Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vozy, kterými jezdí čeští řidiči, stárnou. A letos se situace ještě zhorší

  8:14aktualizováno  8:14
Na silnicích to může vypadat, že v Česku jezdí čím dál víc nových aut. Opak je pravda. Ukázala to nově zveřejněná ročenka ministerstva dopravy. Podle ní se loni výrazně rozrostla skupina aut vyrobených před deseti a více lety. Nových automobilů naopak přibylo minimálně.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

"Stárnutí aut souvisí především s tím, že Česko na nátlak Evropské unie muselo zrušit věkové limity pro dovážení aut," řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Až do července 2006 se mohla dovážet do Česka pouze auta mladší než osm let. Nyní taková hranice neexistuje.

Dovezené auto tu jen musí projít přes Stanici technické kontroly.
Ani letos se situace nezlepší. Odborníci sice čekali, že situaci zlepší zavedení třeba ekologické daně nebo přísnější postup proti neplatičům povinného ručení, které vlastníci dluží hlavně za stará auta. Nestalo se tak.

Děčínsko a Jesenicko: nejvíce starých aut v ČR

Co má společného Děčínsko a Jesenicko kromě toho, že obě lokality leží u hranic na severu? Třeba to, že tu jezdí absolutně nejvíc starých aut. Ta, která se dají na zdejších silnicích spatřit, jsou v průměru patnáct let stará.

čím jezdíme

Celkový počet
V Česku byly ke konci loňského roku roku registrovány 4 423 370 osobních aut.

Stáří aut / počet 
do 2 let - 284 005
od 2 do 5 let - 455 291
od 5 do 10 let - 1 077 668
přes 10 let . 2 606 406

Nejstarší auta jezdí na Děčínsku a Jesenicku (průměrné stáří aut v obou okresech je 15,05 roku)

Nejmladší auta jsou v okrese Praha-západ (11,82 roku) a na Mladoboleslavsku (12,2 roku)

V osobních autech vyrobených před rokem 1999 zemřelo během loňského roku 476 lidí, ve vozech vyrobených po tomto roce přišlo o život méně osob – 210.

Zdroj: ministerstvo dopravy a Sdružení automobilového průmyslu

A co spojuje okres Praha-západ a Mladoboleslavsko? Obě území samozřejmě leží ve středních Čechách. Zároveň zde jezdí řidiči v průměru s nejmladšími osobními vozy. Řečí čísel je to 11,8 roku a 12,2 roku u druhého z okresů.

Čekalo se, že se v minulém roce situace v Česku co do stáří aut o něco zlepší. Ještě před vypuknutím ekonomické krize totiž odborníci hovořili o tom, že jak Češi bohatnou, pořizují si i novější auta.

Jenže nově zveřejněná čísla za rok 2008 ukazují, že se stav spíš zhoršil a aut vyrobených před deseti a více roky naopak výrazně přibylo.
"Ještě před dvěma lety jsme měli stanovenou hranici, která určovala, že se do Česka smějí dovážet jen auta maximálně osm let stará," vysvětluje Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy, které nové údaje zveřejnilo.

Nyní si každý může dovézt cokoliv, pokud mu to tady projde Stanicí technické kontroly. "Omezení jsme museli zrušit na nátlak Evropské unie, která tvrdila, že omezujeme volný trh," dodal.

Staré auto – větší riziko

Dopravní experti upozorňují, že v případě dopravních nehod je jízda ve starších autech mnohem rizikovější. Dokládají to i policejní statistiky za loňský rok.

Při haváriích osobních automobilů, které byly vyrobeny před rokem 1999, loni zemřelo 476 lidí. V novějších automobilech oproti tomu přišlo o život 210 osob.

"Starší auta mají pochopitelně mnohem méně bezpečnostních prvků než ta nová. K tomu musíte ještě přičíst korozi karoserií u starých vozů. Proto v ojetinách umírá mnohem víc lidí," řekl šéf severočeské dopravní policie Jiří Ušák. Právě v "jeho" regionu je situace nejhorší. Z deseti okresů, ve kterých jezdí nejstarší auta, jich je hned pět ze severních Čech.

Jen mírné zlepšení

Odborníci očekávali, že se situace zlepší letos. Začala se totiž platit ekologická daň u některých aut (daň je od 3 do 10 tisíc korun a platí se při první registraci ojetého vozu, pozn. red.) a zpřísnily se testy u Stanic technické kontroly.

Důkladněji se také stíhají neplatiči povinného ručení, což jsou většinou lidé, kteří jezdí právě ve starších autech. "Efekt všech těchto opatření se bohužel vyčerpal velmi rychle. Průměrné stáří aut, která v Česku jezdí, se za letošní půlrok snížilo jen velmi mírně," řekl Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

"A dá se čekat, že nyní opět poroste, protože prodej nových aut stagnuje," dodal.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nepřipoutaný cestující je při nehodě velkým nebezpečím pro zbytek posádky.
Pětina cestujících se vzadu v autě nepoutá, stojí to desítky životů

Kolem užívání bezpečnostních pásů panuje mnoho mýtů a fám. Například rozšířené přesvědčení, že na zadních sedačkách se není potřeba pásat, jelikož jsou...  celý článek

(ilustrační snímek)
Dětí přibývá a nemá je kdo učit. Školy berou i nekvalifikované

Ředitelé škol, do kterých dorostly silnější populační ročníky, se stále častěji dostávají do obtížně řešitelné situace. K zápisu chodí více prvňáčků a to...  celý článek

Ty to zvládneš.cz - Vícepruh
Nestrkej kočárek, kam nevidíš! Nová dopravní kampaň cílí na chodce

Asociace Záchranný kruh v pátek spustila kampaň za zvýšení bezpečnosti chodců v silničním provozu. Kampaň Ty to zvládneš je složena z deseti emotivních spotů,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.