Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Volební kampaň začala spoustou slibů

  0:01aktualizováno  0:01
Kdybychom věřili všem slibům, které strany rozdají v předvolební kampani, pak se Česká republika během následujících let změní k nepoznání. Voliči se budou v nových, státem dotovaných autech vozit po stovkách kilometrů nových dálnic. Budou všichni platit stejné, nízké daně, volit přímo prezidenta, jejich bezpečí bude střežit profesionální armáda a ve stáří budou dostávat zadarmo léky. A to ještě určitě není všechno: stačí počkat pár dní. Další lákadla budou následovat.

Jenže všechny popsané vize je potřeba brát s rezervou. Většina z nich se patrně nikdy neuskuteční. To se jen politické strany rozhodly voličům připomenout, že se už za necelé čtyři měsíce budou konat volby do sněmovny. Kampaň se rozběhla naplno.

A oproti minulým letům je přece jen jiná: ještě nikdy politici nenaslibovali tolik konkrétních věcí v takovém předstihu před datem voleb. A činí tak zatím velmi přesvědčivě: "Letošní kampaň se mi zdá profesionálnější než kterákoliv předtím," míní Daniel Köppl, šéfredaktor odborného časopisu Marketing a Média. "Stranám se především daří dostat svá témata do médií, která na to zatím hodně slyší."

Zatím nejviditelnější a nejrazantnější kampaň vede ODS. Od druhé půlky ledna přináší vždy ve čtrnáctidenních intervalech jedno z plánovaných deseti témat své "dekády". V médiích vzbudila největší zájem takzvaná rovná daň, návrh, aby občané platili všichni stejné, patnáctiprocentní daně. ODS s tímto tématem přišla před deseti dny - a v českých médiích se už o něm objevilo pětačtyřicet rozsáhlých příspěvků.

"Podařilo se nám zatím oslovit veřejnost tématy, která nabízíme," pochvaluje si úspěch kampaně volební manažer Miroslav Beneš. Příštím tématem ODS se stane profesionalizace armády, téma, s nímž ji už však loni na podzim mediálně "předběhla" ČSSD a její populární ministr obrany Jaroslav Tvrdík. Co bude následovat, nechce ještě Beneš prozradit: "Ten seriál potřebuje mít svůj život," říká Beneš.

Jisté je, že ODS bere přípravu na volby s největší vážností: dokonce i na grafickou podobu reklamních materiálů osobně dohlíží předseda strany Václav Klaus. Podle Daniela Köppla mohou kampani ODS jen pomoci i zdánlivé "problémy" - jako například Klausův billboard propagující restauraci a lyže Völkl.  "I tady se mi zdálo, že mají celou věc od začátku plně pod kontrolou," říká šéfredaktor Köppl.

Ostrý nástup ODS tak trochu zaskočil vládnoucí sociální demokraty - alespoň neoficiálně to přiznávají některé stranické špičky. Navenek se však ČSSD tváří, že se nic neděje a že s přesvědčováním voličů není třeba příliš pospíchat. "Kdy spustíme kampaň naplno, neprozradím," říká místopředseda strany Karel Kobes.

"Přišli bychom o moment překvapení." Sociální demokracie má výhodu, kterou si po listopadu 1989 ještě žádná jiná strana nevyzkoušela: jednobarevnou, byť menšinovou vládu. Ta se v posledním půlroce před volbami rozjela po krajích a její sliby tam už překročily hranici padesáti miliard korun.

Shodou okolností před volbami přichází s populárními návrhy i řada ministrů: ať už jde o devadesátitisícový příspěvek majitelům starých aut na pořízení nového vozu (ministr dopravy Schling) anebo dvousettisícovou půjčku s nízkým úrokem na bydlení mladých (ministr pro místní rozvoj Lachnit). Místopředseda Kobes však tvrdí, že nic z toho nemá s kampaní ČSSD sebemenší souvislost: "Tam půjde o to, co budeme mít v programu," říká Kobes.

Jaká další lákadla dokážou sociální demokraté ještě vymyslet, není zatím jasné. Podle Kobese není jisté třeba ani to, jestli se v programu objeví například léky pro seniory zadarmo, návrh místopředsedy strany Zdeňka Škromacha.

Jeho iniciativa navíc ukazuje, že to ČSSD nebude mít při sladění nejrůznějších zájmů a slibů jednoduché. Proti Škromachovu nápadu se totiž už postavili někteří straníci z ministerstva zdravotnictví.

Velmi dramaticky, ale zároveň s nemalými obtížemi vstoupila do kampaně Koalice, ještě počátkem roku Čtyřkoalice, do té doby výrazný favorit voleb. I lednovou krizi, která nakonec skončila odchodem politiků ODA z kandidátek, se však nakonec lidovci a Unie svobody pokusili "prodat" v kampani. Svědčí o tom jejich nové heslo: "Uděláme pořádek, začali jsme u sebe." Koalice prozatím sázela především na přímou volbu prezidenta.

