všechna vozidla. "Pokud vůz vykazuje znaky vraku, tak toto vozidlo může správce komunikace odtáhnout na náklady provozovatele vozovky, tedy města," uvedl Malý.

Podle Blažka se však takovému postupu nelze divit. Na parkovištích určených pro odtažené automobily totiž zabírá místo přibližně 500 takových vozidel. Ročně se v Praze podle něj najde zhruba 250 nových vraků.

"V odtahu vraku během čištění ulic tedy v zásadě nic nebrání vyjma ekonomické rozvahy, zda nebude odtah pro město zbytečně ztrátový," dodal Blažek.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Témata: Doprava, Praha, Rozvaha, Zisk

Video