Jenže všechny popsané vize je potřeba brát s rezervou. Většina z nich se patrně nikdy neuskuteční. To se jen politické strany rozhodly voličům připomenout, že se už za necelé čtyři měsíce budou konat volby do sněmovny. Kampaň se rozběhla naplno.
A oproti minulým letům je přece jen jiná: ještě nikdy politici nenaslibovali tolik konkrétních věcí v takovém předstihu před datem voleb. A činí tak zatím velmi přesvědčivě: "Letošní kampaň se mi zdá profesionálnější než kterákoliv předtím," míní Daniel Köppl, šéfredaktor odborného časopisu Marketing a Média. "Stranám se především daří dostat svá témata do médií, která na to zatím hodně slyší."
Zatím nejviditelnější a nejrazantnější kampaň vede ODS. Od druhé půlky ledna přináší vždy ve čtrnáctidenních intervalech jedno z plánovaných deseti témat své "dekády". V médiích vzbudila největší zájem takzvaná rovná daň, návrh, aby občané platili všichni stejné, patnáctiprocentní daně. ODS s tímto tématem přišla před deseti dny - a v českých médiích se už o něm objevilo pětačtyřicet rozsáhlých příspěvků.
"Podařilo se nám zatím oslovit veřejnost tématy, která nabízíme," pochvaluje si úspěch kampaně volební manažer Miroslav Beneš. Příštím tématem ODS se stane profesionalizace armády, téma, s nímž ji už však loni na podzim mediálně "předběhla" ČSSD a její populární ministr obrany Jaroslav Tvrdík. Co bude následovat, nechce ještě Beneš prozradit: "Ten seriál potřebuje mít svůj život," říká Beneš.
Jisté je, že ODS bere přípravu na volby s největší vážností: dokonce i na grafickou podobu reklamních materiálů osobně dohlíží předseda strany Václav Klaus. Podle Daniela Köppla mohou kampani ODS jen pomoci i zdánlivé "problémy" - jako například Klausův billboard propagující restauraci a lyže Völkl. "I tady se mi zdálo, že mají celou věc od začátku plně pod kontrolou," říká šéfredaktor Köppl.
Ostrý nástup ODS tak trochu zaskočil vládnoucí sociální demokraty - alespoň neoficiálně to přiznávají některé stranické špičky. Navenek se však ČSSD tváří, že se nic neděje a že s přesvědčováním voličů není třeba příliš pospíchat. "Kdy spustíme kampaň naplno, neprozradím," říká místopředseda strany Karel Kobes.
"Přišli bychom o moment překvapení." Sociální demokracie má výhodu, kterou si po listopadu 1989 ještě žádná jiná strana nevyzkoušela: jednobarevnou, byť menšinovou vládu. Ta se v posledním půlroce před volbami rozjela po krajích a její sliby tam už překročily hranici padesáti miliard korun.
Shodou okolností před volbami přichází s populárními návrhy i řada ministrů: ať už jde o devadesátitisícový příspěvek majitelům starých aut na pořízení nového vozu (ministr dopravy Schling) anebo dvousettisícovou půjčku s nízkým úrokem na bydlení mladých (ministr pro místní rozvoj Lachnit). Místopředseda Kobes však tvrdí, že nic z toho nemá s kampaní ČSSD sebemenší souvislost: "Tam půjde o to, co budeme mít v programu," říká Kobes.
Jaká další lákadla dokážou sociální demokraté ještě vymyslet, není zatím jasné. Podle Kobese není jisté třeba ani to, jestli se v programu objeví například léky pro seniory zadarmo, návrh místopředsedy strany Zdeňka Škromacha.
Jeho iniciativa navíc ukazuje, že to ČSSD nebude mít při sladění nejrůznějších zájmů a slibů jednoduché. Proti Škromachovu nápadu se totiž už postavili někteří straníci z ministerstva zdravotnictví.
