Volební kampaň: peníze i hodně práce

Jihlava, Polná - Skromná až chudá bude podle vyjádření sekretariátů většiny stran letošní kampaň před podzimními komunálními volbami. Přesnou hloubku svého sáhnutí do kapsy ale kandidáti zatím buď nevědí, nebo ji tají. Pouze jihlavská ODS a nezávislí kandidáti v Polné prozradili své plánované výdaje.

Tak pro představu: V pětitisícové Polné dají nezávislí kandidáti, v jejichž řadách je i dnešní starosta Jindřich Skočdopole, tři tisícovky. Vezmou je, stejně jak před čtyřmi lety, z rozpočtu místní tělovýchovné jednoty. Pod hlavičkou sportovců se totiž polenští nezávislí a radnici dostali.

Ve srovnání s tím dá v padesátitisícové Jihlavě místní ODS do kampaně stokrát víc než polenští nezávislí. Odkud peníze vezme? „Něco dostaneme z našeho stranického centra. Zbytek do tří set tisíc získáme za pronájmy reklamních ploch v našem časopise a na našem sídle. Počítáme i se sponzorskými dary,“ prozradil Radek Vovsík, předseda místního sdružení ODS v Jihlavě. Jestli se veřejnost případné sponzorské dárce dozví, nebo zůstanou utajeni, zatím není jasné. „Zatím jsme o tom nejednali,“ dodal Vovsík.

Někomu by nepomohlo ani sto milionů
Většina těch, co si brousí zuby na křesla v radnicích, nepovažuje za účinné před volbami příliš utrácet. „Lidé se nerozhodují na základě jedné věci. Většina voličů vyhodnocuje souhrn informací za delší dobu. Já tvrdím, že nejlepší volební kampaň začíná hned po volbách a trvá celé čtyři roky. Kampaň není zdaleka jen o penězích. Kdyby někdo přišel třeba se sto miliony, tak pochybuji, jestli by se taková akce neminula účinkem,“ míní sociální demokrat František Zelníček, jehož výsledek minulých komunálních voleb vynesl až na post náměstka jihlavského primátora.

Místní ČSSD zatím neví, kolik peněz na prezentaci svých kandidátů dá. Konečná výše částky bude u sociálních demokratů výrazně ovlivněna tím, kolik stranických peněz spolkne kampaň před parlamentními volbami. V roce 1998 přidali něco navíc do stranické kasy i sami kandidáti. Také ČSSD nevylučuje, že svou kampaň vylepší i za peníze dárců. „Nikoho ovšem neoslovujeme, spíš záleží, jestli někdo bude sám mít zájem. Případné dary máme povinnost soustřeďovat na našem ústředí,“ vysvětlil náměstek.

Nejde o peníze, kandidáti si musí kampaň odpracovat
Co se týče Čtyřkoalice, není zatím rozhodnuto, jestli se její strany budou ucházet v komunálních volbách o přízeň voličů společně, nebo každá zvlášť. Tím pádem nemají sekretariáty KDU-ČSL, US-DEU ani ODA představu, jakou formu předvolebního boje zvolí a jak ji zaplatí. „Teď řešíme parlamentní volby. Po jejich skončení se uvidí,“ uvedl krajský tajemník lidovců Antonín Holub.

„Nejde o peníze, kandidáti si musí před volbami své odchodit a odpracovat. Nejdůležitější ale je, aby byl vybraný kandidát kvalitní,“ soudí tajemník. V roce 1998 měli místní lidovci volební noviny, které z velké části sami roznášeli po schránkách. Podle Holuba tehdy žádný významný sponzor do jejich kampaně nepřispěl. Lidoveckým zvykem je, že peníze do kampaně přináší sami kandidáti. Určitý díl peněz přidává také stranická pokladna.

Nezávislí shánějí místo peněz podpisy
Pokud některý člověk chce výrazně mluvit do rozhodování ve svém městě a jako prostředníka svého cíle nechce žádnou politickou stranu, má jedinou možnost, prorazit na kandidátní listinu některého nezávislého sdružení. V tom případě sice nemusí mít spousty peněz, čeká ho však předvolební putování k voličům, vyžadující především časovou investici. Nezávislí totiž potřebují pro svou kandidaturu určitý počet podpisů od občanů. Jejich počet se měří podle velikosti toho kterého města.

