Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Zprávy

  • Čtvrtek 2. října 2014. Olívie, Oliver

Vrak mongolské lodi poodhalí, proč mocná říše nikdy nedobyla Japonsko

  10:53,  aktualizováno  11:13
U pobřeží Japonska byly objeveny zatím nejzachovalejší trosky mongolské invazní lodě. Vědci věří, že jim důkladný průzkum potopeného vraku pomůže osvětlit, proč kdysi tak mocná mongolská říše nikdy nedobyla ostrovní zemi.

Mongolové dokázali během sedmdesáti let ovládnout většinu Asie, na japonské břehy však nikdy nedosáhli. Ilustrační foto z filmu Mongol - Čingischán | foto: Bontonfilm

Mongolská invaze do Japonska

V Japonsku se našly trosky lodě z mongolské invaze ve 13. století

U japonského pobřeží se našly trosky lodě z mongolské invaze ve 13. století

Mongolský Kublajchán se stal v roce 1259 císařem Číny a brzy si podrobil i Koreu. Další země na řadě bylo ostrovní Japonsko, které se však vůli asijského hegemona rozhodlo vzdorovat. Roku 1274 tak mongolské loďstvo s mongolskými, čínskými a korejskými válečníky vyplulo na 300 velkých a asi 500 menších plavidlech, aby cíle dosáhlo válečnou cestou. Ač měli Mongolové lepší taktiku a vyspělejší techniku, nedokázali Japonce přemoci. Ti se na vpád připravovali dlouho dopředu. Bezmoc nájezdníků pak uspíšila noční bouře a donutila je stáhnout se zpět. Druhý pokus podnikla mongolská flotila v roce 1281, kdy se jí opět nepodařilo dostatečně vylodit na japonském pobřeží. Následný silný tajfun pak většinu nájezdných lodí potopil. Japonský úspěch je jedním ze základních kamenů identity země a měl velký dopad i na další vývoj mongolské expanze.

Zdroj: wikipedia.org

Trosky lodě, která se zřejmě podílela na neúspěšné mongolské invazi do Japonska, našel tým výzkumníků pohřbené v písku u pobřeží prefektury Nagasaki. Informoval o tom zpravodajský server BBC News.

Výzkumníci našli dvanáct metrů dlouhý kus lodního kýlu s pomocí ultrazvukového vybavení a uvedli, že jde o dosud největší část lodě z mongolské invazní flotily, jakou se podařilo objevit.

Trosky jsou podle nich navíc překvapivě dobře uchované po mnoha stoletích v písečném lůžku. Dřevo lodního kýlu je natřeno šedavě bílou barvou a uvnitř se našly cihly, zbraně a další předměty.

Japonsko chránil božský vítr

Útok na Japonsko ve třináctém století byl jedním z mála neúspěchů mongolské říše, která tehdy byla na vrcholu moci. Vědci z univerzity v Okinawě předpokládají, že jejich nález pomůže osvětlit tehdejší dovednosti při stavbě lodí a poskytne vysvětlení porážky Mongolů.

Mongolové moc zkušeností s mořeplavbou neměli. Jako vnitroasijští kočovníci proto museli využívat schopností a zkušeností porobených národů. Stavbou plavidel tak pověřovali hlavně Korejce a Číňany. Styl a struktura nalezeného vraku lodi nejvíce připomíná právě čínská plavidla té doby.

Pokud se už podařilo Mongolům dostat na japonskou půdu, slavili samozřejmě úspěchy. Jejich lukostřelecká jízda neměla v té době ve světě konkurenci. Kublajchánova armáda ale nikdy neprorazila na souostroví s dostatečným počtem vojáků. Invaze proto nebyly úspěšné.

Japonci vždy připisovali své vítězství bouřím, které zdecimovaly mongolské flotily při obou pokusech o invazi v letech 1274 a 1281. Došli k závěru, že Japonsko před vpádem hord chránil božský vítr (kamikaze).

Jméno větru si během druhé světové války vypůjčili japonští piloti letadel provádějící sebevražedné útoky na spojenecké lodě.

Autoři: ,


Turecko, Středomořský region - Kemer
Turecko, Středomořský region - Kemer

last-minute, all inclusive, letecky, 9 nocí

cena za osobu od 14 030 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.