Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vojáci nakupují na virtuálním tržišti

  9:32aktualizováno  9:32
Přes 3600 uživatelů a obchody za téměř dvě miliardy korun. Taková je dosavadní bilance internetového tržiště SEPO, přes které česká armáda nakupuje kancelářské potřeby, autodíly, potraviny, ochranné pomůcky a oblečení pro vojáky nebo zadává stavební zakázky na svých základnách.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

"Rozšířené využití SEPO je naprosto konkrétní opatření, jak zabránit korupci při zadávání zakázek. Firmy, které podávají nabídku, a úředníci, kteří zakázku zadávají, si jsou navzájem zcela anonymní," uvedla ministryně obrany Vlasta Parkanová.

Přes virtuální tržiště, které má zabraňovat korupci, armáda za zhruba rok a půl fungování nakoupila zboží a služby za bezmála dvě miliardy korun.

Prostřednictvím elektronického tržiště sepo.army.cz armáda nakupuje například kancelářské potřeby, autodíly, potraviny, ochranné pomůcky nebo oblečení pro vojáky nebo zadává zakázky na služby do maximální hodnoty do 2 milionů korun a v případě stavebních prací od 15 tisíc do 6 milionů korun. Artikl nad dva miliony korun totiž musí armáda nadále nakupovat klasickým plánováním.

Od elektronického tržiště si armáda slibuje větší průhlednost obchodů a taky finanční úspory.

Systém virtuálního tržiště zkracuje podle ministerstva cestu zadavatele k dodavateli. Zadavatel zakázku vyvěsí na tržišti a dodavatelé, kteří jsou v systému zaregistrováni, obdrží informaci o zveřejnění výběrového řízení. V případě zájmu podají nabídku. Systém pak bez zásahu zadavatele nabídky vyhodnocuje.

Osobní údaje dodavatelů a podané nabídky jsou chráněny elektronickým podpisem, který je nutnou podmínkou pro zaregistrování dodavatele do systému.

Nápad na vytvoření elektronického tržiště pro českou armádu se na ministerstvu obrany objevil v roce 2000. Vzorem byl způsob nakupování u americké armády. Od října 2005 se už firmy a potencionální dodavatelé mohli ve zkušebním provozu registrovat a nabízet armádě své výrobky nebo služby. Ministerstvo obrany tak zavedlo elektronické obchodování jako jeden z prvních státních úřadů.

Ačkoliv je nyní v systému zaregistrováno už přes 3600 dodavatelů, ministerstvo obrany chce dosáhnout toho, aby podnikatelé internetové prostředí pro svoje nabídky využívaly více.

"Máme problémy s tím, že zatím SEPO není firmami využíváno v takové míře, jak bychom si představovali. Věřím ale, že si podnikatelé na novinku zvyknou a že se elektronické tržiště stane standardní cestou, jak zadávat zakázky," konstatovala Parkanová.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Malý průhledový displej se systémem TAR má dát americkým vojákům taktickou...
Maličký displej před okem má dát vojákům v boji taktickou převahu

Americká armáda začala s testováním malého průhledového displeje umístěného před okem, který vojákovi v reálném čase zobrazuje terén, mapu budovy, pozici, kde...  celý článek

Cvičení „Mobilizace 2017“. Ostrými tankovými střelbami na Libavé vyvrcholily...
Na obranu přidáme do roku 2020, slíbil Stropnickému šéf financí

Do roku 2020 vzrostou české výdaje na obranu na 1,4 procenta hrubého domácího produktu. Dohodli se na tom ministr obrany Martin Stropnický s šéfem financí...  celý článek

Ilustrační foto
Spolupráce Visegrádu s Izraelem je iluzí, klíčem jsou bilaterální vztahy

Visegrádská čtyřka (V4) je sice dobrou platformou pro setkávání s Izraelem, ale těžko lze očekávat více, než jen konzultace a utužování přátelství. „Skutečná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.