Volební kampaň jede dál

  • 7
Předvolební kampaň připomíná těžkopádný stroj se setrvačníkem. Ani týden po volbách ho není jednoduché zabrzdit. Plakáty snažící se přilákat voliče k urnám okupují každý roh, infolinka ODS se tváří, že je stále v provozu, ve schránkách lidé objevují letáky, které by jim možná mohly pomoci při rozhodování před čtrnácti dny, ale rozhodně ne dnes.

"Byla jsem doslova v šoku," stěžuje si například paní Vlachová z pražského Spořilova, která vytáhla ze schránky leták Koalice imitující deník MF DNES. "Nejpodivnější bylo, že se mi to tam objevilo až v neděli po volbách," vypráví Vlachová.

Jak přiznávají zástupci Koalice, letáky přišly až po volbách nejen k Vlachové, ale do desítek dalších domácností. "Byla to však chyba distribuční firmy, my jsme pochopitelně chtěli, aby je lidé měli k dispozici ještě před hlasováním," říká Patrik Nacher z volebního štábu Koalice.

Zatímco pražské infocentrum občanských demokratů dělníci pomalu vyklízeli, na bezplatné informační lince stejné partaje to vypadá, že stále pracuje. "V tuto chvíli jsou všichni naši operátoři zaneprázdněni. Zavolejte později," ozývá se neustále ze sluchátka.

Ani vedení strany není schopné jednoznačně říci, zda telefonní služba pro voliče už skončila. "Upřímně řečeno, neměl jsem ještě čas to zjišťovat," říká místopředseda Miroslav Beneš, který měl kampaň na starosti. "Asi to znamená, že linka už nefunguje," snaží se přeložit telefonní hlášku.

Nejviditelnějšími připomínkami volebního klání jsou především billboardy a plakáty v ulicích. Tak třeba: teprve v pondělí zmizely z odpadkových košů v centru Prahy plakáty s nápisem Národ volí Klause. Neodstranili je přitom - jak by se dalo očekávat - ani pracovníci reklamních agentur, ani zástupci ODS, ale zaměstnanci Technické správy komunikací. "Jde o černé výlepy, které strháváme v rámci běžného úklidu. Nic jiného nám nezbývá," říká mluvčí společnosti Libor Sosnovec. A dodává, že požadovat po partajích, aby zajistily odstranění nelegálních plakátů, je zcela zbytečné.

"Řeknou nám, že vylepování bylo zadáno nějaké agentuře, a proto s tím vlastně nemají nic společného," líčí dřívější zkušenosti Sosnovec. Tváře lídrů stran ustoupí z legálních reklamních ploch až v okamžiku, kdy agentury najdou nové nájemce. "Žádat, aby je ihned stáhly, by pro nás bylo velmi neefektivní. A navíc: žádné zákony tím neporušujeme," upozorňuje Nacher z Koalice.

"Ostatně můžeme také tvrdit, že jsme tím už rozjeli další část kampaně. Na komunální a senátní volby." Koaliční mýdla a pitíčka. Perníky občanských demokratů. Trička a čepice s logy. To byly největší taháky předvolebních kampaní, po kterých se zaprášilo nejdříve. Ve volebních štábech stranám zůstaly v podstatě jen propagační brožury a volební programy. "Zbyly nám jen knihy pana předsedy a balonky ODS 2002, které však využijeme při podzimních volbách," upřesňuje Beneš.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video