Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Volby v USA stojí nejméně 4 miliardy dolarů

  22:27aktualizováno  22:27
Letošní americké volby pohltí rekordní sumu čtyř, podle skeptiků až pět, miliard dolarů (160-200 miliard Kč). Vystupňování předvolebních nákladů lze přičíst, jak uvádí americký tisk, letošnímu těsnému boji o prezidentský úřad a o místa v Kongresu a v neposlední řadě prosperující ekonomice, která otevírá peněženky velkých podniků. Podle odborníků jde o historicky nejvyšší částku, která dokonce dvakrát překoná to, co utratili republikáni a demokraté ve volbách před čtyřmi lety.

Protože se financování politického zápasu zcela vymklo zákonné kontrole, stále silněji se ozývá volání po reformě, která by měla regulovat především příliv tzv.
měkkých peněz, tedy nekontrolovatelných částek přicházejících z podnikové sféry, od odborů, známých osobností a různých zájmových skupin.

Bush získal už na primárky 100 milionů dolarů
Prezidentské a kongresové volby budou stát podle posledních odhadů specializovaných organizací tři miliardy dolarů a volby guvernérů a zákonodárných sborů jednotlivých států unie přijdou nejméně na další miliardu. Bezprecedentní sumy shromáždili letos sami kandidáti, přičemž v čele stál prezidentský uchazeč za
republikány, texaský guvernér George Bush, který získal jen na nominační kampaň pro primární volby neuvěřitelných sto miliónů dolarů.

"Je to mimo dosah všeho, co jsme dosud viděli," shrnul letošní předvolební výdajové orgie Larry Makinson ze Střediska pro odpovědnou politiku.

Ze státní pokladny získali kandidáti "pouhých" 136 milionů dolarů
V miliardových výdajích zcela zaniklo asi 136 miliónů dolarů, které dostali dohromady Bush i jeho demokratický oponent, viceprezident Albert Gore ze státní pokladny. Státní příspěvek se proto míjí účinkem stejně jako zákonodárství, které přísun peněz do politiky reguluje.

Velké korporace snadno a beztrestně obcházejí legislativní zákaz příspěvků, jednotlivci překračují jednorázový darovací limit jednoho tisíce dolarů a do předvolebního systému obou stran proudí peníze, jejichž původ není mnohdy ani znám.

Měkké peníze jdou na reklamu
Hlavní trik s "měkkými penězi" spočívá v tom, že nejdou přímo politické straně nebo kandidátovi, nýbrž na vedlejší výdaje, případně na to, co se nazývá propagováním určitého předvolebního tématu, ovšem aniž se zmíní jméno uchazeče, pro kterého by se mělo hlasovat. Závěr však logicky vyplyne ze způsobu, jakým je například televizní šot nebo novinový inzerát podán. Výsledkem ovšem často je, že tyto injekce jsou vyšší než fondy shromážděné některými kandidáty, kteří se tak stávají, jak upozornil tisk, jen pasivními diváky ve vlastní předvolební kampani.

Kolik vydali republikáni na reklamu Bushe
Podle Brennanova střediska při Newyorské univerzitě republikáni utratili na televizní reklamu ve prospěch Bushe od července do konce října 36 miliónů dolarů, Bush samotný jen 28 miliónů.

Kolik vydali demokraté na Gorea
Demokratická strana a další "vnější" zdroje vydaly na Goreovu reklamu 40 miliónů dolarů, Gore osobně asi polovinu. Nemenší vliv mají jednotlivci z levého i pravého názorového spektra. Herečka Jane Fondová vypsala v září šek na dvanáct miliónů dolarů pro skupiny podporující potraty, nebo jak říkají demokraté, pro právo ženy na výběr.

Tim Draper, zbohatlík ze Silicon Valley, zase věnoval 20 miliónů dolarů ve prospěch republikánské iniciativy, jejímž cílem je poskytnout kalifornským dětem možnost odejít z veřejné do soukromé školy i s penězi, které poskytuje stát. Tedy republikánská kauza.

Kam až může vést zvyšování financování voleb?
Michael Malbin z Ústavu pro financování předvolební kampaně podotkl, že růst výdajů a finanční vliv vnějších skupin bude sílit. "Všechny fíkové listy jsou pryč," komentuje letošní předvolební kampaň Fred Wertheimer z organizace Democray 21.
"Existuje pocit, že ať se děje cokoli, tihle lidé nebudou už ani zakrývat masivní využívání neomezených a neregulovaných zdrojů," dodal.

Na vlně vedlejších předvolebních příjmů vydělávají demokraté i republikáni. V očích veřejnosti je podobné počínání morálně neudržitelné, a tak obě strany vyjádřily prozatím jen slovní ochotu nějakým způsobem se s problémem vypořádat.

Konkrétní opatření jsou ovšem věcí vzdálené budoucnosti. Jak připomněl americký tisk, rekordní předvolební výdaje je nutné zařadit do určitého rámce měřeného například výdaji na reklamu. Z tohoto hlediska má letošní předvolební kampaň hodnotu reklamy na nový prací prášek nebo baterie, tedy mezi 4,7 až 5,6 miliardy dolary.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Svědek natočil zásah policie po útokuv Barceloně
Jindy rušná barcelonská třída La Rambla je po teroru prázdná

Vždy rušná barcelonské metropole tepna La Rambla se po čtvrtečním odpoledním teroristickém útoku téměř vylidnila. Policie ji uzavřela, aby našla útočníka nebo...  celý článek

Policie na místě, kde řidič najel do davu lidí  (20. prosince 2016)
Útoky automobilem v Evropě se za poslední rok prudce množí

Evropa zažila za poslední roky už mnoho útoků provedených automobily, většinou s teroristickým motivem. Téměř polovina z nich se však stala jen za poslední...  celý článek

Teroristický útok v centru Barcelony vyvolal paniku  (17. srpna 2017)
Při teroristickém útoku v Barceloně zemřelo 13 lidí, raněných je přes 100

V centru Barcelony najela ve čtvrtek navečer dodávka do davu lidí. Katalánská policie už potvrdila, že šlo o teroristický útok. Před půl devátou večer...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.