„I do letošní kampaně dáme pro někoho až neuvěřitelně málo peněz,“ uvedl polenský starosta Jindřich Skočdopole. Tamní nezávislí si letos nechají vytisknout, stejně jako před čtyřmi lety, pouze asi dvě tisícovky letáků, na nichž budou fotografie kandidátů. „K tomu ještě pár plakátů,“ skromně plánuje Skočdopole. Vyvrcholením kampaně nezávislých v Polné bude jejich účast na různých sportovních akcí. „Tam se všichni kolektivně představíme,“ dodal starosta.

Jaké jsou ceny za reklamu:
- půlminutový spot v regionálních rádiích: 800 - 1600 Kč
- půlminutový spot v regionální televizi: 5000 - 7000 Kč
- inzerce v regionálních novinách: 
                        1/4 strany 8 000 - 10 000 Kč
                        1/2 strany 17 000 - 20 000 Kč
                        celá strana 33 000 - 40 000 Kč
- pronájem plakátu:
                     uvnitř trolejbusu v Jihlavě: 600 Kč za měsíc
                     na stožárech: 2 000 - 3000 Kč za měsíc
   
                                            zdroj: reklamní agentury, média

Kandidáti seskupení Hokej veřejnosti příliš peněz nepotřebují, v kampani spoléhají na své vlastní nohy

Už podruhé budou letos bojovat o přízeň chotěbořské eřejnosti kandidáti sdružení s netradičním názvem Hokej veřejnosti. Stejně ako při své premiéře ani letos neplánují žádnou bombastickou, finančně ákladnou předvolební kampaň. Naopak. Čím méně peněz hodlají v boji o místa a radnici utratit, tím více kilometrů plánují urazit. Všechny voliče ve městě totiž poctí svou návštěvou.

Před minulými volbami jsme tři hodiny denně obcházeli domácnosti. Finanční áklady jsme měli minimální,“ vzpomíná prezident místního hokejového klubu deněk Drahoš. On sám se nakonec do zastupitelstva nedostal. Jeho dva olegové z kruhů kolem místního hokeje však nakonec do křesel na radnici sedli.

Předvolební turistiku po domácnostech letos zopakuje dvacítka kandidátů okeje veřejnosti znovu. Také proto, že jako nezávislí musí získat ostatečný počet podpisů pro možnost kandidatury. V tom podle Drahoše není roblém, před čtyřmi lety jich totiž získali mnohem víc než potřebovali.

Z sobních návštěv místních občanů by letos chtěli hokejisté vytěžit ještě větší podporu než při minulých komunálních volbách. „Rádi bychom získali víc íst v zastupitelstvu. Chceme se prosadit i do městské rady,“ říká Drahoš. vůj vážný úmysl potvrdil i svým dalším výrokem: „Už teď, při našich osledních mistrovských utkáních budeme říkat voličům - divákům, co bychom ro ně rádi udělali.“

Nezávislé sdružení by patrně nikdy nevzniklo, kdyby měl před volbami v roce 998 zimní stadion v Chotěboři střechu. Právě zastřešení sportovního stánku ylo rozhodujícím impulsem k založení Hokeje veřejnosti. Shodou různých kolností ale hrají chotěbořští hokejisté stále pod širým nebem. Dočkat by e snad konečně měli v příští sezoně.

Novou střechou ale program nezávislých kandidátů z řad sportovních funkcionářů neskončí. „V našem novém volebním programu bude samozřejmě dále odpora sportu. Nebudou v něm ale chybět další veřejná témata,“ plánuje rezident. Hokej veřejnosti bude klást důraz hlavně na dodržování pořádku ve městě.

Podle Drahoše má Chotěboř mnoho zákoutí, která je potřeba uklidit. I další plány hokejistů jsou velmi konkrétní. „Ve městě chybí například muteční síň. Lidé se musí se svými blízkými loučit v Havlíčkově Brodě. To ení dobré a budeme se snažit to změnit,“ říká zástupce seskupení Hokej veřejnosti Drahoš.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue