Vozíčkářům nepomáhají při vstupu do metra ani výtahy

Praha - Dopravní podnik dodnes nedokázal zpřístupnit všechny stanice metra lidem, kteří se musí pohybovat na invalidním vozíku. Z celkového počtu padesáti stanic jsou výtahy či příjezdové rampy pouze ve dvaadvaceti stanicích, ale ne všechny zdviže mohou vozíčkáři používat bez speciálně vyškoleného doprovodu. Podnik přitom argumentuje tím, že budování osobních výtahů je velmi drahé a někde i technicky zcela nemožné.
 

Vozíčkáře obtížný přístup do metra velmi trápí. "Doprovázejí nás sice asistenti, ale ti se často střídají, a pokud některý z nich nemá zvláštní průkaz, máme prostě smůlu a do metra se výtahem nedostaneme," řekl Tomáš Lanc. Bez školení totiž mohou lidé používat jen osobní výtahy, které jsou - s několika výjimkami - jen na zcela nových stanicích metra. "Nechápu, k čemu takové školení slouží, když se na nich naši asistenti naučí jen otočit klíčem, rozsvítit světlo a zmáčknout knoflík do požadovaného patra. Vozíčkář přitom musí kurs zaplatit a sehnat přitom alespoň osm či deset lidí, aby výtahová firma vůbec začala školit," dodal Lanc, který soudí, že by vozíčkáře mohl ve výtahu doprovázet i dozorčí stanice a celý problém by byl vyřešen.

Jeho slova potvrzuje i lékařka Ivana Marešová z pražského Centra samostatného života. "Je to absurdní. Už několikrát jsme na Dopravním podniku žádali, aby jeho zaměstnanci postiženým pomáhali, ale vždy nám sdělili, že dozorčí mají spoustu jiné práce. Navíc se obávají, že by se nevyškolenému člověku ve výtahu mohlo něco stát. Je to velmi alibistický přístup," konstatovala. Mluvčí Dopravního podniku Zuzana Knoblochová zdůvodňuje nutnost školení pro obsluhu výtahu především tím, že se asistenti vozíčkářů musí seznámit s technickým zázemím stanic. "Například ve stanici I. P. Pavlova jsou. dokonce dva výtahy s mezipodlažím, které musí vozíčkář se svým asistentem projíždět. Vyškolený člověk proto musí dobře znát trasu. Jde i o to, že se asistenti dostanou do prostoru které nejsou vůbec určené veřejnosti," řekla mluvčí. Podle ní však dopravce od dubna už žádné poplatky za proškolení nepožaduje.

Dozorčí stanic a přepravní manipulanti nemají podle vnitřních předpisů Dopravního podniku povinnost vozíčkáře ve výtahu doprovázet. "Hlavní náplní jejich práce je zajištění chodu stanic a sledování technologických zařízení. Dbají také na pořádek a při mimořádných situacích spolupracují s policií či záchrannou službou. Nemohou proto doprovázet vozíčkáře ve výtahu a být mimo pracoviště," sdělila Knoblochová. Tomáš Pavelka, jenž dělá asistenta lidem na vozíku, má však jiný názor. "Dozorčí jsou často arogantní. Když je žádám o pomoc, jen dřepí v kukani a tvrdí, že nemohou vylézt. Přitom zejména v centru je cesta do metra pro vozíčkáře obtížná. Vjezdy na eskalátory jsou totiž tak špatné, že člověk z vozíku může lehce vypadnout. Byly i případy, kdy si tak lidé vyrazili celou čelist," dodal Pavelka.





Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video