Vodní vír ve vesmíru

- Již v 18. století psal filozof Immanuel Kant o nedávno objevených mlhovinách jako o "soustavách mnoha hvězd". To ještě v témže věku potvrdil astronom William Herschel. V dubnu 1845 vztyčuje bohatý amatér William Parsons v Irsku svůj rekordní dalekohled se zrcadlem o průměru 180 cm a ohniskové vzdálenosti 19 m - a nestačí se divit. Nalezená mlhovina má podobu vodního víru! Dnes víme, že stejně jako všechny ostatní, i spirální mlhoviny jsou velmi vzdálené galaxie. Tvar je dán dynamikou jejich vývoje.
Jeremias Trautmann a Christopher Seesth za přítomnosti celé lékařské fakulty v saském Wittenbergu provádějí 21. dubna 1610 první tak říkajíc veřejný císařský řez. Matka po několika dnech umírá (asi na otravu krve), syn však přežije. Dříve se tento zákrok, pokud vůbec, prováděl potají, zpravidla k záchraně dítěte z již mrtvých rodiček.

22. dubna 1915, při druhém pokusu prolomit západní frontu u belgického města Ypres, vypouštějí Němci po větru směrem k nepříteli podivný žlutozelený mrak. Chlor. Poslušně zadávil dvě francouzské divize i část sousedících vojsk britských a kanadských. Pak se ale najednou obrací vítr - a přináší smrt i několika stovkám Němců. Právě se zrodila chemická válka.

24. dubna 1990 vynáší raketoplán Discovery na oběžnou dráhu Hubbleův kosmický teleskop. Ve výšce okolo 620 km už prakticky nevadí atmosféra a pozorování může být nesrovnatelně ostřejší. Vzápětí nedočkaví hvězdáři zjišťují, že vinou špatně vybroušeného zrcadla dalekohled nepřekoná své pozemské bratříčky. Proto se k němu vydal koncem roku 1993 další raketoplán, jehož posádka přístroj opravila. Výsledkem jsou (i díky dalším dvěma údržbářsko-opravárenským misím) bezkonkurenční snímky vesmíru a následně řada významných objevů.

Odpovědi pracovníků Ústavu fyziky plazmatu Akademie věd na dotazy čtenářů MF DNES přinese tato příloha příští týden v pátek