A téma hodlá udržovat i dál: v sobotu by se mělo po celé zemi objevit 300 billboardů s motivem "Chceme přímou volbu prezidenta". V Pardubicích se rozjede podpisová akce za přímou volbu a jejími prvními signatáři se stanou předsedové koaličních stran Hana Marvanová a Cyril Svoboda. "Je to způsob jak zapojit občany přímo do kampaně," vysvětluje strategii volební manažer Koalice Patrik Nacher.

Včera Koalice poprvé představila i základy svého programu. Vedle ekonomických návrhů podporujících rodinu či výstavbu bytů se lidovci a unionisté chtějí zaměřit na svá tradiční témata: vzdělání, právní stát a budoucnost bez dluhů. I Koalice však dokáže využít aktuálních nálad ve společnosti a hodlá se zaměřit také na "boj s terorismem".

Letošní kampaň je jiná i v tom, že se v ní neobjeví některé osvědčené zbraně z minula. Sociální demokracie například nevyjede svým legendárním autobusem Zemák. Podle šéfredaktora Köppla se však přes sebeúspěšnější prosazování vlastních témat v médiích ani letos politici neobejdou bez stovek hodin vysvětlování na náměstích, tváří v tvář voličům. "Průzkumy dokázaly, že hlavně mimo Prahu a na malých městech je to stále ten vůbec nejúčinnější způsob kampaně," říká Köppl.

Klidná síla, mobilizace, lidskost

Nejlépe se útočí zezadu, zní poučení z volebních kampaní, které Česko zažilo po roce 1989. V prvních svobodných volbách ještě Občanské fórum přesvědčovalo, že je "pro všechny", zatímco strany jen pro straníky, o dva roky později už však někdejší reprezentanti fóra, rozděleného do stran, šli na věc jinak.

ODS vyhrála v roce 1992 mohutnou volební kampaní za sto milionů korun pod heslem "Budoucnost máte ve svých rukou". Voliči tehdy suverénnímu Klausovi uvěřili raději než ujišťování - podle počtů ministrů - nejsilnějšího Občanského hnutí, že "jde správnou cestou".

Z kampaně Občanské demokratické strany, postavené na charizmatickém lídrovi, si o čtyři roky později vzali příklad sociální demokraté. Jejich autobus Zemák objel celou zem s Milošem Zemanem a srozumitelnými slogany: lidskost proti sobectví, nikdo nemá právo šplhat vzhůru po zádech druhých. Tehdejší koalice ztratila většinu ve sněmovně, protože příliš zdůrazňovala svou "klidnou sílu" (KDU-ČSL) a fakt, že jsme "dokázali, že to dokážeme" (ODS).

Sociální demokraté dokázali v kampani 1996 vytáhnout svůj zisk o téměř deset procent oproti prognózám, až na 26 procent. Vypadalo to, že takový úspěch outsidera v kampani nemůže nikdo v dohledné době zopakovat.

Jenže ještě úspěšnější byla hned o dva roky později, při předčasných volbách 1998, ODS. V únoru toho roku, po pádu Klausovy vlády a rozkolu uvnitř strany, jí dávaly průzkumy osm procent. Stačily čtyři měsíce a účinná kampaň postavená na rehabilitaci lídra a varování před Zemanem, který tehdy objížděl zem se slibem zavřít 150 tisíc tunelářů.

"Doleva, nebo s Klausem" a "Mobilizace!" zněla hesla ODS. Nakonec ji volilo 28 procent voličů, o plných dvacet víc než "odštěpeneckou" Unii svobody s heslem "Normální je nelhat".

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš komentuje výsledky povolební schůzky s prezidentem...
Zeman pověří Babiše sestavením vlády příští týden, ANO chce vládnout s ODS

Prezident Miloš Zeman na pondělní schůzce na zámku v Lánech slíbil Andreji Babišovi, že jej příští týden pověří vyjednáváním o sestavení vlády. Lídr hnutí ANO...  celý článek

Sociální demokraté se v sobotu večer při sledování volebních výsledků zamkli v...
ČSSD zažila knock-out, řekl Zimola. Bývalý hejtman může začít stoupat

Po rozpadu krajské koalice se vzdal hejtmanského křesla, vedení strany ho nechalo vyškrtnout z kandidátky pro volby do Sněmovny. Část lídrů ČSSD kvitovala, že...  celý článek

Náměstek primátora Ivan Langr.
Náměstek primátora Liberce Langr opustil Změnu, nechce poslouchat Korytáře

Další rána zasáhla „rozvádějící se“ libereckou vládu. A přišla přímo ze zastupitelského klubu Změny pro Liberec, která dosud měla co do počtu hlasů v radě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.