Velmi dramaticky, ale zároveň s nemalými obtížemi vstoupila do kampaně Koalice, ještě počátkem roku Čtyřkoalice, do té doby výrazný favorit voleb. I lednovou krizi, která nakonec skončila odchodem politiků ODA z kandidátek, se však nakonec lidovci a Unie svobody pokusili "prodat" v kampani. Svědčí o tom jejich nové heslo: "Uděláme pořádek, začali jsme u sebe." Koalice prozatím sázela především na přímou volbu prezidenta.
A téma hodlá udržovat i dál: v sobotu by se mělo po celé zemi objevit 300 billboardů s motivem "Chceme přímou volbu prezidenta". V Pardubicích se rozjede podpisová akce za přímou volbu a jejími prvními signatáři se stanou předsedové koaličních stran Hana Marvanová a Cyril Svoboda. "Je to způsob jak zapojit občany přímo do kampaně," vysvětluje strategii volební manažer Koalice Patrik Nacher.
Včera Koalice poprvé představila i základy svého programu. Vedle ekonomických návrhů podporujících rodinu či výstavbu bytů se lidovci a unionisté chtějí zaměřit na svá tradiční témata: vzdělání, právní stát a budoucnost bez dluhů. I Koalice však dokáže využít aktuálních nálad ve společnosti a hodlá se zaměřit také na "boj s terorismem".
Letošní kampaň je jiná i v tom, že se v ní neobjeví některé osvědčené zbraně z minula. Sociální demokracie například nevyjede svým legendárním autobusem Zemák. Podle šéfredaktora Köppla se však přes sebeúspěšnější prosazování vlastních témat v médiích ani letos politici neobejdou bez stovek hodin vysvětlování na náměstích, tváří v tvář voličům. "Průzkumy dokázaly, že hlavně mimo Prahu a na malých městech je to stále ten vůbec nejúčinnější způsob kampaně," říká Köppl.
Klidná síla, mobilizace, lidskost Nejlépe se útočí zezadu, zní poučení z volebních kampaní, které Česko zažilo po roce 1989. V prvních svobodných volbách ještě Občanské fórum přesvědčovalo, že je "pro všechny", zatímco strany jen pro straníky, o dva roky později už však někdejší reprezentanti fóra, rozděleného do stran, šli na věc jinak. ODS vyhrála v roce 1992 mohutnou volební kampaní za sto milionů korun pod heslem "Budoucnost máte ve svých rukou". Voliči tehdy suverénnímu Klausovi uvěřili raději než ujišťování - podle počtů ministrů - nejsilnějšího Občanského hnutí, že "jde správnou cestou". Z kampaně Občanské demokratické strany, postavené na charizmatickém lídrovi, si o čtyři roky později vzali příklad sociální demokraté. Jejich autobus Zemák objel celou zem s Milošem Zemanem a srozumitelnými slogany: lidskost proti sobectví, nikdo nemá právo šplhat vzhůru po zádech druhých. Tehdejší koalice ztratila většinu ve sněmovně, protože příliš zdůrazňovala svou "klidnou sílu" (KDU-ČSL) a fakt, že jsme "dokázali, že to dokážeme" (ODS). Sociální demokraté dokázali v kampani 1996 vytáhnout svůj zisk o téměř deset procent oproti prognózám, až na 26 procent. Vypadalo to, že takový úspěch outsidera v kampani nemůže nikdo v dohledné době zopakovat. Jenže ještě úspěšnější byla hned o dva roky později, při předčasných volbách 1998, ODS. V únoru toho roku, po pádu Klausovy vlády a rozkolu uvnitř strany, jí dávaly průzkumy osm procent. Stačily čtyři měsíce a účinná kampaň postavená na rehabilitaci lídra a varování před Zemanem, který tehdy objížděl zem se slibem zavřít 150 tisíc tunelářů. "Doleva, nebo s Klausem" a "Mobilizace!" zněla hesla ODS. Nakonec ji volilo 28 procent voličů, o plných dvacet víc než "odštěpeneckou" Unii svobody s heslem "Normální je nelhat". |