Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vraky aut zbytečně brání čištění ulic

  17:48aktualizováno  17:48
Praha - Blokové čištění je pohromou pro řidiče. Za špatné parkování jim hrozí odtažení a pokuta. Pracovníci Technické správy komunikací (TSK) totiž kvůli údržbě ulic odtahují auta, která jim brání v úklidu. Umožňuje jim to silniční zákon, který čištění definuje jako veřejný zájem. Nepojízdné vraky ale v ulicích zůstávají. Vedení TSK tvrdí, že vraky odtahovat nemůže. Hlavní důvod: žádný zisk.

Podle mluvčího TSK Libora Sosnovce nepojízdná vozidla podléhají jiné vyhlášce a správce komunikací proto u nich nemůže odtah nařídit. Čistící vozy tak musejí odstavená vozidla objíždět a prostor kolem nich zůstává neuklizený.

Správa komunikací může auta odtahovat jen díky dočasně umístěné značce zákaz zastavení. Ta musí být v ulici minimálně týden před čištěním. "Stojící vraky během blokového čištění odtahovat nemůžeme, protože tyto odtahy podléhají jinému režimu než u pojízdných aut," říká Sosnovec.

Odbor dopravy pražského magistrátu však tvrdí něco jiného. "Blokové čištění ulic se řídí silničním zákonem, který na vybraných komunikacích ve veřejném zájmu zakazuje stání vozidel," uvedl ředitel odboru Jan Heroudek. "Při neuposlechnutí je vlastník komunikace oprávněn odtáhnout všechna vozidla," dodal.

Odtahy během úklidu ulic magistrát pověřil městskou policii, která s pracovníky TSK u čištění asistuje. Strážníci ale tvrdí, že si s nepojízdnými vozy také nevědí rady. "Vrak neblokuje během komplexního čištění provoz v dopravě, takže my nemůžeme nařídit jeho odtažení," vysvětluje náměstek ředitele městské policie Ludvík Klema.

Podle pražského radního Rudolfa Blažka však vlastník komunikace je oprávněn během čištění odtáhnout každé vozidlo, tedy i trvale nepojízdné. Věc podle něj nejvíc komplikuje, že vraky většinou nemají státní poznávací značky, a proto je obtížné zjistit majitele. "Veškeré náklady spojené s odtahem tak jdou k tíži města, které o odstranění vozidla z komunikace rozhodlo," uvedl Blažek.

Na parkovišti, kam se vozidla během čištění odtahují, se totiž musí vrak nechat nejméně dva měsíce na náklady města. Magistrát tak musí vyhovět zákonu, podle kterého má vlastník vozidla dvouměsíční lhůtu na jeho odstranění. "To vede k tomu, že správce komunikace o odstranění vraku z čištěné ulice raději nerozhodne a postupuje podle jiného ustanovení zákona," tvrdí radní.

Vrak proto podle něj TSK nechává stát na ulici a vylepí na něj výzvu k jeho odstranění. Nepojízdné auto tak na místě stojí během dvouměsíční lhůty. Po jejím uplynutí TSK vrak odtáhne rovnou do šrotu. "V tomto případě vznikají pouze náklady spojené s odtahem, nikoli s uložením vraku na hlídaném parkovišti. Na vlastníkovi vraku je můžeme vymáhat pouze tehdy, pokud se nám podaří zjistit jeho totožnost," řekl Blažek.

Jeho slova potvrzuje i právní poradce pro motoristy Ladislav Malý. Podle něj by totiž správce komunikace měl zajistit, aby z ulice během čištění zmizela všechna vozidla. "Pokud vůz vykazuje znaky vraku, tak toto vozidlo může správce komunikace odtáhnout na náklady provozovatele vozovky, tedy města," uvedl Malý.

Podle Blažka se však takovému postupu nelze divit. Na parkovištích určených pro odtažené automobily totiž zabírá místo přibližně 500 takových vozidel. Ročně se v Praze podle něj najde zhruba 250 nových vraků.

"V odtahu vraku během čištění ulic tedy v zásadě nic nebrání vyjma ekonomické rozvahy, zda nebude odtah pro město zbytečně ztrátový," dodal Blažek.

Autoři:


Témata: Doprava, Praha, Rozvaha, Zisk




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) při rozhovoru s ČTK (18. července 2017)
Minimální mzda vzroste na 12 200 korun, rozhodla Sobotkova vláda

Minimální mzda se od ledna 2018 zvýší z 11 tisíc na 12 200 korun. Rozhodla o tom vláda, informoval na Twitteru premiér Bohuslav Sobotka. Od nástupu do funkce...  celý článek

Myslivci budou divočáky v zamořené zóně u Zlína chytat do speciálních klecí.
VIDEO: Myslivci začínají chytat divočáky v zamořeném Zlínsku do klecí

Osm odchytových klecí by mělo v nejbližších dnech začít fungovat v části Zlínska, kde se šíří nákaza africkým morem prasat. Myslivci budou dění u důmyslných...  celý článek

Pavel Hrůza, unesený Čech z libyjského ropného vrtu Ghaní
Zpravodajci prověřují novou stopu v případu Čecha uneseného v Libyi

Čecha Pavla Hrůzu zajali džihádisté v Libyi před dvěma lety. Před tři čtvrtě rokem dostala společnost, pro kterou Hrůza pracoval jako manažer cateringu,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.