Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Spoty stran: Schwarzenberg na motorce, Sobotka shlíží na českou krajinu

  14:54aktualizováno  15. října 17:22
Politické strany dostaly od pondělí prostor k propagaci ve veřejnoprávních médiích. Voliče se snaží nalákat rozhlasovými a televizními spoty. Většinou z nich promlouvají lídři, ale třeba komunisté vsadili jen na sdělení, že peníze určené na výrobu spotu věnovali na jiné účely. Podle odborníků jsou spoty průměrné a voliče nepřesvědčí.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: koláž iDNES.cz

Volební spoty

"Nelze očekávat, že by spoty změnily preference, stanovené renomovanými agenturami pro výzkum veřejného mínění," domnívá se Bohumír Štědroň, jenž přednáší politický marketing na Univerzitě Karlově a Vysoké škole mezinárodních a veřejných vztahů.

Podle něj spoty nijak nevybočují z průměru. "Vypadají všechny stejně, autory jsou renomované agentury," zhodnotil Štědroň. "K nadprůměrným patří 'klidná strana' ČSSD a Tomio Okamura, který formuluje nebývale ostře protikorupční stanovisko," dodal odborník.

Okamura si k natočení klipu přizval režiséra a kameramana F. A. Brabce. Lidovci režiséra Filipa Renče (více o jejich spolupráci čtěte zde). 

Strany sáhly především po lídrech. Z těch, které mají podle průzkumů největší šanci dostat se do Sněmovny, zvolili zcela opačný postup Strana práv občanů - Zemanovci. Do klipu angažovala členy, kteří vystupují v roli voličů. "Jsou to všichni členové místní organizace ve Zlíně," uvedl Vladimír Kruliš, místopředseda Zemanovců. Strana to přiznala už dříve. Při vysvětlování, proč je ve spotu policista. Politickou angažovanost jim zakazuje služební zákon. Zemanovci ale uvedli, že ve skutečnosti o policistu nejde a uniforma je v tomto případě jen kostým.

Komunistická strana zase využila svoji půlminutu k tomu, aby lidem řekla, že "místo výroby volebního spotu podpořila akce pro děti a mládež".

Podle Davida Dohnala z Katedry politologie a evropských studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého je spot komunistů nejméně zdařilý, a to i kvůli grafice a barvám, které strana v oznámení použila. A spolu s ním i ten Okamurův. "Působí příliš staticky, což až kontrastuje se snahou pana Okamury prezentovat se v dynamickém světle," domnívá se Dohnal.

Nejvydařenější spot předvedlo podle něj hnutí ANO. "Má jasné sdělení a práci s pozitivními emocemi. Zdařilé jsou rovněž klipy TOP 09 a ČSSD, byť ten je možná až příliš dlouhý," dodal Dohnal.

Zatímco TOP 09 vsadila z velké části na animaci a díky ní usadila svého předsedu Karla Schwarzenberga na silný motocykl, předseda ČSSD Bohuslav Sobotka se ve spotu prochází po zvlněné české krajině.

Všechny strany kandidující ve volbách do Sněmovny mají ze zákona právo odvysílat své prezentace v České televizi i Českém rozhlasu. Ty jim vyhradily celkem 14 hodin vysílacího času.

Očima politologa

David Dohnal, doktorand Katedry politologie a evropských studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého, vidí spoty stran, které mají dle předvolebních průzkumů šanci dostat se do Sněmovny, následovně:

  • ANO
    "Klip pomocí čistého a světlého obrazu, dětí a dětského křiku navozuje pozitivní emoce a energii. V klipu se přímo nemluví o politice, ale o lidech – plně v kontextu dosavadní kampaně ANO, zdůrazňující právě to, že kandidáti tohoto hnutí nejsou politici. Závěr klipu s odchodem obou pánů působí energickým dojmem."
  • ČSSD
    "Je zde jasně vidět inspirace v USA. Sociální demokracie prezentuje jasná hesla. Volební sliby jsou kromě hlasu Bohuslava Sobotky v klipu rovněž v psané formě – právě kombinace mluveného slova a textu je z psychologického hlediska nejvíce zapamatovatelná. Celkový dojem klipu rovněž velmi dobře dotváří zvolená hudba."
  • KDU-ČSL
    "Klip zajímavě pracuje s barevným provedením, které působí umělecky. Střihy a hudba v pozadí dodávají na zajímavosti. Předseda lidovců Pavel Bělobrádek působí, ve srovnání s usmívající se paní Roithovou, až přísně. Celkově klip představuje příliš mnoho témat, která si volič obtížně zapamatuje."
  • KSČM

    "Tradičně rezignuje na výrobu předvolebních klipů. Jí předkládaná zpráva není velmi vydařená, kombinuje světle zelenou, červenou a bílou. Důvodem, proč KSČM neinvestuje do volebních klipů, může být i to, že je není schopna dále využít mimo televizní obrazovky, například na svých webových stránkách, sociálních sítích či coby placené klipy v kinech – její voličská skupina tato média prostě nevyužívá."

  • ODS
    "Jedná se o profesionálně zpracovaný klip, který pokračuje v rýmovací kampani ODS. Volební sliby však nejsou z klipu zcela zřejmé a volič je musí hledat. Je vidět nejasná pozice lídra uvnitř ODS. Klip má tři části, první (rýmovaná) a třetí s paní Němcovou působí pozitivním dojmem, zatímco druhá část s panem Kubou je těžkopádná a do klipu jakoby nezapadá. Klip postrádá jednotící sdělení."

  • SPOZ
    "Jediný čistě negativní volební klip. Volič může nabýt dojmu, že SPOZ vlastně konkrétnější pozitivní program nemá, nebo jej nechce prezentovat. Cílem klipu je navodit obavy, strach. K tomu SPOZ využila i dramatickou hudbu. Budeme-li klip posuzovat s ohledem na elektorát, o nějž SPOZ usiluje (nižší sociální skupiny s nižším vzděláním a příjmem, často vyššího věku), může tato strategie být relativně úspěšná."

  • TOP 09
    "Vtipně zpracovaný klip zapadající do bondovské kampaně TOP09 v čele s Karlem Schwarzenbergem – patrně hlavním mediálním lákadlem strany.  Poukazuje na hlavní milníky české historie s důrazem na nutnost neustálého budování demokracie. Výhodou klipu je široký potenciál jeho využití na internetu."

  • Úsvit přímé demokracie
    "Po KSČM asi nejméně zdařilý klip. Zpracování nepůsobí příliš profesionálně a svým provedením (tzv. talking-head, tedy mluvící hlava) patří časově o 15 let zpátky. Podstata klipu je v prezentaci Tomia Okamury, jednoho z nejpopulárnějších politiků u nás, a slovní prezentaci hlavních programových bodů hnutí."







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.