Billboard parodující předvolební plakáty ČSSD s Jiřím Paroubkem.

Billboard parodující předvolební plakáty ČSSD s Jiřím Paroubkem. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Volební kampaň: Kradou, uplácí. Politické strany se viní ze zločinů

  • 1440
V Česku se rozhořela patrně nejšpinavější volební kampaň polistopadové historie. Politici na sebe útočili už před minulými volbami, ale teď sáhli po novince: v inzerci se systematicky obviňují ze zločinů. Nejčastěji proti sobě vystupují ODS a ČSSD, ale slovním útokům čelí i TOP 09 či Strana práv občanů Miloše Zemana.

Občanská demokratická strana včera v některých novinách vydala inzerát s nadpisem "Korupce za korupci", kterým upozorňovala na kandidaturu exposlankyně zelených Olgy Zubové za ČSSD a na stranické angažmá úřednického ministra Martina Peciny. ODS tvrdí, že je to porušení dohody, v níž se strany zavázaly, že ministry úřednické vlády na kandidátky stavět nebudou.

Ivan Langer z ODS slogan z inzerátu hájí. "Je to titulková zkratka odpovídající realitě příběhu Zubové a Peciny," řekl.

Předvolební inzeráty ČSSD proti ODS vycházejí v denním tisku.

ČSSD se zase pokusila dát do médií text s titulkem "Pravdivá zpověď ODS", na který navazuje podtitulek "3 roky jsme kradli". Píše se v něm třeba "o loupeži jménem Opencard", přestože policie je ve vyšetřování kauzy na začátku. Šéf marketingu ČSSD Petr Dimun inzerát obhajuje "ODS vydala negativních inzerátů několik. Tento je jedinou reakcí z naší strany," tvrdí.

Sociální demokracie se trefuje i do Miloše Zemana a jeho nové strany. Naznačuje, že se dokáže domluvit na vládě s pravicí. Jako svědectví použila fotku, kde si Miloš Zeman podává ruku s Mirkem Topolánkem. Není však patrné, že je to jen ze zdvořilosti, protože se potkali na fóru Zlatá koruna. Agentura pracující pro ČSSD použila snímek bez svolení pořadatelů konference.

ČSSD naznačuje, že se Miloš Zeman domluví na vládě s pravicí. Fotka s Mirkem Topolánkem klame. Je to zdvořilostní podání ruky na fóru Zlatá koruna.

Strany se za inzeráty navzájem nežalují. Právník však upozorňuje, že stížnost na inzerát by u soudu uspěla. "Jestli o někom tvrdím, že krade, tak ho křivě obviňuji," říká advokát Narcis Tomášek.

Přestože to vypadá, že strany si negativními kampaněmi vyřizují účty jen mezi sebou, mají vliv i na voliče. "Čtenáři jim věří. Řeknou si, že na každém šprochu je pravdy trochu," říká Jiří Mikeš, který přednáší o reklamě na Vysoké škole ekonomické.

Člověče, nevol je

Negativní kampaní je i hra "člověče, nevol je" (více o hře čtěte zde). Ve hře s figurkami a kostkami připomínající klasické člověče, nezlob se sociální demokracie vypořádává se všemi svými protivníky. Hra, kterou představil hejtman Michal Hašek, aspoň nepostrádá náznak humoru, jinak bývá negativní volební reklama tvrdší.

Předvolební hra ČSSD nazvaná Člověče, nevol je.

Předvolební hra ČSSD nazvaná Člověče, nevol je.

Nejnovějším počinem na tomto poli je již zmíněný inzerát s titulkem "Korupce za korupci", který útočí na ministra vnitra Martina Pecinu.

ODS v něm nestranického ministra obviňuje z nadržování konkurenci. Vyčítá mu, že kvůli místu na kandidátce "kryje jednání sociálnědemokratických hejtmanů u poplatků ve zdravotnictví". "Nominace Peciny je opravdu politickou korupcí," hájí drsný výpad proti ministrovi mluvčí ODS Martin Kupka.

Sociální demokracie své protivníky v "Pravdivé zpovědi ODS" přetrumfla ještě ostřejšími výroky typu "3 roky jsme kradli, 3 roky jsme na vás kašlali" s fiktivním podpisem Mirka Topolánka.

Petr Dimun z Lidového domu si i za tímto dílem stojí a vykládá ho bod po bodu. "Tři roky byla Topolánkova vláda provázena korupčními skandály typu Dalík, Řebíček, Viamont," vysvětluje odkazem na firmu, která za Řebíčkova ministrování vydělala "majlant" na státních zakázkách.

My se jen bráníme

Sociálním demokratům leží v žaludku také Strana práv občanů vedená Milošem Zemanem, které neřeknou jinak než "Strana Šloufa a Melčáka" (lobbisty a přeběhlíka). Vytýkají jí, "že jejím skutečným zájmem je umožnit vládu koalici ODS a TOP 09". Zemanovci se tváří netečně. "Na útoky ze strany ČSSD nereagujeme," říká jejich místopředseda Vladimír Hönig.

Negativní kampaně mohou u voličů zabrat. "Myslím, že to strany dělají cílevědomě. Vědí, že lidé jim alespoň částečně uvěří," říká odborník na reklamu Jiří Mikeš. Podle Mikeše mají všechny podobné inzeráty efekt jako neetická reklama na komerční výrobek. Všichni ji odsoudí, zadavatel stáhne, ale o publicitu je postaráno a všem zůstane v paměti.

Jak Dimun, tak Kupka tvrdí, že s očerňovací kampaní začali ti druzí. "My jsme dělali pozitivní kampaň před krajskými volbami, ale nedokázali jsme čelit útokům ČSSD na poplatky," říká mluvčí ODS Kupka.

Existuje však i jeden zesměšňující plakát, který Dimun chválí. Jde o billboard s hlavou Jiřího Paroubka, kolem níž se to hemží hlemýždi a jinými živočichy, s textem "Bojuji proti poplatkům u veterináře". "Sám za sebe říkám, že ta kampaň ODS s plži a mlži je vtipná. Možná bych tam ještě přidal 'krakatici'," reagoval Dimun v narážce na policejní spis, kde figuruje exministr vnitra Ivan Langer.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video